Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 326-337 of 337
-
Veien mot kritisk tekstforståelse: En undersøkelse av lærebokmateriell i norskundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker lærebøkers bidrag i utviklingen av elevers evne til å kritisk tilnærme seg tekst. Studien begrenser seg til- og fokuserer på utvalgte kapitler samt ... -
«Vi setter jo ikke karakter i kroppsøving ut fra hvor idrettsaktiv man er, men at det har noe å si for karakter i kroppsøving? Absolutt»
(Master thesis, 2024)Den nye læreplanen har et mål om å gjøre kroppsøving til et mindre idrettsfokusert fag, men likevel er idrettsperspektivet fortsatt ivaretatt gjennom begrepet bevegelsesaktiviteter (Utdannningsdirektoratet, 2019, s. 2). ... -
"Vi skal jo hjelpe dem å fordøye alt som skjer i verden" : en kvalitativ studie av læreres arbeid med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan lærere jobber med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet. Bakgrunnen for valg av dette temaet er knyttet til studier om elevenes anvendelse av sosiale medier, der ... -
Video games´ influence on pupils´ willingness to communicate in English L2 classroom
(Master thesis, 2024)As video games’ popularity rises among young pupils, the question of how one could use them in an educational setting becomes relevant. Most video games played by pupils are in English, as it is the lingua franca around ... -
Visuelle representasjoner av brøk i to digitale læremidler på 5. trinn – En casestudie om visuelle brøkrepresentasjoner i digitale læremidler; både stillbilder og representasjoner som benytter seg av digitale muligheter
(Master thesis, 2024)Brøkbegrepet er svært komplekst, og for at elever skal forstå denne kompleksiteten, bør de få ta i bruk ulike representasjoner for begrepet. Digitale representasjoner av brøk kan være en kombinasjon av stillbilder og ... -
Vurdering for læring i norskfaget: En casestudie av elevers bruk og opplevelse av tilbakemeldinger i et prosessorientert skriveforløp
(Master thesis, 2024)Tilbakemeldinger kan ha stor påvirkningskraft på elevenes skrivekompetanse, med en forutsetning om at responsen oppfyller kravene for en god tilbakemelding og i tillegg må responsen bli tatt i bruk for at den skal bidra ... -
«Wow! Det blir en mye større flamme!» En kvalitativ studie av kunnskapsbygging i praktisk arbeid i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en studie som er inspirert av aksjonsforskning, hvor vi har undersøkt hvordan man kan legge opp naturfagundervisningen for å støtte elevenes kunnskapsbygging i forbindelse med ... -
Å gi rom for stille elever i musikkundervisningen: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med stille elever i musikkundervisningen
(Master thesis, 2024)Stille elever i musikkfaget er et tema det er forsket lite på. Det blir sagt at vi lever i et ekstrovert samfunn, og jeg spør derfor hvilke konsekvenser dette får for de stille elevene i musikkfaget, som er et fag med mye ... -
Å gjøre humor av selvmord: Et didaktisk forskningsprosjekt rettet mot et utvalg åttendeklasseelever, med grunnlag i humorteoretisk analyse av Arto Paasilinnas 'Kollektivt selvmord'
(Master thesis, 2024)Forskning viser at norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har hatt en negativ utvikling gjennom de siste 20 år, og foreslår at dette kan ha konsekvenser for læring og prestasjoner i skolen og videre liv. Samtidig ... -
Å lese på papir og skjerm - En kvalitativ studie blant elever på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers leseforståelse på papir og skjerm, deres bruk av lesestrategier, og deres oppfatninger av lesing i de to formatene. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan leser et utvalg ... -
Å lære matematikk i tenkende klasserom: Elevers opplevelse
(Master thesis, 2024)Dette studiet undersøker elevers erfaringer med å lære matematikk i Liljedahls tenkende klasserom med fokus på engasjement, deltakelse, samarbeid, og hvordan overgangen har vært fra tradisjonell undervisning til tenkende ... -
Å skape en inkluderende spesialundervisning
(Master thesis, 2024)Tradisjonelt har spesialundervisningen vært adskilt fra ordinær opplæring, noe som har bidratt til ekskludering av elever med spesielle behov (Fasting & Sundar, 2021, s. 203; Nordahl mfl., 2018, s. 215). I stadig økende ...