Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 87-106 of 337
-
Fagdidaktiske tilnærminger til demokrati og medborgerskap i Kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven kartlegges og utforskes læreres tilnærminger til demokrati og medborgerskap i Kunst og håndverk på ungdomstrinnet. Demokrati og medborgerskap er et av tre tverrfaglige temaer, et nytt element som ble ... -
Fagleg engasjement for berekraftig utvikling
(Master thesis, 2024)I læreplanverket er utforskande arbeidsmåtar ein vektlagt metode for å leggja til rette for at elevar får øvd på ferdigheitar og kompetanse. Innan berekraftig utvikling vert handlingskompetanse særleg omtalt, og skal ... -
Fellesskapende didaktikk i klasser med hørselshemmede elever
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel Fellesskapende didaktikk i klasser med hørselshemmede elever. En kvalitativ innholdsanalyse av didaktiske praksiser og hvordan de kan anvendes. Problemstilling Hvilke didaktiske praksiser fremheves i ... -
"Fine ord og altfor lite handling": En studie av tilnærminger til bærekraft i lærebøker for 8.trinn
(Master thesis, 2024)Ved innføring av ny læreplan ble lærerne gitt enda større frihet hva angår utvelgelse av lærestoff. Likevel er det noe som ikke er opp til den enkelte å velge hvorvidt en skal undervise om eller ei, og innenfor denne ... -
Five Norwegian teachers’ perceptions of picturebooks and intercultural competence in the ELT classroom.
(Master thesis, 2024)This study aims to gain a deeper understanding of Norwegian school teachers' perceptions of picturebooks and intercultural competence in the primary English Language Teaching (ELT) classroom. Through qualitative semi-structured ... -
Folkehelse og livsmeistring på leirskule: «Det er jo det vi driver med her egentlig»
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva undersøker korleis leirskule, som ein annan læringsarena, kan bidra til utvikling av elevar sin kompetanse om det tverrfaglege temaet folkehelse og livsmeistring, som er sentralt i læreplanen. Det vil ... -
Forebygging av fordommer i KRLE-faget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven gir et innblikk i hvordan et utvalg ungdomsskolelærere i Oslo arbeider med forebygging av fordommer i faget KRLE-faget. Gjennom individuelle intervjuer med fem lærere forsøker jeg å besvare følgende ... -
Foreldres holdninger og barns utvikling av matematikkangst: en fenomenologisk studie
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne avhandlingen har som utgangspunkt at barn påvirkes av sine foreldres holdninger, og utforsker hvordan foreldres holdning til matematikk kan påvirke barns opplevelse av faget og i hvilken grad de utvikler ... -
Forholdet mellom lek og danning – Læreres forståelse og arbeid på småtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven i profesjonsrettet pedagogikk vil læreres forståelse og arbeid med forholdet mellom lek og danning i deres undervisning undersøkes. Lek har blitt løftet fram i både teori og forskning tidligere, ... -
Forståelse av sakprosa og skjønnlitteratur i lærebøker i norsk, på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Lærebøker og arbeid med lærebokoppgaver har fremdeles en sentral plass i norskundervisning. Forståelsen elevene får for hvordan man kan lese, bruke og forstå sakprosa og skjønnlitteratur, kan derfor være påvirket av ... -
Fortellingskofferten: En pedagogisk ressurs til støtte for lærere i formidlingen av hinduistiske fortellinger på småskolen
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet en ressurs til lærere for å formidle hinduistiske fortellinger på småtrinnet. Ressursen er en fortellingskoffert som inneholder utvalgte hinduistiske fortellinger fra ... -
Forumteater: En inngang til etisk refleksjon og perspektivtakning
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien undersøker to kjerneelementer i KRLE-faget etisk refleksjon og perspektivtakning, på 7.trinn gjennom dramaformen forumteater. Oppgaven er bygget rundt pedagogisk designforskning som prøver å bidra ... -
Fostering ‘Bildung’ and Critical Thinking in English Education: Teachers’ Perspectives and Practices
(Master thesis, 2024)Implementing the new curriculum, “Kunnskapsløftet 2020” (LK20), has brought heightened attention to Critical Thinking in Norwegian education. However, despite its familiarity, Critical Thinking remains under-communicated ... -
Fra sild til hvithai - en sakprosabildebok om kritisk tenkning utviklet for bruk i klasserommet
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en digital sakposabildebok om kritisk tenkning til bruk på mellomtrinnet. Over 90% av barn i Norge har smarttelefon innen de er 10-11 år gamle og hovedkilden ... -
Funksjonell skriving i en meningsfull kontekst. En kvalitativ studie av rammelek i begynneropplæringen.
(Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt hvordan rammelek kan brukes i begynneropplæringen for å arbeide med funksjonell skriving i en meningsfull kontekst. Studien bygger på teori om at det er avgjørende å inneha literacy-ferdigheter ... -
Gangejungelen- et spill om multiplikasjon
(Master thesis, 2024)Mitt entreprenørielle masterprosjekt har gått ut på å utvikle et brettspill for begynneropplæringselever på 3. trinn, som kan brukes i matematikkundervisningen. Spillet fokuserer på multiplikasjon som regneart, og har et ... -
Garderobepraksis og kroppspress blant ungdomsskolegutter
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masterstudien er garderobepraksisen, kroppspress og gutter i kroppsøvingsfaget, og hensikten med studien er å få et innblikk i hvordan garderobepraksisen og kroppspresset oppleves for tiendeklassegutter. ... -
Helhetlig seksualitetsundervisning i Grunnskoleutdanningen i Naturfag
(Master thesis, 2024)Seksualitetsundervisning er et tema som kan vekke ulike følelser i oss alle. Det vil si aspekter om kroppslig utvikling og endring, grensesetting, nytelse og identitet. Seksualitetsundervisningen i skolen har endret seg i ... -
Helt i barnehagen, helt på skolen: En bildebok om det kompetente barnet i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2024)I min entreprenørielle masteroppgave har jeg utviklet bildeboken «Helt i barnehagen, helt på skolen». Formålet med boken er å fungere som en støtte i overgangen, samt skape bevissthet rundt det kompetente barnet. Den er ... -
Historisk empati i presentismens verden : En analyse av lærebøker i samfunnsfag etter LK20
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som utgangspunkt å studere historiefaget etter læreplanreformen Kunnskapsløftet fra 2020 (LK20). Den nye læreplanen har fjernet de fleste konkrete punkter til historiefaget, men har istedenfor ...