Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 312-331 of 338
-
Using board games as a tool to teach LGBTQ+ in secondary schools: The development of the game «Inclusivity Ladder»
(Master thesis, 2024)In our entrepreneurial master thesis, we have developed a boardgame for use in secondary school. The topic of the game is LGBTQ+, and the game mainly consists of different terms and facts relating to this topic. Our hope ... -
Utdypende «sannhet» eller metaforisk døråpner? En undersøkelse av forståelser av lyrikk i norskfagets oppgavekultur
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg oppgavekulturen i norsklærebøker for ungdomstrinnet. Formålet med studien er å utforske hvilke kompetanser lærebokoppgaver gir signal om at elever skal utvikle gjennom lesing av lyriske ... -
Uteblikk - en nettressurs for uteskole
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en nettressurs der lærere på 1-7. trinn kan dele og hente inspirasjon for uteskole. Målet er at nettressursen skal fungere som et bredt profesjonsfellesskap for uteskole, ... -
Utforske muligheter for engelskspråklig læring gjennom sosiale medier
(Master thesis, 2024)This systematic literature review examines the impact of social media engagement on English language learning across various age groups, ranging from primary to university students. Based on 24 empirical studies, the ... -
Utforsking av gutters motivasjon: Lærerperspektiver på praktisk arbeid i naturfag
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er praktisk arbeid i naturfag og gutters motivasjon. Flere internasjonale undersøkelser som ROSE og ROSES-prosjektet, PISA og TIMSS har sett nærmere på elvers resultat, holdninger, interesse, ... -
Utforsking og problemløsing i matematikklærebøker på femtetrinn
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en innholdsanalyse av lærebøkene Matematikk: Grunnbok og Multi: Elevbok for 5. trinn. Kjerneelementet «utforsking og problemløsing» er ett av seks kjerneelementer i LK20, og ... -
Utforsking og problemløsning i læreverk for 6. trinn: En mixed methods-studie av implementeringen etter fagfornyelsen
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker inkorporeringen av utforskning og problemløsning i tre utvalgte norske læreverk innen matematikk for elever på 6. trinn. Valget av fokus er forankret i læreplanens tydelige anvisninger om ... -
Utforskning av perspektiver på kritisk tenkning i pedagogisk litteratur: En innholdsanalyse av tidsskriftet Bedre Skole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan kritisk tenkning fremstilles i det pedagogiske tidsskriftet "Bedre Skole" gjennom en innholdsanalyse av artikler. Gjennom drøftingen av funnene kom det tydelig frem at forfatterne ... -
Utforskning i Kunst og håndverk – en studie av læreres forståelse og praksis
(Master thesis, 2024)Formålet med denne studien er å få innblikk i og undersøke kunst- og håndverkslæreres forståelse av utforskende undervisning gjennom deres perspektiver, tolkning og pedagogiske tilnærminger til utforskning. Årsaken til at ... -
Utvikling av digitale ferdigheter i digitale læreverk for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt digitale læreverk i samfunnsfag, og hvordan de legger til rette for utvikling av digitale ferdigheter. Studien har besvart følgende problemstilling: På hvilke måter fremmer digitale læreverk i ... -
Utvikling av elevens kritiske stemme i ungdomsskolen – en litteraturstudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet som utforskes kritisk literacy, og det tas i bruk relevant forskningslitteratur for å undersøke ungdomsskoleelevers kompetanse i kritisk literacy og hvordan denne kan styrkes i skolen. ... -
Utvikling av en prototype for en digital informasjonsressurs om programfag sammen med elever og lærere
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven gjør vi rede for prosessen med å utvikle en prototype for en digital informasjonsressurs om programfag for elever i den videregående skolen. Målet med informasjonsressursen er å sette elever bedre i ... -
Utvikling av fiksjonsforståelse på ungdomstrinnet - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg
(Master thesis, 2024)Formålet med dette prosjektet var å undersøke hvordan et undervisningsopplegg i litteraturundervisning kunne bidra til å utvikle elevers fiksjonsforståelse. Gjennom et innovativt undervisingsdesign har jeg forsket på hvordan ... -
Utvikling av inkluderende praksiser gjennom profesjonelle læringsfellesskap i team
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg to temaer, inkluderende praksiser og profesjonelle læringsfellesskap. Temaet inkludering er i høyeste grad et dagsaktuelt tema når vi nå står ovenfor innføring av en ny opplæringslov ... -
Utviklingen av danning fra LK06 til LK20 - En dokumentanalyse
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er danning i kroppsøving i LK06 og LK20. Da LK06 var gjeldende ble kroppsøving kritisert for å ha et for stort fokus på konkurranse og prestasjoner, og ikke utvikling og danning. Men en ny læreplan ... -
Veien mot kritisk tekstforståelse: En undersøkelse av lærebokmateriell i norskundervisningen på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker lærebøkers bidrag i utviklingen av elevers evne til å kritisk tilnærme seg tekst. Studien begrenser seg til- og fokuserer på utvalgte kapitler samt ... -
«Vi setter jo ikke karakter i kroppsøving ut fra hvor idrettsaktiv man er, men at det har noe å si for karakter i kroppsøving? Absolutt»
(Master thesis, 2024)Den nye læreplanen har et mål om å gjøre kroppsøving til et mindre idrettsfokusert fag, men likevel er idrettsperspektivet fortsatt ivaretatt gjennom begrepet bevegelsesaktiviteter (Utdannningsdirektoratet, 2019, s. 2). ... -
"Vi skal jo hjelpe dem å fordøye alt som skjer i verden" : en kvalitativ studie av læreres arbeid med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet
(Master thesis, 2024)Denne studien har hatt som formål å undersøke hvordan lærere jobber med krigsnyheter i det mangfoldige klasserommet. Bakgrunnen for valg av dette temaet er knyttet til studier om elevenes anvendelse av sosiale medier, der ... -
Video games´ influence on pupils´ willingness to communicate in English L2 classroom
(Master thesis, 2024)As video games’ popularity rises among young pupils, the question of how one could use them in an educational setting becomes relevant. Most video games played by pupils are in English, as it is the lingua franca around ... -
Visuelle representasjoner av brøk i to digitale læremidler på 5. trinn – En casestudie om visuelle brøkrepresentasjoner i digitale læremidler; både stillbilder og representasjoner som benytter seg av digitale muligheter
(Master thesis, 2024)Brøkbegrepet er svært komplekst, og for at elever skal forstå denne kompleksiteten, bør de få ta i bruk ulike representasjoner for begrepet. Digitale representasjoner av brøk kan være en kombinasjon av stillbilder og ...