Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 333-337 of 337
-
Å gi rom for stille elever i musikkundervisningen: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med stille elever i musikkundervisningen
(Master thesis, 2024)Stille elever i musikkfaget er et tema det er forsket lite på. Det blir sagt at vi lever i et ekstrovert samfunn, og jeg spør derfor hvilke konsekvenser dette får for de stille elevene i musikkfaget, som er et fag med mye ... -
Å gjøre humor av selvmord: Et didaktisk forskningsprosjekt rettet mot et utvalg åttendeklasseelever, med grunnlag i humorteoretisk analyse av Arto Paasilinnas 'Kollektivt selvmord'
(Master thesis, 2024)Forskning viser at norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har hatt en negativ utvikling gjennom de siste 20 år, og foreslår at dette kan ha konsekvenser for læring og prestasjoner i skolen og videre liv. Samtidig ... -
Å lese på papir og skjerm - En kvalitativ studie blant elever på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers leseforståelse på papir og skjerm, deres bruk av lesestrategier, og deres oppfatninger av lesing i de to formatene. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan leser et utvalg ... -
Å lære matematikk i tenkende klasserom: Elevers opplevelse
(Master thesis, 2024)Dette studiet undersøker elevers erfaringer med å lære matematikk i Liljedahls tenkende klasserom med fokus på engasjement, deltakelse, samarbeid, og hvordan overgangen har vært fra tradisjonell undervisning til tenkende ... -
Å skape en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2024)Tradisjonelt har spesialundervisningen vært adskilt fra ordinær opplæring, noe som har bidratt til ekskludering av elever med spesielle behov (Fasting & Sundar, 2021, s. 203; Nordahl mfl., 2018, s. 215). I stadig økende ...