Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 261-280 of 337
-
Rasismehåndtering i skolen - En undersøkelse av fire læreres erfaringer og håndtering av rasisme og rasismesituasjoner i skolen
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave som ønsker å belyse hvordan lærere erfarer og håndterer rasisme og rasismetilfeller i skolen, og videre hvordan dette kan anvendes til inkluderende læringsarbeid. Oppgaven bygger på et grunnlag ... -
«Redd kjente norske forfattere før de blir glemt!», et norskfaglig brettspill for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven har jeg utviklet et brettspill for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet. Hensikten med spillet er å bidra til at elever på ungdomstrinnet kan utvikle sine muntlige ferdigheter og fagkunnskaper, i tillegg ... -
Refugee Representation in Picturebooks: Analyzing Representation of Refugee Children in Five Contemporary Picturebooks
(Master thesis, 2024)Abstract This thesis investigates the representation of refugee children in five picturebooks published between 2015 and 2020, with a focus on analyzing the authenticity of these representations. Employing critical literacy, ... -
«Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» Dybdelæring gjennom storyline i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» i naturfag på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget tar elevene med på en reise gjennom sirkulasjonssystemet der de ... -
«Relasjon, relasjon, relasjon»: En kvalitativ studie av hvordan lærere inkluderer elever som strever med utagerende atferd i klasserommet.
(Master thesis, 2024)Lærere møter stadig elever som utfordrer, til ulike tider og av ulike årsaker. Mange forbinder de utfordrende elevene med utagerende elever, fordi det er disse elevene som forstyrrer og hindrer undervisning, skaper bråk ... -
Religiøs praksis blant unge muslimer i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg religionsutøvelse blant unge muslimer i Oslo med fokus på deres opplevelser i skolesammenheng. Materialet består av feltarbeid gjort på en videregående skole i Oslo med muslimer ... -
Religiøs praksis i det sekulære norske samfunn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg sett på tematikken, «religiøst praktiserende mennesker i det sekulære norske samfunn». Den har jeg valgt for å søke en bedre og bredere forståelse av religiøse menneskers handlinger og opplevelse ... -
Representasjon av islam i læreboka Store Spørsmål 8-10
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har fokuset vært rettet mot å se hvordan noen lærere og lærerstudenter oppfatter kapittelet om islam i læreboka Store Spørsmål 8-10 (Hove, et al., 2020). Det har blitt gjennomført individuelle ... -
Representation of disability in R.J. Palacio’s Wonder
(Master thesis, 2024)Abstract This master thesis explores the representation of disability in R. J. Palacio`s novel, Wonder (2022). Scholars have criticised disability literature for misrepresenting disability (Hall, 2016, p. 32). However, ... -
Responsens påvirkningskraft. En analyse av to bildebøker om trans- og ikke-kjønnsnormative barn.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av bildebøkene Ollianna (2020), skrevet av Gro Dahle og illustrert av Kaia Dahle Nyhus, og Julian er en havfrue (2020) skrevet og illustrert av Jessica Love og oversatt til norsk av Eivind ... -
Revelio - Revealing What is Hidden Between the Lines: A Queer Reading of the Harry Potter Novels
(Master thesis, 2024)Compared to many other countries, Norway is considered relatively safe and accepting. In spite of this, the attack on an Oslo gay bar as recently as 2022 showed that the queer community still has reasons to feel unsafe. ... -
Sakprosa på småtrinnet Hvilket omfang og hvilke typer av sakprosatekster finnes i to norsklæreverk for tredje trinn, og hva slags oppgaver knyttes til disse tekstene?
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven ser jeg nærmere på hvilket omfang og hvilke typer av sakprosatekster som finnes i to norsklæreverk for tredje trinn, og hva slags oppgaver som knyttes til disse tekstene. Resultatene av innholdsanalysen ... -
Samspillet mellom matematiske kompetanser og grupperoller
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvilke grupperoller og matematiske kompetanser som forekommer i samspill når elevene jobber i gruppearbeid med LISToppgaver. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Seksualitetsundervisning i lærebøker for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvor godt to ulike lærebøker dekker seksualitetsundervisningen på 7. trinn. Oppgaven analyserer kapitler fra Arena 7, utgitt av Aschehough, og Refleks 7, utgitt av Gyldendal. ... -
Selvoppfatning i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er selvoppfatning og motivasjon blant 10.klasseelever i kroppsøvingsfaget. Oppgaven har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget innvirker på elevenes selvoppfatning og deres motivasjon ... -
Skjeve taktarter og mangfold i musikkfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg undervisning i skjeve taktarter og utforsker tidligere utviklede metoder for innstudering av rytmikk. Tematikken ses i lys av mangfold i musikkundervisningen, og har som mål å eksemplifisere ... -
Skole-hjem samarbeid som forebyggende faktor mot ufrivillig skolefravær: en kvalitativ studie av ulike aktører i skolen sine erfaringer
(Master thesis, 2024)Ufrivillig skolefravær er en kompleks og økende vanske som kan føre med seg store konsekvenser for barnas læring og utvikling. Skole og hjem er sammen ansvarlige for å fremme elevenes helse og trivsel. Hensikten med studien ... -
«Skolefravær – fenomenets betydning og utfordringer» En systematisk litteraturstudie av skolefraværsforskning i nordiske land
(Master thesis, 2024)Skolefravær er en kompleks og dagsaktuell problematikk på skoler i flere land. I Norge har det blitt rettet økende oppmerksomhet og interesse mot skolefravær; både i skolen, samfunnet, nyhetsbildet og forskningsfeltet. ... -
SKOLENS INNHOLD I DEN NYE VERDEN: Et argument for en åpnere samtale om hva elever skal lære på grunnskolen i en verden stadig mer preget av kunstig intelligens
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven analyserer jeg Norges "Strategi for digital kompetanse og infrastruktur i skole og barnehage" fra 2023. Strategidokumentet er en reaksjon på en rask og omfattende digitalisering, drevet fram av kunstig ... -
Skriftlig eksamen i norsk: En egnet sluttvurdering? - En analyse av de nye eksamensoppgavene i norsk skriftlig
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet baserer seg på en dokumentanalyse av eksamensoppgavene i norsk skriftlig etter innføringen av LK20, med det formål å undersøke hvilke muligheter elevene får til å vise den norskfaglige kompetansen ...