Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 37-56 of 338
-
Differentiated Instruction for High-Achieving Students in ELL
(Master thesis, 2024)This thesis aims to investigate teachers' and principals' perspectives on differentiated instruction for high-achieving students in English at Norwegian lower secondary schools. Further, the study uses a mixed-method ... -
Differentiated Reading Instruction for EFL learners.
(Master thesis, 2024)This master’s thesis examines the role of differentiation in reading in the English foreign language classroom. The study explores the current state of (EFL) teaching and how learners can develop their reading proficiency ... -
Digital læring: Om dybdelæring med digitale læremidler i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre av de mest brukte digitale læremidlene i skole-Norge Skolen fra Cappelen Damm, Campus Inkrement og Kikora legger til rette for dybdelæring. Målet er å få en oversikt over hvordan ... -
Digitale enheter i begynneropplæringen: Læreres perspektiver
(Master thesis, 2024)Sammendrag Digital teknologi har hatt en enorm vekst i norske klasserom, og implementeringen av en-til-en dekning av digitale enheter har vært gjenstand for debatt. Dette masterprosjektet har et formål om å undersøke læreres ... -
Digitale læremestre: utforskning av instruksjonsvideoers potensial i kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har fokus på digitale instruksjonsvideoer i kunst og håndverk i grunnskolen. Studien er rettet mot den norske konteksten i læreplanen, didaktiske tilnærminger og designmessige kvaliteter som finnes ... -
Digitale Spill og Språkferdigheter i Engelsk Språklæring
(Master thesis, 2024)Title: Video Games and Language Skills in English Language Learning. The purpose of this systematic literature review is to review studies that research video games and English language acquisition when English is the ... -
Digitale verktøy i matematikk: En kvalitativ undersøkelse av elleve grunnskolelæreres erfaringer rundt bruken av digitale verktøy i matematikk
(Master thesis, 2024)Det hevdes at det moderne samfunnet påvirkes av teknologien, og at hverdagen til barn og unge er annerledes i dag på grunn av digitaliseringen (Kunnskapsdepartementet, 2023, s. 3). Blant annet har mye av kommunikasjon ... -
Digitale verktøy i skriveopplæringen for tidlige skrivere En systematisk litteraturgjennomgang av forskning i Norge fra 2016 til nå
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er rettet mot bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på 1.-4. trinn gjennom problemstillingen: Hva sier forskning om bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen for tidlige skrivere i Norge? For ... -
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan lærere som underviser på yrkesfag bruker digitale verktøy for å variere og tilpasse undervisningen, samt hvordan teknologi kan bidra til yrkesrelevant opplæring. ... -
Dino: Brettspill i tidlig algebra
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet brettspillet «Dino». Spillet er laget hovedsakelig til 1.trinn i begynneropplæringen innenfor matematikk. Vårt mål er at «Dino» skal legge til rette for matematematiske ... -
Dinosaurmysteriet - en bildebok i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Formålet med prosjektet er å utvikle en bildebok for gutter i begynneropplæringen for å bidra til leseengasjement. Bildeboken er en mysteriebok og forutsetter at leseren kan finne hint i bildene for å løse mysteriet. Satt ... -
"Disse elevene er jo ikke utfordrende fordi de i utgangspunktet vil det, men det er jo fordi de har utfordringer" Lærere og PP-rådgivere sine perspektiver på arbeidet med å tilrettelegge for elever med utfordrende atferd på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har hatt som formål å undersøke hvilke perspektiver lærere og PP-rådgivere har på arbeidet med å tilrettelegge for elever med utfordrende atferd på ungdomstrinnet. Problemstillingen har blitt berørt ... -
Don’t believe everything you read: An analysis of Japanese cultural representation in picturebooks
(Master thesis, 2024)This study looks at how Japanese culture is portrayed in three English-language children’s picturebooks using the theoretical concepts of culture, authenticity, and mirrors, windows and sliding glass doors. As a literary ... -
Dybdelæring i likninger: En analyse av tre norske læreverk for 8. trinn
(Master thesis, 2024)I denne studien tar jeg for meg hvordan tre lærebøker for 8. trinn legger til rette for dybdelæring i likninger. Bakgrunnen for studien er at den nye læreplanen, «Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020» (LK20), skulle ... -
Dysleksi i alfabetiske ortografier – en systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie som har til hensikt å kartlegge betydningen av ortografisk dybde for dysleksi. Behovet for å øke denne kunnskapen skyldes at mye av forksningen på dysleksi er gjort på engelsk ... -
Elever med dysleksi sine erfaringer med digitale verktøy
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvilke erfaringer elever med dysleksi har med lese- og skriverstøttende digitale verktøy. Hensikten med studien har vært å bedre forstå hvordan vi kan legge til rette for ... -
Elever med norsk som andrespråk leser tegneserieromanen Sult (Ernstsen, 2019)
(Master thesis, 2024)Dette er en kvalitativ klasseromsstudie som undersøker hvordan andrespråkselever på videregående leser, tolker og diskuterer Martin Ernstsens tegneserieadaptasjon av 1800-tallsteksten Sult av Knut Hamsun. To forskningsspørsmål ... -
Elevers deltakelse i arbeid med utforskende matematikk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg satt fokus på hvordan elever på 3.trinn deltar i arbeider med utforskende matematikk. Formålet med oppgaven har vært å undersøke hvordan elever som tidligere i hovedsak har jobbet med ... -
Elevers erfaringer med vurdering i kroppsøving og hvordan erfaringene påvirker motivasjonen
(Master thesis, 2024)Tidligere forskning viser at motivasjon er sentralt i kroppsøvingsfaget. Samtidig er det undersøkt mye rundt vurdering i kroppsøving. Tidligere forskning påpeker i mindre grad sammenhengen mellom motivasjon og vurdering i ... -
Elevers helhetsforståelse for kroppen som system
(Master thesis, 2024)Tema for oppgaven er helhetsforståelse av kroppen som system. Gjennom gjeldende læreplan har kroppen fått en tydelig plass gjennom kjerneelementet «Kropp og helse». Elevenes kunnskaper om hvordan kroppens delsystemer virker ...