Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 247-266 of 337
-
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Partnerskap mellom praksisfelt og høyere utdanning sett fra skoleeiers perspektiv
(Master thesis, 2024)Sammendrag Partnerskap er et tema som er på agendaen både i praksis og i forskning, og nyere styringsdokumenter fremhever betydningen av partnerskap for å styrke koblingen mellom høyere utdanning og praksisfelt. I ... -
Partnerskap som drivkraft for skoleutvikling En studie av et partnerskap mellom en lærerutdanning og en lærerutdanningsskole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner og skoler fungerer i praksis, med særlig fokus på en skolebasert videreutdanning. Studien belyser tre sentrale dimensjoner ved ... -
«På oppdagingsferd i den norske naturen» – Utforskande arbeidsmåtar med museum som læringsarena
(Master thesis, 2024)I dette entreprenørielle masterprosjektet har eg utvikla eit undervisingsopplegg for ungdomstrinnet knytt til «Norske sal» på Naturhistorisk museum i Oslo, som kan nyttast av museet eller av naturfaglærarar som ynskjer å ... -
Pedagogisk bruk av "Samisk Minecraft"
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvilken støtte lærere trenger for å undervise med en samisk Minecraftverden for å tilrettelegge for samiske perspektiver i skolen. Med innføringen av læreplanverket LK20 (Kunnskapsdepartementet, ... -
«Pedagogiske assistenter med pels» : En kvalitativ undersøkelse om bruken av lesehunder for elever med lesevansker.
(Master thesis, 2024)I dagens kunnskapssamfunn er grunnleggende ferdigheter avgjørende for læring, identitetsutvikling og samfunnsdeltakelse. Lesing er én av fem grunnleggende ferdigheter som normalt sett automatiseres tidlig i barneskolen, ... -
«Plass til alle» - utvikling av en bildebok som grunnlag for refleksjon rundt kjønnsnormer i begynneropplæringa
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en bildebok, Plass til alle. Produktet inkluderer en lærerveiledning for gjennomføring av en litterær samtale til boka. Den litterære samtalen er rettet mot ... -
Plunder! - et engasjerende brettspill om Engelsk grammatik for 5. til 7. elever basert på Language Awarness
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne entreprenørielle masteroppgaven presenterer og beskriver utviklingen av Plunder! – et pirat-basert didaktisk produkt og brettspill lagd for å kunne formidle og utvikle engelsk grammatikk kunnskap basert ... -
Politisk mestringstro og kontroversielle tema i samfunnsfag: En kvalitativ studie av skolens arbeid med kontroversielle tema i klasserommet
(Master thesis, 2024)International Civic and Citizenship Education Study 2016 (ICCS) viser at den viktigste variabelen som påvirker fremtidig politisk deltakelse blant norske ungdommer er politisk mestringstro. Ungdommenes politiske mestringstro ... -
Programmering i matematikk 1P
(Master thesis, 2024)Programmering og algoritmisk tenkning har blitt integrert i matematikkfagene siden 2020 (LK2020) fordi ifølge læreplanen er dette en viktig problemløsningsstrategi. Ifølge læreplanen kan programmering være et effektivt ... -
Programmering i matematikk. En kvalitativ studie om læreres kunnskaper, holdninger og utfordringer
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er programmering i matematikk, som ble implementert i læreplanen som en del av fagfornyelsen, høsten 2020. Formålet med prosjektet er å undersøke ungdomsskolelæreres kunnskaper om og holdninger ... -
Programmering, feilsøking og samarbeid i eit undervisningsopplegg i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har formålet vore å undersøke korleis elevar arbeider med algoritmisk tenking i naturfagsundervisninga. Algoritmisk tenking er ein del av naturfag gjennom programmering. Eg har undersøkt dette gjennom ... -
Prosjekt "Hjelpelæreren"
(Master thesis, 2024)Prosjekt “Hjelpelæreren” er et digitalt produkt som har til hensikt med å støtte foreldre med barn på begynneropplæringsstadiet i matematikkunnskaper gjennom video og dialog. Videoene som er laget for foreldre er alle ... -
Rasismehåndtering i skolen - En undersøkelse av fire læreres erfaringer og håndtering av rasisme og rasismesituasjoner i skolen
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave som ønsker å belyse hvordan lærere erfarer og håndterer rasisme og rasismetilfeller i skolen, og videre hvordan dette kan anvendes til inkluderende læringsarbeid. Oppgaven bygger på et grunnlag ... -
«Redd kjente norske forfattere før de blir glemt!», et norskfaglig brettspill for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven har jeg utviklet et brettspill for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet. Hensikten med spillet er å bidra til at elever på ungdomstrinnet kan utvikle sine muntlige ferdigheter og fagkunnskaper, i tillegg ... -
Refugee Representation in Picturebooks: Analyzing Representation of Refugee Children in Five Contemporary Picturebooks
(Master thesis, 2024)Abstract This thesis investigates the representation of refugee children in five picturebooks published between 2015 and 2020, with a focus on analyzing the authenticity of these representations. Employing critical literacy, ... -
«Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» Dybdelæring gjennom storyline i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» i naturfag på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget tar elevene med på en reise gjennom sirkulasjonssystemet der de ... -
«Relasjon, relasjon, relasjon»: En kvalitativ studie av hvordan lærere inkluderer elever som strever med utagerende atferd i klasserommet.
(Master thesis, 2024)Lærere møter stadig elever som utfordrer, til ulike tider og av ulike årsaker. Mange forbinder de utfordrende elevene med utagerende elever, fordi det er disse elevene som forstyrrer og hindrer undervisning, skaper bråk ... -
Religiøs praksis blant unge muslimer i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg religionsutøvelse blant unge muslimer i Oslo med fokus på deres opplevelser i skolesammenheng. Materialet består av feltarbeid gjort på en videregående skole i Oslo med muslimer ...