Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 319-338 of 339
-
Utforsking og problemløsning i læreverk for 6. trinn: En mixed methods-studie av implementeringen etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker inkorporeringen av utforskning og problemløsning i tre utvalgte norske læreverk innen matematikk for elever på 6. trinn. Valget av fokus er forankret i læreplanens tydelige anvisninger om ... -
Utforskning av perspektiver på kritisk tenkning i pedagogisk litteratur: En innholdsanalyse av tidsskriftet Bedre Skole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kritisk tenkning fremstilles i det pedagogiske tidsskriftet "Bedre Skole" gjennom en innholdsanalyse av artikler. Gjennom drøftingen av funnene kom det tydelig frem at forfatterne ... -
Utforskning i Kunst og håndverk – en studie av læreres forståelse og praksis
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få innblikk i og undersøke kunst- og håndverkslæreres forståelse av utforskende undervisning gjennom deres perspektiver, tolkning og pedagogiske tilnærminger til utforskning. Årsaken til at ... -
Utvikling av digitale ferdigheter i digitale læreverk for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt digitale læreverk i samfunnsfag, og hvordan de legger til rette for utvikling av digitale ferdigheter. Studien har besvart følgende problemstilling: På hvilke måter fremmer digitale læreverk i ... -
Utvikling av elevens kritiske stemme i ungdomsskolen – en litteraturstudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet som utforskes kritisk literacy, og det tas i bruk relevant forskningslitteratur for å undersøke ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk literacy og hvordan denne kan styrkes i skolen. ... -
Utvikling av en prototype for en digital informasjonsressurs om programfag sammen med elever og lærere
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven gjør vi rede for prosessen med å utvikle en prototype for en digital informasjonsressurs om programfag for elever i den videregående skolen. Målet med informasjonsressursen er å sette elever bedre i ... -
Utvikling av fiksjonsforståelse på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg
(Master thesis, 2024)Formålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan et undervisningsopplegg i litteraturundervisning kunne bidra til å utvikle elevers fiksjonsforståelse. Gjennom et innovativt undervisingsdesign har jeg forsket på hvordan ... -
Utvikling av inkluderende praksiser gjennom profesjonelle læringsfellesskap i team
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg to temaer, inkluderende praksiser og profesjonelle læringsfellesskap. Temaet inkludering er i høyeste grad et dagsaktuelt tema når vi nå står ovenfor innføring av en ny opplæringslov ... -
Utviklingen av danning fra LK06 til LK20 - En dokumentanalyse
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er danning i kroppsøving i LK06 og LK20. Da LK06 var gjeldende ble kroppsøving kritisert for å ha et for stort fokus på konkurranse og prestasjoner, og ikke utvikling og danning. Men en ny læreplan ... -
Veien mot kritisk tekstforståelse: En undersøkelse av lærebokmateriell i norskundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker lærebøkers bidrag i utviklingen av elevers evne til å kritisk tilnærme seg tekst. Studien begrenser seg til- og fokuserer på utvalgte kapitler samt ... -
«Vi setter jo ikke karakter i kroppsøving ut fra hvor idrettsaktiv man er, men at det har noe å si for karakter i kroppsøving? Absolutt»
(Master thesis, 2024)Den nye læreplanen har et mål om å gjøre kroppsøving til et mindre idrettsfokusert fag, men likevel er idrettsperspektivet fortsatt ivaretatt gjennom begrepet bevegelsesaktiviteter (Utdannningsdirektoratet, 2019, s. 2). ... -
"Vi skal jo hjelpe dem å fordøye alt som skjer i verden" : en kvalitativ studie av læreres arbeid med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan lærere jobber med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet. Bakgrunnen for valg av dette temaet er knyttet til studier om elevenes anvendelse av sosiale medier, der ... -
Video games´ influence on pupils´ willingness to communicate in English L2 classroom
(Master thesis, 2024)As video games’ popularity rises among young pupils, the question of how one could use them in an educational setting becomes relevant. Most video games played by pupils are in English, as it is the lingua franca around ... -
Visuelle representasjoner av brøk i to digitale læremidler på 5. trinn – En casestudie om visuelle brøkrepresentasjoner i digitale læremidler; både stillbilder og representasjoner som benytter seg av digitale muligheter
(Master thesis, 2024)Brøkbegrepet er svært komplekst, og for at elever skal forstå denne kompleksiteten, bør de få ta i bruk ulike representasjoner for begrepet. Digitale representasjoner av brøk kan være en kombinasjon av stillbilder og ... -
Vurdering for læring i norskfaget: En casestudie av elevers bruk og opplevelse av tilbakemeldinger i et prosessorientert skriveforløp
(Master thesis, 2024)Tilbakemeldinger kan ha stor påvirkningskraft på elevenes skrivekompetanse, med en forutsetning om at responsen oppfyller kravene for en god tilbakemelding og i tillegg må responsen bli tatt i bruk for at den skal bidra ... -
«Wow! Det blir en mye større flamme!» En kvalitativ studie av kunnskapsbygging i praktisk arbeid i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har vi gjennomført en studie som er inspirert av aksjonsforskning, hvor vi har undersøkt hvordan man kan legge opp naturfagundervisningen for å støtte elevenes kunnskapsbygging i forbindelse med ... -
Å gi rom for stille elever i musikkundervisningen: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med stille elever i musikkundervisningen
(Master thesis, 2024)Stille elever i musikkfaget er et tema det er forsket lite på. Det blir sagt at vi lever i et ekstrovert samfunn, og jeg spør derfor hvilke konsekvenser dette får for de stille elevene i musikkfaget, som er et fag med mye ... -
Å gjøre humor av selvmord: Et didaktisk forskningsprosjekt rettet mot et utvalg åttendeklasseelever, med grunnlag i humorteoretisk analyse av Arto Paasilinnas 'Kollektivt selvmord'
(Master thesis, 2024)Forskning viser at norske elevers lesevaner og holdninger til lesing har hatt en negativ utvikling gjennom de siste 20 år, og foreslår at dette kan ha konsekvenser for læring og prestasjoner i skolen og videre liv. Samtidig ... -
Å lese på papir og skjerm - En kvalitativ studie blant elever på 10.trinn
(Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers leseforståelse på papir og skjerm, deres bruk av lesestrategier, og deres oppfatninger av lesing i de to formatene. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan leser et utvalg ... -
Å lære matematikk i tenkende klasserom: Elevers opplevelse
(Master thesis, 2024)Dette studiet undersøker elevers erfaringer med å lære matematikk i Liljedahls tenkende klasserom med fokus på engasjement, deltakelse, samarbeid, og hvordan overgangen har vært fra tradisjonell undervisning til tenkende ...