Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 128-147 of 337
-
"I get to do what I want in my spare time, but also in school.": Norwegian YELLs perspectives on learning through extramural English
(Master thesis, 2024)Children in Norway are frequently exposed to English in various contexts and for different purposes in their spare time, including through new technologies and digital media (Medietilsynet, 2022; Rindal, 2020). Such endless ... -
"I lek så kan man skrive, også kan man glede seg til det etterpå". En kvalitativ studie av skriving i rammelek på 3. trinn
(Master thesis, 2024)Gjennom dette prosjektet har vi utforsket bruken av skriverammer i rammelek blant tredjeklassinger. Vårt mål var å undersøke hvordan man kan motivere og stimulere elevenes skriving i rammeleken. Vi så også på hvordan ... -
I spennet mellom didaktiske muligheter og elevorientering: Fire ungdomsskolelæreres refleksjoner om skjønnlitteraturens plass i norskfagets brede fagopplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker fire norsklæreres litteraturdidaktiske refleksjon, særlig med henblikk på dannings- og literacy-perspektiver. Disse to rammene blir i oppgaven betraktet som mulige fagdidaktiske rammer som ... -
«I stedet for at barna skal endre seg, er det vi som må endre oss i måten vi ser og møter dem på.» En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer med å fremme et trygt og godt psykososialt miljø for flyktningelever på barneskolen
(Master thesis, 2024)Med et økende antall flyktninger som ankommer Norge, må den norske skolen ta imot flere flyktningelever. Dette krever at lærerne er godt forberedt og har nødvendig kompetanse for å møte og ta imot disse elevene. På bakgrunn ... -
Ikke-troende KRLE-elever Hvordan ser et utvalg ikke-troende elever på KRLE-undervisningen og fagets relevans?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan ikke-troende elever ser på KRLE-undervisningen og fagets relevans. Studien gir et unikt innblikk i en lite studert og diskutert elevgruppe. I de fleste KRLE-timene vil ... -
Indre Motiverte Elever i Naturfag, et Ønske, Mål eller Faktum?
(Master thesis, 2024)I denne masteravhandlingen blir det forsøkt å se nærmere på hvordan formuleringen til LK20 og utviklingen av den legger til rette for indre motivasjon hos elever, sett i lys av Deci og Ryan sin selvbestemmelsesteori(Deci ... -
«Inkluderende læringsmiljø er som å være en familie, der det er plass til alle» En kvalitativ studie om læreres arbeid med å danne et inkluderende læringsmiljø på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget Profesjonsrettet pedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med studien er å undersøke hvordan et inkluderende ... -
Inkludering av elevenes morsmål i norskundervisningen En kvalitativ studie av arabisktalende elever og hvordan de opplever at deres morsmål blir inkludert i norskundervisningen
(Master thesis, 2024)Teorier og nyere forskning innenfor flerspråklig pedagogikk har påvist at elevenes morsmål har positiv betydning for elevenes andrespråkinnlæring (Cummins, 2005; Jacobson, 1990; Palm, 2021). Samtidig har skolepedagogikken ... -
Inkludering av elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøving. En kvalitativ akademisk masteroppgave om hvordan inkluderer et utvalg av kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Hensikten med prosjektet er å undersøke hvordan et utvalg av kroppsøvingslærere inkluderer elever med fysisk funksjonshemninger i ordinær kroppsøvingsundervisning. Dette er et tema jeg har stor interesse for, og jeg ønsker ... -
Inkludering og elevengasjement: veier til trivsel og motivasjon
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven skal utforske hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over og implementerer strategier for å fremme motivasjon og trivsel blant grunnskoleelever i kroppsøvingsfaget. Studien tar for seg kroppsøvingslærernes ... -
Inn i bildeboka og rammeleken med norsk som andrespråk - En kvalitativ studie på 1.trinn
(Master thesis, 2024)I begynneropplæringen for elever med norsk som andrespråk er det mulig å benytte høytlesing, litterær samtale og rammelek som metoder for å legge til rette for samtaler og språklig støtte. Formålet med denne studien er å ... -
Innføringsklasser, et godt innføringstilbud – med rom for forbedring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i innføringsklasser som et innføringstilbud for nyankomne minoritetsspråklige elever. Innføringsklasser har blitt mer vanlig organiseringsform for elever som ikke har gode nok ... -
Innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving i ungdomsskolen En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer og meninger om innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave skrevet ved lærerutdanningen på OsloMet – Storbyuniversitet. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere oppfatter innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving, og hovedproblemstillingen ... -
Insight into teachers’ perception of English in the Linguistic Landscape and its pedagogical usefulness in Norwegian ELT
(Master thesis, 2024)The use of English is an important language for global communication when there is no other common language between interlocutors, but the use of English is also important for local communication for example in Norway. ... -
Integrasjon av algoritmisk tenkning og matematikk: En tematisk analyse av oppgaver fra matematikkfaget i digitale læreverk
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for studien er hvordan algoritmisk tenking og matematikk er integrert i den norske skolen. Studien har gjennomført en tematisk analyse for å undersøke hvordan algoritmiske konsept og matematiske tema er ... -
Integrasjon av barnelitteratur i matematikkundervisning: En systematisk litteraturgjennomgang fra 2012-2023
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å gjennomføre en systematisk litteraturgjennomgang av empirisk forskning publisert mellom 2012-2023 om integrasjon av illustrert barnelitteratur i matematikkundervisning ... -
Integrering av Algoritmisk Tenkning i Naturfag: En Studie av 3D-Modellering av Bærekraftige Hus
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan elever på 10. trinn anvender algoritmisk tenkning (AT) når de 3D-modellerer bærekraftige hus i naturfagundervisningen. Algoritmisk tenkning, som innebærer å bryte ned problemer i mindre, ... -
Island Escape: Speak to Survive - et brettspill for muntlig kommunikasjon gjennom samarbeid og lek i engelskundervisningen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven presenteres utviklingen av det didaktiske produktet Island Escape: Speak to Survive – et engelskspråklig brettspill for 6. og 7. klasseelever med fokus på tilrettelegging av muntlig kommunikasjon ... -
«Jeg er ikke så glad i å rekke opp hånda, fordi jeg er litt redd for å si feil eller drite meg ut» - om å støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgava har jeg undersøkt hvordan en lærer kan støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn. Forskningsdesignet er kvalitativt, og det baserer seg på en spørreundersøkelse og en utprøving av et ... -
«Jeg ser deg» : En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med å inkludere elever med introvert atferd
(Master thesis, 2024)I skoleklasser vil det alltid være elever som er mer stille og tilbaketrukne enn andre. For noen kan denne atferden hovedsakelig utvise seg i klasserommet, men for andre kan det også innebære å være alene på fritiden og i ...