Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 187-206 of 337
-
"Lek er jo på en måte nesten et grunnleggende behov, på lik linje med å spise" En kvalitativ undersøkelse om hvordan lærere i begynneropplæringen begrunner bruk av rammelek i skriveopplæringen.
(Master thesis, 2024)Formålet med dette forskningsprosjektet er å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen begrunner bruk av rammelek i skriveopplæringen. Jeg har valgt å avgrense denne forskningen til å fokusere utelukkende på begrunnelse ... -
Lek i den første lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven retter søkelyset mot leken sin betydning i den første lese- og skriveopplæringen for elever på første trinn. For mange elever er det første møtet med lesing og skriving når de starter på skolen som ... -
Lek i den første lese- og skriveopplæringen «Det handler om å gi dem den gode starten og ikke slukke læringslyset»
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker rollen lærere spiller i å tilrettelegge for lekbasert læring i den første lese- og skriveopplæringen i grunnskolen. Gjennom kvalitative intervjuer med lærere utforsker vi hvordan de implementerer ... -
Lek i matematikk - En analyse av to lærerveiledninger for 1.trinn
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke lekens fremtredelse i matematiske lærerveiledninger for 1.trinn. Studien utforsker problemstillingen På hvilken måte legger lærerveiledninger i matematikk for 1.trinn opp ... -
Lek og språkvansker: en studie av kommunikasjonsaspektet i lek hos barn med språkvansker
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg valgt å fokusere på lek og språkvansker (språkvansken Developmental language disorder, DLD) på grunn av min interesse i dette fagområdet. Jeg mener det er begrenset informasjon om hvordan en ... -
Lekens og spillets magi i undervisningens verden - en kvalitativ studie om motivasjon gjennom spill og lek i skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag: Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20) vier økt oppmerksomhet på lek i undervisningen, sammenlignet med den tidligere læreplanen (LK06). Fokuset på lek avtar imidlertid jo eldre elevene blir. Samtidig ... -
Lemuu og dragestormen : en interaktiv bildebok
(Master thesis, 2024)I dette entreprenørielle utviklingsarbeidet har jeg utviklet bildeboken “Lemuu og dragestormen”. Det didaktiske produktet består av den interaktive bildeboken og lærerveiledning. Boken er rettet mot elever på førstetrinn. ... -
Leseopplæring i første klasse: En kvalitativ studie om hvordan lærere jobber med leseopplæringen i første klasse
(Master thesis, 2024)Denne studien handler om leseopplæring i første klasse. Leseopplæring i første klasse dreier seg om å knekke lesekoden, avkode ord, og kunne lese og forstå enkle ytringer (Hekneby, 2011, s. 46). Lesing er en nøkkel til ... -
Lesestrategier: Prioriteringer i nyere norske læreverk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Begrepet «lesestrategier» har preget nyere norske læreplaner etter at norske elever scoret svakt på internasjonale lesetester på starten av 2000-tallet. Lesestrategier handler kort oppsummert om bevisste valg leseren tar ... -
Lesing, danning og glede: en undersøkelse av lesing i læreplanen i norsk og lesegledens plass i den
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker læreplanen i norsk i LK20 med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke former for lesing beskrives i læreplanen for norsk, og i hvilken grad framstår leseglede som en del av danningsdimensjonen ... -
«Likeverdig utbytte av ordinær kroppsøvingsundervisning?»
(Master thesis, 2024)Til tross for et overordnet mål om et likeverdig opplæringstilbud for alle elever, kan det framstå som at ikke alle elever får den opplæringen de har krav på. Barn med fysisk funksjonsnedsettelse strever med å passe inn i ... -
Lingua Vulpin - en musikalsk forestilling om natur og språklig bevissthet
(Master thesis, 2024)Denne entreprenørielle masteroppgaven presenterer et didaktisk produkt i form av en musikalsk forestilling for 1.-2. trinn med temaet natur. Forestillingen med navn Lingua Vulpin, latin for revespråk, benytter estetiske ... -
Lærere i møte med elever utsatt for omsorgssvikt: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Barn utsatt for omsorgssvikt vil ha behov for støtte og hjelp fra de rundt seg. Barn tilbringer store deler av deres hverdag i klasserommet, og dette gir lærere en gyllen mulighet til å bidra til en positiv utvikling for ... -
Lærere og skoleledelsen: forventninger og støtte i profesjonsfellesskapet. En kvalitativ studie av lærernes forventninger til skoleledelsen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker lærernes forventninger til skoleledelsen og deres egen leder, med fokus på hvilke arbeidsoppgaver og roller skoleledelsen har i deres daglige arbeid. Problemstillingen er formulert som: ... -
Læreren som stillasbygger i elevenes skriving ved rammelek
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler rammelek og skriving i begynneropplæringen. Jeg har sett på hvordan læreren gjennom ulike forståelser av egen rolle i leken kan bidra som støtte i elevers skriving ved rammelek. ... -
Lærerens bruk av matematiske samtaler og utforskning blant elever på 3.trinn
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt lærerens bruk av matematiske samtaler ved bruk av utforskning blant elever på 3.trinn. Hensikten med denne forskningen er å kartlegge lærerens valg av spørsmål og ulike utforskende tilnærminger ... -
Lærerens rolle i å fremme lesemotivasjon blant elever på 3.trinn
(Master thesis, 2024)Lesemotivasjon spiller en avgjørende faktor i barns utvikling av leseferdigheter, og lærerens rolle er sentral i å fremme denne motivasjonen blant elever. Gjennom undervisning, støtte og oppmuntring kan læreren bidra til ... -
Læreres arbeid for et inkluderende fellesskap i flerkulturelle klasserom – en kvalitativ studie
(Master thesis, 2024)Temaet i denne masteravhandlingen er inkluderingsarbeid i flerkulturelle klasserom. Studien har som formål å få innsikt i hvordan lærere forstår og arbeider med inkludering i kulturelt mangfoldige klasserom, men undersøker ... -
Læreres arbeid med elevers motivasjon i matematikk
(Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven er å se på hvordan lærere jobber for å motivere elevene sine i matematikk. Flere ulike studier har vist at elevenes motivasjon synker desto høyere opp i skolen de kommer (Kaarstein & Nilsen, ... -
Læreres digitale undervisningspraksis
(Master thesis, 2024)Sammendrag Skolen er i dag i stor grad digitalisert, og dette er noe mange mener noe om, både innad i og utenfor skolen. Holdningene spenner fra teknologisk entusiasme til dyp bekymring, og det offentlige ordskiftet er ...