Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 143-162 of 331
-
«Jeg er ikke så glad i å rekke opp hånda, fordi jeg er litt redd for å si feil eller drite meg ut» - om å støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgava har jeg undersøkt hvordan en lærer kan støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn. Forskningsdesignet er kvalitativt, og det baserer seg på en spørreundersøkelse og en utprøving av et ... -
«Jeg ser deg» : En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med å inkludere elever med introvert atferd
(Master thesis, 2024)I skoleklasser vil det alltid være elever som er mer stille og tilbaketrukne enn andre. For noen kan denne atferden hovedsakelig utvise seg i klasserommet, men for andre kan det også innebære å være alene på fritiden og i ... -
«Jeg skrev mine egene Tanker fordi Da Blir Det ekte» En studie av skriverammer som støtte i utviklingen av mellomtrinnselevers skriftlige argumentasjon
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker bruken av skriverammer som støtteverktøy for argumenterende skriving blant elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for studien ligger i erkjennelsen av argumentasjonens betydning for å muliggjøre aktiv ... -
Jeg tenker, altså er jeg ... ChatGPT? Undersøkelse av kritisk literacy i møte med ChatGPT
(Master thesis, 2024)Dette er en litteraturstudie som utforsker hva forskningslitteraturen sier om bruk av ChatGPT i skolesammenheng. ChatGPT er et relativt nytt fenomen som bringer med seg en rekke nye muligheter og utfordringer. For å forstå ... -
«Jeg tror de tenker at Chatten er Gud»: En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres erfaringer med og holdninger til bruk av kunstig intelligens på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)I november 2022 lanserte selskapet OpenAIs chatbotten ChatGPT, som har gjort kunstig intelligens tilgjengelig for hvem som helst, også i skolen. Tematikken er dermed relativt ny, som gjør at det finnes lite eksisterende ... -
«Jeg tror ikke barn egentlig ønsker å være sånn» En kvalitativ studie av hvordan førsteklasselærere arbeider for å forebygge utagerende atferd
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har hatt som mål å undersøke hvilke strategier førsteklasselærere benytter i arbeidet med å forebygge utagerende atferd. Disse strategiene forstås som pedagogiske virkemidler. Oppgaven har tatt utgangspunkt ... -
"Jeg vil ikke være same" En litterær analyse av filmen Ellos eatnu - La elva leve som melodrama
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven gjør jeg en litterær analyse av filmen Ellos eatnu – La elva leve i lys av melodramaet. Filmen er laget av Ole Giæver, og handler om hovedkarakteren Ester Isaksens historie under Alta-aksjonen på 70-tallet. ... -
Jødiske informanters vurderinger av KRLE-lærebøker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven har undersøkt fremstillingen av jøder og jødedom i KRLE-lærebøkene Store spørsmål – KRLE 8-10 og KRLE 8. Det er avgjørende for elevers forståelse og holdning til jøder og jødedom at ... -
Kan dataspill og simuleringer fremme begrepsforståelse i naturfag?
(Master thesis, 2024)Dagens skole er i stor grad preget av digitale verktøy, både for elever og lærere. Ved korrekt bruk av digitale verktøy i skolen, kan dette være med på å fremme elevers engasjement og læringsutbytte. Derfor har det i denne ... -
Kan tverrfaglig samarbeid bidra til et godt klassefellesskap? En kvalitativ studie om hvordan samarbeid om spesialundervisning blir organisert med fokus klassefellesskap.
(Master thesis, 2024)I løpet av mitt studieløp som grunnskolelærer med spesialisering innenfor spesialpedagogikk, har jeg fått innsikt i hvor essensielt det er med et vellykket samarbeid mellom lærere og spesialpedagoger i skolesammenheng. ... -
"Karbonet går i en uendelig bane" - Elevers forståelse av karbonets kretsløp gjennom modellering
(Master thesis, 2024)Modellering og evne til systemtenkning er sentralt innen naturfag, noe som kommer fram i kompetansemålene innen faget. Gjennom denne studien har vi undersøkt hvordan elevenes systemforståelse kommer til utrykk gjennom å ... -
Kartleggingsprøven i regning og matematikkundervisning på 1.trinn : En kvalitativ studie av kartleggingsprøven i regning på 1. trinn og læreres matematikkundervisning
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen oppgaven bunner i er grunnskolelærerutdanningen 1-7, med fordypning i ... -
KI-verktøy eller lærebok? En kvalitativ innholdsanalyse av et undervisningsopplegg fra ChatGPT, Curipod og en lærebok i norsk
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er kunstig intelligens i klasserommet, hvor problemstillingen lyder som følgende: Hva kjennetegner undervisningsopplegg om skriving fra språkmodellen ChatGPT og fra undervisningsappen Curipod ... -
Klassebamsen inviterer til fest
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgåva er det utvikla eit undervisningsopplegg for 1. klasse. I undervisningsopplegget er klassebamsen sentral, som treng hjelp av elevane til å arrangere fest. Undervisningsopplegget går ... -
Klasseledelse i et forandret landskap: en dokumentanalyse av L97, LK06 og LK20 - En teoretisk oppgave om hvordan L97 til LK20 beskriver lærerens klasseledelse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærerens arbeid med klasseledelse, læringsmiljø og utøvelse av profesjonsfaglig skjønn blir beskrevet i læreplanene L97, LK06 og LK20. Temaet i masteroppgaven er klasseledelse, ... -
Klasseledelse som relasjonsarbeid og utvikling av læringsmiljø – En studie av fire læreres forståelser av og erfaringer med klasseledelse
(Master thesis, 2024)Som ledere i klasserommet utfører lærere et svært viktig samfunnsoppdrag, og i norske skoledebatter løftes klasseledelse stadig fram som et aktuelt tema. Å lede arbeidet i elevfellesskapet, framstår som en av de viktigste ... -
Kommunale veiledere for skolefravær som verktøy for læreren i skole-hjem-samarbeid: En tematisk analyse av hvordan kommunale veiledere for skolefravær bidrar til et godt skole-hjem-samarbeid for elever med ufrivillig skolefravær
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan kommunale veiledere for skolefravær kan være en ressurs for læreren i samarbeid mellom skole og hjem i arbeid for elever med ufrivillig skolefravær. Problemstillingen ... -
Konflikten mellom individ og samfunn: En analyse av maskulinitet og identitet i Bara dra
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan maskulinitet og identitet fremstilles i ungdomsromanen Bara dra skrevet av Ann-Helén Laestadius. Romanen gir mange muligheter for litterær analyse, og jeg har lagt vekt på å nærlese ... -
«Konklusjonen er at vindmøller kan være både bra og dårlig» – En analyse av 9.-klassingers skriftlige argumenterende tekster om et kontroversielt tema
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner elevers skriftlige argumentasjon knyttet til et undervisningsopplegg på 9. trinn om et kontroversielt tema, nærmere bestemt vindkraft på land. I den sammenheng, ... -
Konstruksjonen av kropp: en kritisk diskursanalyse av pensumlitteratur for kroppsøvingsstudenter
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kropp konstrueres i pensumlitteraturen for kroppsøvingsstudenter i grunnskolelærerutdanningen 1-7. Gjennom en kritisk diskursanalyse inspirert av Faircloughs tredimensjonale modell, ...