Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 219-238 of 337
-
Matematikklæreres kompetanse og praksis i programmering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Dette er en deskriptiv tverrsnittstudie som tar for seg problemstillingen «Hva kjennetegner lærernes selvrapporterte kompetanse og praksis tilknyttet programmering innenfor matematikk tre år etter innføringen av LK20 på ... -
Matematikklæreres tilrettelegging for dynamiske tankesett og utfordringssøking på mellomtrinnet: Utforskning av praksis og løsning av utfordringer
(Master thesis, 2024)Studien tar utgangspunkt i funn fra PISA 2022, som viser en nedgang i norske elevers matematikkprestasjoner og økt matematikkangst (Jensen et al., 2023). Jeg undersøker hvordan lærere legger til rette for dynamiske tankesett ... -
Matematikkoppgaver i klasserommet - En lærers valg og bruk av matematikkoppgaver i klasserommet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har temaet vært matematikkoppgaver. Jeg har undersøkt hvordan en matematikklærer begrunner sine valg av oppgaver, og hvordan hun bruker sin rolle når det arbeides med disse oppgavene i undervisningen. ... -
Matematikkvansker i skolen
(Master thesis, 2024)I den norske skolen er matematikkvansker en utbredt problemstilling. Min oppfatning er at stadig flere elever har utfordringer i faget, og jeg stiller meg spørsmålet om hvordan matematikkvanskene i skolen kan håndteres. ... -
Må man alltid fargelegge det samiske flagget?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg vurdert hvordan lærere utvikler undervisningsopplegg i samiske temaer, og hvilke muligheter og utfordringer lærerne erfarer underveis i dette arbeidet. Målet med studien var å finne ut av hva ... -
Mellomtrinnselevers arbeid og opplevelser av problemløsning gjennom programmering i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2024)Vi lever i et samfunn hvor digital teknologi er stadig i endring. Utvikling av digital teknologi har ført til at digital kompetanse har blitt mye viktigere i dagens samfunn. I LK20 er det derfor lagt mer vekt på at elevene ... -
"Men han har jo kjole!" En kvalitativ studie om kritisk mangfoldskompetanse i skolen
(Master thesis, 2024)I Overordnet del av læreplanen understrekes viktigheten av å anerkjenne mangfold som en ressurs for å utvikle et inkluderende og inspirerende læringsmiljø. I 2023 kom Regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold ... -
Mikkel Rev satt og skrev – hatefulle ytringer? En undersøkelse av det demokratiske potensialet i undervisningsopplegget «Hvordan reagere på hatprat?»
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker undervisningsopplegget «Hvordan reagere på hatprat?». Dette har blitt knyttet til demokratisk kompetanse, og jeg har undersøkt hva slags former for demokratisk kompetanse som undervisningsopplegget ... -
Mobbingens sider En komparativ studie av Bobla og Berre hopp!
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert hvordan to barneromaner tematiserer mobbing. Primærverkene jeg har undersøkt er Bobla som skrevet av Siri Pettersen og Berre hopp! som er skrevet av Åshild Moldskred. Jeg har utført ... -
Motivasjon for algebra på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på mellomtrinnet kan motivere elever til å lære algebra, en viktig komponent i matematikkfaget. Oppgaven stiller to sentrale forskningsspørsmål: Hvordan jobber lærerne ... -
Motivasjon for læring i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Motivasjon for læring er et viktig tema i skolen, særlig med tanke på at undersøkelser viser at elevenes motivasjon har beveget seg mer og mer nedover de siste årene. Kroppsøving har lenge vært en av de mest populære fagene ... -
Motiverende lesing på 4.trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien tar sikte på å undersøke og forstå hvordan et leseprosjekt kan fremme motivasjon for lesing. Jeg valgte å fokusere på leseprosjektet som en kilde til motivasjon fordi det kan bidra til nyskapende ... -
Motiverende skriving på 3.trinn ved bruk av nettbrett og iscenesettelse av skriveoppdrag
(Master thesis, 2024)Å skrive er en av de fem grunnleggende ferdighetene i læreplanverket for kunnskapsløftet (LK20). Læreren har derfor en viktig oppgave i å lære elever å skrive, og bør planlegge og tilrettelegge for at elevene får oppleve ... -
Multimodality and Vocabulary Acquisition: Teachers’ Practices and Perspectives
(Master thesis, 2024)Enhancing language proficiency involves a focus on vocabulary within the contemporary classroom, which is now enriched by digitalization and a diverse array of multimedia resources. Teachers’ conceptualizations influence ... -
Muntlig fortelling i offentlig skole og Steinerskole – fire læreres praksis og erfaring med bruk av muntlig fortelling i undervisning
(Master thesis, 2024)Muntlig fortelling har stort pedagogisk potensial; det er noe som appellerer til det mest grunnleggende i mennesket og hvordan vi tolker verden. Muntlig fortelling kan bidra til å nå de mest sentrale målene man har for ... -
Musikklæreres undervisningsplanlegging – hva og hvem bestemmer? En kvalitativ intervjustudie om tre musikklæreres undervisningsplanlegging på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre musikklærere på norske ungdomsskoler planlegger musikkundervisningen, og hva som påvirker valgene de tar i dette arbeidet. Ved å gjennomføre kvalitativt forskningsintervju ... -
Myndiggjøring av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2024)Nåværende lovverk og offentlige styringsdokumenter for opplæringen hindrer minoritetsspråklige elever i å motta tilstrekkelig støtte for å utvikle sine språkferdigheter. Dette resulterer i at elevene ikke kan bruke hele ... -
Møte med sorg i skolen - En kvalitativ undersøkelse om hvordan lærere støtter og ivaretar elever i sorg
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er læreres opplevelser og erfaringer med elever i sorg. Studien vektlegger barn i sorg når en i nær relasjon dør, som i dette tilfellet er en foreldre. Hensikten med denne studien har vært å ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ...