Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 294-313 of 337
-
Teamets betydning i sammensatte utfordringer En kvalitativ studie om hvordan teamet samarbeider med å utvikle og videreutvikle gode strategier for elever som viser tegn til skolevegring
(Master thesis, 2024)Forskning viser at det er et økende antall elever i den norske skolen med bekymringsfullt skolefravær. Skolefravær kan føre til skolefrafall, som igjen kan medføre alvorlige konsekvenser i voksen alder. Derfor har jeg vært ... -
Tegning i naturfag på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av elever på 5. trinn sin forståelse av virvelløse dyr
(Master thesis, 2024)Ifølge læreplanen LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020a) skal estetiske læringsprosesser være en integrert del av undervisningen i alle fag, men hvordan dette skal gjøres er opp til den enkelte lærer. Dermed kan det være ... -
Tekstilundervisningens bidrag til et mer bærekraftig samfunn
(Master thesis, 2024)I samfunnet vårt i dag er det stadig mer fokus på bærekraftig utvikling, og med dette også tekstilindustriens miljøpåvirkning. Vi er inne i en klima- og naturkrise. Med denne masteroppgaven ønskes det derfor å undersøke ... -
Terror i klasserommet: En kvalitativ studie av fem samfunnsfaglæreres erfaring med hvordan undervisning om 22. juli kan fremme politisk mestringstro.
(Master thesis, 2024)Snart 13 år har gått siden terrorangrepet i Regjeringskvartalet og på Utøya den 22. juli 2011. Det har funnet sted et generasjonsskifte blant barn og ungdom som utgjør elevgruppa i norske klasserom i dag; majoriteten har ... -
The impact of formative assessment on student motivation – A systematic literature review
(Master thesis, 2024)This thesis explores the potential impact of formative assessment on student motivation within the Norwegian educational context. With an increasing demand for formal qualifications in obtaining employment in the Norwegian ... -
The Power of Diversity: Fostering Empathy and Understanding Through Multicultural Literature
(Master thesis, 2024)Norway has become an increasingly multicultural society representing a broad range of cultures, religions and ethnicities. The country has always been multicultural in the sense that it has indigenous culture. However, the ... -
Tilbyr to læreverk på 5 og 7.trinn oppgaver med progresjon mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020)?
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven undersøkes det om to læreverk på 5 og 7.trinn tilbyr progresjon i oppgaver mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020). Rasjonale tall er et omfattende tema i matematikk og følger ... -
Tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler på ungdomstrinnet, nærmere bestemt samfunnsfag. Studien er motivert av et ønske om å få innsikt i prioriteringen til læremidler ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial: Læreres perspektiver og tilnærminger
(Master thesis, 2024)Elever med stort læringspotensial innebærer elever med evner som fører til gode skoleprestasjoner (Børte et al., 2016, s. 13; Nissen et al., 2012, s. 13). I norsk skole skal opplæringen tilpasses for alle elever, noe som ... -
Tilrettelegging av musikkundervisning: En empirisk studie av tre musikklæreres tilrettelegging av musikkundervisningen for elever med udiagnostiserte atferdsvansker på første og andre trinn.
(Master thesis, 2024)Som lærer i musikkfaget fins det mange aspekter ved undervisningen man skal ta hensyn til. Til tross for at faget har en tendens til å kunne fremme uro, er det lærerens ansvar å tilrettelegge undervisningen for alle elever, ... -
Tiltak for å styrke psykisk helse for ungdommer med psykisk utviklingshemming i skolen: En sonderende oversikt
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Lite forskning er blitt gjort på ungdom med psykisk utviklingshemming og skole i Norge. Det er også blitt gjort lite norsk og internasjonal forskning på personer med psykisk utviklingshemming og deres psykiske ... -
Trearbeid, håndverksferdigheter og rammefaktorer
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven rettes fokuset mot trearbeid og håndverksferdigheter i kunst og håndverksfaget og hvordan ulike rammefaktorer påvirker valgene som grunnskolelærere i kunst og håndverk tar i forbindelse med innholdet ... -
“Ukulere; Lær å musisere med ukulele!’’ Utviklingen av en digital undervisningsressurs for grunnleggende instrumentlæring i ukulele på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Sammendrag I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en pedagogisk ressurs, som inneholder videoer og en lærerveiledning. Ressursen skal bidra til en grunnleggende progresjonsutvikling ved bruk av ukulele, ... -
«Underveisvurdering» En kvalitativ studie om fem kroppsøvingslærere sin praktisering av underveisvurdering i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024)Underveisvurdering kan være en kompleks praksis. Ifølge Kunnskapsdepartementet (2022f) skal underveisvurdering fremme læring, øke elevens kompetanse, samt bidra til å tilpasse opplæringen. Formålet med masteroppgaven er å ... -
Undervisning i digitale literacy- ferdigheter på femte trinn En kvantitativ studie av data fra PIRLS
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker faktorer som kan ha en sammenheng med hvor ofte norsklærere på femte trinn underviser i digitale literacy- ferdigheter. Nasjonale føringer og tidligere forskning viser at elever har behov ... -
Undervisning om 22.juli – lærernes ansvar for forebygging av terrorisme
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg samfunnsfaglærere reflekterer omkring egen 22.juli-undervisning og forebyggingsmandatet som står nedfelt i læreplanen. Studien baserer seg på semistrukturerte ... -
Unngåelsesatferd som vekker bekymring hos kroppsøvingslærere - Tidlig innsats og identifisering av tiltak
(Master thesis, 2024)I denne studien har hovedfokuset vært å se på ulike former for unngåelsesatferd i kroppsøving, og hvordan kroppsøvingslærere tilrettelegger for dette. I tillegg, hvordan kroppsøvingslærere arbeider med tidlig innsats for ... -
Using board games as a tool to teach LGBTQ+ in secondary schools: The development of the game «Inclusivity Ladder»
(Master thesis, 2024)In our entrepreneurial master thesis, we have developed a boardgame for use in secondary school. The topic of the game is LGBTQ+, and the game mainly consists of different terms and facts relating to this topic. Our hope ... -
Utdypende «sannhet» eller metaforisk døråpner? En undersøkelse av forståelser av lyrikk i norskfagets oppgavekultur
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utforske hvilke kompetanser lærebokoppgaver gir signal om at elever skal utvikle gjennom lesing av lyriske ... -
Uteblikk - en nettressurs for uteskole
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en nettressurs der lærere på 1-7. trinn kan dele og hente inspirasjon for uteskole. Målet er at nettressursen skal fungere som et bredt profesjonsfellesskap for uteskole, ...