Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 272-291 of 337
-
Sakprosa på småtrinnet Hvilket omfang og hvilke typer av sakprosatekster finnes i to norsklæreverk for tredje trinn, og hva slags oppgaver knyttes til disse tekstene?
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven ser jeg nærmere på hvilket omfang og hvilke typer av sakprosatekster som finnes i to norsklæreverk for tredje trinn, og hva slags oppgaver som knyttes til disse tekstene. Resultatene av innholdsanalysen ... -
Samspillet mellom matematiske kompetanser og grupperoller
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvilke grupperoller og matematiske kompetanser som forekommer i samspill når elevene jobber i gruppearbeid med LISToppgaver. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Seksualitetsundervisning i lærebøker for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvor godt to ulike lærebøker dekker seksualitetsundervisningen på 7. trinn. Oppgaven analyserer kapitler fra Arena 7, utgitt av Aschehough, og Refleks 7, utgitt av Gyldendal. ... -
Selvoppfatning i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er selvoppfatning og motivasjon blant 10.klasseelever i kroppsøvingsfaget. Oppgaven har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget innvirker på elevenes selvoppfatning og deres motivasjon ... -
Skjeve taktarter og mangfold i musikkfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg undervisning i skjeve taktarter og utforsker tidligere utviklede metoder for innstudering av rytmikk. Tematikken ses i lys av mangfold i musikkundervisningen, og har som mål å eksemplifisere ... -
Skole-hjem samarbeid som forebyggende faktor mot ufrivillig skolefravær: en kvalitativ studie av ulike aktører i skolen sine erfaringer
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er en kompleks og økende vanske som kan føre med seg store konsekvenser for barnas læring og utvikling. Skole og hjem er sammen ansvarlige for å fremme elevenes helse og trivsel. Hensikten med studien ... -
«Skolefravær – fenomenets betydning og utfordringer» En systematisk litteraturstudie av skolefraværsforskning i nordiske land
(Master thesis, 2024)Skolefravær er en kompleks og dagsaktuell problematikk på skoler i flere land. I Norge har det blitt rettet økende oppmerksomhet og interesse mot skolefravær; både i skolen, samfunnet, nyhetsbildet og forskningsfeltet. ... -
SKOLENS INNHOLD I DEN NYE VERDEN: Et argument for en åpnere samtale om hva elever skal lære på grunnskolen i en verden stadig mer preget av kunstig intelligens
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven analyserer jeg Norges "Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage" fra 2023. Strategidokumentet er en reaksjon på en rask og omfattende digitalisering, drevet fram av kunstig ... -
Skriftlig eksamen i norsk: En egnet sluttvurdering? - En analyse av de nye eksamensoppgavene i norsk skriftlig
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet baserer seg på en dokumentanalyse av eksamensoppgavene i norsk skriftlig etter innføringen av LK20, med det formål å undersøke hvilke muligheter elevene får til å vise den norskfaglige kompetansen ... -
Skrivediskurser i norskfagets læreplaner - En analyse av de fire siste læreplanene
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan ulike skrivediskurser kommer til uttrykk og har endret seg i læreplanene i norsk over nesten 30 år. Problemstillingen undersøker hvordan fire av Ivanićs (2004) skrivediskurser har ... -
Skriving gjennom rammelek: En kvalitativ studie på 2. og 3. trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien utforsker bruken av rammelek som en metode i skriveundervisningen på 2. og 3. trinn. Formålet med studien er å øke forståelsen for hvordan rammelek kan anvendes i den tidlige skriveopplæringen. ... -
Sosial klasse i matematikkundervisning – påvirkning og tiltak: en systematisk litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgave er en systematisk litteraturgjennomgang. Målet er å belyse sosial klasse sin påvirkning på elever og hvilke tiltak tok kan motvirke denne påvirkningen. Dette gjøres gjennom følgende forskningsspørsmål: ... -
Speilbilder av virkeligheten: En analyse av de allegoriske nivåene i Siri Pettersens Odinsbarn (2013)
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes det hvordan fantastisk litteratur ikke bare tjener en underholdende funksjon, men også formidler allegoriske skildringer som reflekterer universelle menneskelige spørsmål og adresserer ... -
Spikking som metode for begynneropplæring i trearbeid
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes bruken av spikking som metode for begynneropplæring innen trearbeid i skolen. Valget av dette temaet var basert på mine egne positive opplevelser og erfaringer med spikking, som i hovedsak ... -
Spill med! Orkestermusikk i samspillundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en samspillressurs for musikklærere på mellomtrinnet. Ressursen består av tre Spill med-arrangementer til orkesterstykkene Dance of the Knights av Prokofiev, Cancan ... -
Sportsvasking som tematisk inngang til samfunnsfaget.
(Master thesis, 2024)Begrepet sportsvasking brukes stadig oftere på politiske regimer eller kommersielle aktører som ønsker å bruke idrettsarrangementer, -foreninger eller -utøvere til å pynte på eget renommé (Dubner, 2022). Denne masteroppgaven ... -
STL+ og overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke læreres tanker og erfaringer knyttet til STL+ metoden (skrive seg til lesing med lydstøtte). For å finne mer ut av dette tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke tanker ... -
Storyline og barns muntlige- og skriftlige ferdigheter
(Master thesis, 2024)I overordnet del står det at lek er nødvendig for de yngste barna, for utforskning og trivsel, men også i selve opplæringen som en helhet da lek gir muligheter til meningsfylt læring og kreativitet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Støttemateriell til begynneropplæringen i kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes lærernes behov og utfordringer i begynneropplæringen i kunst og håndverk. Intensjonen med vår masteroppgave er å rette søkelyset på kunst og håndverksfagets begynneropplæring og fagfeltets ... -
Superplanten - i søken etter plantebevissthet Et utforskende undervisningsopplegg på Naturhistorisk museum
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et undervisningsopplegg i samarbeid med, og etter ønske fra Naturhistorisk museum på Tøyen. Undervisningsopplegget er beregnet for elever på mellomtrinnet som besøker ...