Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 154-173 of 337
-
Kan dataspill og simuleringer fremme begrepsforståelse i naturfag?
(Master thesis, 2024)Dagens skole er i stor grad preget av digitale verktøy, både for elever og lærere. Ved korrekt bruk av digitale verktøy i skolen, kan dette være med på å fremme elevers engasjement og læringsutbytte. Derfor har det i denne ... -
Kan tverrfaglig samarbeid bidra til et godt klassefellesskap? En kvalitativ studie om hvordan samarbeid om spesialundervisning blir organisert med fokus klassefellesskap.
(Master thesis, 2024)I løpet av mitt studieløp som grunnskolelærer med spesialisering innenfor spesialpedagogikk, har jeg fått innsikt i hvor essensielt det er med et vellykket samarbeid mellom lærere og spesialpedagoger i skolesammenheng. ... -
"Karbonet går i en uendelig bane" - Elevers forståelse av karbonets kretsløp gjennom modellering
(Master thesis, 2024)Modellering og evne til systemtenkning er sentralt innen naturfag, noe som kommer fram i kompetansemålene innen faget. Gjennom denne studien har vi undersøkt hvordan elevenes systemforståelse kommer til utrykk gjennom å ... -
Kartleggingsprøven i regning og matematikkundervisning på 1.trinn : En kvalitativ studie av kartleggingsprøven i regning på 1. trinn og læreres matematikkundervisning
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen oppgaven bunner i er grunnskolelærerutdanningen 1-7, med fordypning i ... -
KI-verktøy eller lærebok? En kvalitativ innholdsanalyse av et undervisningsopplegg fra ChatGPT, Curipod og en lærebok i norsk
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er kunstig intelligens i klasserommet, hvor problemstillingen lyder som følgende: Hva kjennetegner undervisningsopplegg om skriving fra språkmodellen ChatGPT og fra undervisningsappen Curipod ... -
Klassebamsen inviterer til fest
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgåva er det utvikla eit undervisningsopplegg for 1. klasse. I undervisningsopplegget er klassebamsen sentral, som treng hjelp av elevane til å arrangere fest. Undervisningsopplegget går ... -
Klasseledelse i et forandret landskap: en dokumentanalyse av L97, LK06 og LK20 - En teoretisk oppgave om hvordan L97 til LK20 beskriver lærerens klasseledelse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærerens arbeid med klasseledelse, læringsmiljø og utøvelse av profesjonsfaglig skjønn blir beskrevet i læreplanene L97, LK06 og LK20. Temaet i masteroppgaven er klasseledelse, ... -
Klasseledelse som relasjonsarbeid og utvikling av læringsmiljø – En studie av fire læreres forståelser av og erfaringer med klasseledelse
(Master thesis, 2024)Som ledere i klasserommet utfører lærere et svært viktig samfunnsoppdrag, og i norske skoledebatter løftes klasseledelse stadig fram som et aktuelt tema. Å lede arbeidet i elevfellesskapet, framstår som en av de viktigste ... -
Kommunale veiledere for skolefravær som verktøy for læreren i skole-hjem-samarbeid: En tematisk analyse av hvordan kommunale veiledere for skolefravær bidrar til et godt skole-hjem-samarbeid for elever med ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan kommunale veiledere for skolefravær kan være en ressurs for læreren i samarbeid mellom skole og hjem i arbeid for elever med ufrivillig skolefravær. Problemstillingen ... -
Konflikten mellom individ og samfunn: En analyse av maskulinitet og identitet i Bara dra
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan maskulinitet og identitet fremstilles i ungdomsromanen Bara dra skrevet av Ann-Helén Laestadius. Romanen gir mange muligheter for litterær analyse, og jeg har lagt vekt på å nærlese ... -
«Konklusjonen er at vindmøller kan være både bra og dårlig» – En analyse av 9.-klassingers skriftlige argumenterende tekster om et kontroversielt tema
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner elevers skriftlige argumentasjon knyttet til et undervisningsopplegg på 9. trinn om et kontroversielt tema, nærmere bestemt vindkraft på land. I den sammenheng, ... -
Konstruksjonen av kropp: en kritisk diskursanalyse av pensumlitteratur for kroppsøvingsstudenter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kropp konstrueres i pensumlitteraturen for kroppsøvingsstudenter i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Gjennom en kritisk diskursanalyse inspirert av Faircloughs tredimensjonale modell, ... -
Kontroversielle tema knyttet til islam i RE - undervisning
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen omhandler hvordan elever med muslimsk bakgrunn opplever undervisning i kontroversielle tema knyttet til islam. Tidligere forskning tyder på at elever med muslimsk bakgrunn har reagert på den ensidige ... -
Kontroversielle temaer i Kosovo-albanske klasserom
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ansvaret skolen og lærere har i formidling og arbeid med kontroversielle temaer i skolen. I det pluralistiske samfunnet vi er en del av vil vi stadig komme kontroversielle ... -
Kritisk literacy på agendaen: En utforsking av hvordan elevers kritiske literacy kan utvikles gjennom arbeid med en skjønnlitterær tekst
(Master thesis, 2024)Kritisk literacy kan knyttes til norskfaget og kjerneelementet Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen. Hvordan norsklæreren kan arbeide for å utvikle elevers kritiske literacy er derfor et faglig og didaktisk anliggende, ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag – en lærebokanalyse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er det foretatt en lærebokanalyse av to lærebøker i samfunnsfag fra to ulike forlag. Problemstilling for undersøkelsen er; hvordan fremmer lærebøkene i samfunnsfag kritisk tenkning? Lærebøkene som ... -
KRLE og sosialisering
(Master thesis, 2024)KRLE er trolig det mest omdiskuterte faget i skolen. Diskusjonene dreier seg omkring fagets påvirkning på barnet og til dels også om at faget oppleves som lite relevant for en del elever i skolen. I denne oppgaven ser jeg ... -
Kroppslig læring – kroppsøvingsstudenters forståelse og pedagogiske tilnærming
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven retter søkelys mot kroppsøvingsstudenter sin forståelse av begrepet kroppslig læring. Både hvordan de tolker selve begrepet og hvordan de vil legge til rette for å fremme kroppslig læring i sin fremtidige ... -
Kroppspress i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker opplevelsen av kroppspress blant elever i skolen. Med samfunnets stadig økende fokus på utseende og kroppsidealer, er det blitt viktig å forstå hvordan disse idealene påvirker ungdommers ... -
Kroppsøvingslæreres bakgrunn i møte med kroppsøvingsfaget En kvalitativ undersøkelse av tre kroppsøvingslærere ved tre ulike skoler
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven omhandler kroppsøvingslæreres bakgrunn og hvordan den påvirker oppfattelse og utøvelse av faget. Formålet med masteroppgaven har vært å belyse hvorfor faget virker å oppfattes og utøves ulikt. Følgende ...