Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 237-256 of 337
-
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Norskdidaktiske Perspektiver på Kjønnsforskjeller i Lesing: En litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er den utdanningspolitiske debatten som i lang tid har vinklet kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner til en samfunnsdebatt der guttene presenteres som «skoletapere». I denne debatten ... -
Norsklæreres opplevelser med kunstig intelligens En kvalitativ undersøkelse av seks norsklæreres opplevelser med kunstig intelligens i skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker læreres opplevelser med kunstig intelligens (KI) i skolen. Med utgangspunkt i individuelle kvalitative intervjuer gir den innblikk i hvordan seks norsklærere på ungdomstrinnet ... -
«Null språk, null ord og null norsk»
(Master thesis, 2024)Sammendrag Voksne døve innvandrere som lærer norsk tegnspråk (NTS), er en heterogen og liten gruppe. Enda mindre gruppe er voksne døve innvandrere som lærer et tegnspråk for første gang i sitt liv her. I den gruppen er det ... -
Nyheter i nye digitale læremidler - En innholdsanalyse av digitale læremidlers fremstilling av samfunnsfaglig kunnskapsområder i nyheter om krig.
(Master thesis, 2024)Gjennom denne studien utforskes bruken av digitale læremidler i samfunnsfagundervisningen, med særlig fokus på hvordan nyheter om krig blir presentert og integrert i undervisningen. Studien anvender en tematisk innholdsanalyse ... -
"Nynorsk på et annet vis" - en kreativ og engasjerende tilnærming til nynorskopplæring
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en håndbok med undervisningsopplegg, tiltenkt lærere på ungdomstrinnet som underviser i nynorsk som sidemål. Målet med håndboken er å bidra til at læreren på en enkel ... -
Oppvarmingshandboka
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har eg forska på korleis eg kan lage ein lærarressurs for musikkfaget, der målgruppa er musikklærarar i grunnskulen. Oppvarmingshandboka sit føremål er å inspirera lærarar til å bruka leik som oppvarming ... -
Organisering av opplæring for nyankomne barn og unge: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven jeg har skrevet er en systematisk litteraturstudie, som baserer seg på følgende problemstillinger: (1) Hva sier forskning om hvordan man organisatorisk kan understøtte opplæringen for nyankomne barn og unge? ... -
«Orientert»: En digital læringsressurs om orientering og uteskole i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Denne entreprenørielle masteroppgaven adresserer utfordringer lærere møter i deres uteskoleundervisningspraksis, som mangel på tid, ressurser og koblingen mellom uteskole og læringsinnhold, under følgende problemstilling: ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Partnerskap mellom praksisfelt og høyere utdanning sett fra skoleeiers perspektiv
(Master thesis, 2024)Sammendrag Partnerskap er et tema som er på agendaen både i praksis og i forskning, og nyere styringsdokumenter fremhever betydningen av partnerskap for å styrke koblingen mellom høyere utdanning og praksisfelt. I ... -
Partnerskap som drivkraft for skoleutvikling En studie av et partnerskap mellom en lærerutdanning og en lærerutdanningsskole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner og skoler fungerer i praksis, med særlig fokus på en skolebasert videreutdanning. Studien belyser tre sentrale dimensjoner ved ... -
«På oppdagingsferd i den norske naturen» – Utforskande arbeidsmåtar med museum som læringsarena
(Master thesis, 2024)I dette entreprenørielle masterprosjektet har eg utvikla eit undervisingsopplegg for ungdomstrinnet knytt til «Norske sal» på Naturhistorisk museum i Oslo, som kan nyttast av museet eller av naturfaglærarar som ynskjer å ... -
Pedagogisk bruk av "Samisk Minecraft"
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker hvilken støtte lærere trenger for å undervise med en samisk Minecraftverden for å tilrettelegge for samiske perspektiver i skolen. Med innføringen av læreplanverket LK20 (Kunnskapsdepartementet, ... -
«Pedagogiske assistenter med pels» : En kvalitativ undersøkelse om bruken av lesehunder for elever med lesevansker.
(Master thesis, 2024)I dagens kunnskapssamfunn er grunnleggende ferdigheter avgjørende for læring, identitetsutvikling og samfunnsdeltakelse. Lesing er én av fem grunnleggende ferdigheter som normalt sett automatiseres tidlig i barneskolen, ... -
«Plass til alle» - utvikling av en bildebok som grunnlag for refleksjon rundt kjønnsnormer i begynneropplæringa
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en bildebok, Plass til alle. Produktet inkluderer en lærerveiledning for gjennomføring av en litterær samtale til boka. Den litterære samtalen er rettet mot ... -
Plunder! - et engasjerende brettspill om Engelsk grammatik for 5. til 7. elever basert på Language Awarness
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne entreprenørielle masteroppgaven presenterer og beskriver utviklingen av Plunder! – et pirat-basert didaktisk produkt og brettspill lagd for å kunne formidle og utvikle engelsk grammatikk kunnskap basert ... -
Politisk mestringstro og kontroversielle tema i samfunnsfag: En kvalitativ studie av skolens arbeid med kontroversielle tema i klasserommet
(Master thesis, 2024)International Civic and Citizenship Education Study 2016 (ICCS) viser at den viktigste variabelen som påvirker fremtidig politisk deltakelse blant norske ungdommer er politisk mestringstro. Ungdommenes politiske mestringstro ...