Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 53-72 of 337
-
Elever med dysleksi sine erfaringer med digitale verktøy
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke erfaringer elever med dysleksi har med lese- og skriverstøttende digitale verktøy. Hensikten med studien har vært å bedre forstå hvordan vi kan legge til rette for ... -
Elever med norsk som andrespråk leser tegneserieromanen Sult (Ernstsen, 2019)
(Master thesis, 2024)Dette er en kvalitativ klasseromsstudie som undersøker hvordan andrespråkselever på videregående leser, tolker og diskuterer Martin Ernstsens tegneserieadaptasjon av 1800-tallsteksten Sult av Knut Hamsun. To forskningsspørsmål ... -
Elevers deltakelse i arbeid med utforskende matematikk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på hvordan elever på 3.trinn deltar i arbeider med utforskende matematikk. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan elever som tidligere i hovedsak har jobbet med ... -
Elevers erfaringer med vurdering i kroppsøving og hvordan erfaringene påvirker motivasjonen
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning viser at motivasjon er sentralt i kroppsøvingsfaget. Samtidig er det undersøkt mye rundt vurdering i kroppsøving. Tidligere forskning påpeker i mindre grad sammenhengen mellom motivasjon og vurdering i ... -
Elevers helhetsforståelse for kroppen som system
(Master thesis, 2024)Tema for oppgaven er helhetsforståelse av kroppen som system. Gjennom gjeldende læreplan har kroppen fått en tydelig plass gjennom kjerneelementet «Kropp og helse». Elevenes kunnskaper om hvordan kroppens delsystemer virker ... -
Elevers og læreres oppfatninger om motivasjon og læring hos eleven i en karakterdempet vurdering
(Master thesis, 2024)Den omfattende bruken av karakterer i skolen har blitt kritisert for å føre til fokus på sammenligning heller en å fremme læring. De siste årene har man sett at flere har begynt å tenke nytt om karakterens plass i skolen. ... -
Elevers oppfatning av sammenlikningsord og ulikhetsbegrepet etter tre ulike undervisningsopplegg i første klasse.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi sett nærmere på hvilke likheter og forskjeller det på førsteklassingenes opplevelse og læring av matematiske sammenligningsord og ulikhetsbegrep ved bruk av tre ulike undervisningsopplegg. Vi ... -
Elevers opplevelse av digitale læremidler i matematikk og deres samhandling med disse
(Master thesis, 2024)Mange skoler har tatt i bruk digitale læremidler som primærressurs i flere fag, og supplerer med tradisjonelle trykte lærebøker i Norge (Kunnskapsdepartementet, 2023). Formålet med denne studien er å få fram elevens ... -
Elevers opplevelse av klasseromsklimaet i samfunnsfag - en kvalitativ casestudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever med ulik sosioøkonomisk (SØS) bakgrunn opplever klasseromsklimaet i samfunnsfag, med fokus på om det er en sammenheng mellom SØS og opplevelsen av et åpent klasseromsklima. ... -
En historiografisk analyse av historiedidaktisk litteratur og utviklingstrekk. Hvor står faget, og hvor er det på vei?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven presenterer en historiografisk analyse av historiedidaktisk litteratur og utviklingstrekk. De tre historiedidaktiske bøkene som her blir analysert er Historiedidaktikk for klasserommet av Erik Lund ... -
En innholdsanalyse av arbeidsmåter og åpenhet i matematiske programmeringsoppgaver
(Master thesis, 2024)Programmering er en ferdighet som nylig har blitt introdusert i norsk læreplan gjennom LK20. Denne studien tar sikte på å utforske hvordan denne implementeringen har blitt gjennomført ved å analysere matematiske lærebøker ... -
En innholdsanalyse av brøkoppgaver på 5. og 7. trinn i læreverkene Multi og Matemagisk.
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt hvordan to kjente læreverk i matematikk forholder seg til de fem ulike aspektene ved brøkbegrepet i Behr et al. (1983, s. 10) sin modell for brøkforståelse. Brøk er et av de viktigste og mest ... -
En kritisk tilnærming til verden: Israel - Palestina konflikten i klasserommet
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven min er en praksis nær studie, som utforsker problemstillingen: Hvordan kan undervisning om Israel og Palestona konflikten utvikle elevenes kritiske literacy? For å kunne svare på problemstillingen har jeg ... -
En kvalitativ studie om helhetlig utdanning for bærekraftig utvikling (UBU) og elevers handlingskompetanse
(Master thesis, 2024)Det økende behovet for bærekraftig utvikling (BU) har ført til både nasjonale og internasjonale satsninger, der utdanning spiller en viktig rolle for å oppnå en mer bærekraftig fremtid. Hensikten med denne masteroppgaven ... -
En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres undervisningspraksis, og deres forståelse av læreplanens implikasjoner i lag – og ballspillsundervisning i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)I denne masterstudien har jeg undersøkt det overordnede temaet «Ballspill i kroppsøving». Jeg falt ned på dette temaet basert på flere grunner ordet «ballspill» er ikke nevnt i læreplanen for kroppsøving, kroppsøving er ... -
En observasjonsstudie av elevers autoritet i aldershomogene og aldersblandede grupper i matematikkundervisning
(Master thesis, 2024)I takt med økende elevdeltakelse i matematikkundervisning, får elevene mer ansvar for å dele autoritet med hverandre (Edelen et al., 2023; Langer-Osuna, 2016). En ujevn autoritetsfordeling kan hemme like muligheter for ... -
En studie av hvordan elever benytter seg av litterær kompetanse i arbeid med spillnovellen Gone Home og novellen «Att döda ett barn».
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan en gruppe elever benytter seg av sin litterære kompetanse i arbeid med spillnovellen Gone Home versus novellen «Att döda ett barn». Dataspill er en sammensatt tekst de aller fleste ... -
En studie av hvordan rådgivning i det profesjonelle læringsfellesskapet er en ressurs for lærere i møte med utfordrende atferdsproblematikk
(Master thesis, 2024)Utfordrende atferdsproblematikk preger dagens skole. Lærere står ovenfor atferdsproblematikk hos elever som ikke alltid kan håndtere alene av læreren. Med denne oppgaven er ønsket å rette søkelyset på hvordan det profesjonelle ... -
En undersøkelse av elevers hoderegningsstrategier, tallfakta og tallforståelse i addisjon på 2. trinn.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilke hoderegningsstrategier, tallfakta og tallforståelse et utvalg elever på 2. trinn bruker når de løser fem ulike addisjonsoppgaver. Strategiene er delt inn i fem kategorier ... -
En undersøkelse av historisk empati på ungdomstrinnet gjennom et undervisningsopplegg om industrisamfunnet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en didaktisk studie som handler om historisk empati i samfunnsfaget på ungdomstrinnet. Studien retter seg mot hva som menes med begrepet historisk empati, og hvordan dette kan fremmes ...