Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 32-51 of 339
-
«Det er fair at elevene får vite hva de blir vurdert etter, men kriteriene gir ofte ikke mening»: En kvalitativ studie om vurderingskriterier sin rolle i arbeidet med muntlig romananalyse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker vurderingskriterier sin rolle i arbeidet med en muntlig romananalyse av boka Barsakh av Simon Stranger. Hensikten var å undersøke hvordan et utvalg ungdomsskoleelever på 9. trinn bruker og ... -
«Det er jo bare Google som snakker» En kvalitativ studie av elevers erfaringer med språkmodeller i naturfag.
(Master thesis, 2024)Bruken av kunstig intelligens, spesifikt språkmodeller, i skolen, har blitt et viktig tema i den offentlige samtalen. Denne masteroppgaven undersøker et utvalg elever på 10. trinns erfaringer med å bruke språkmodeller som ... -
«Det føltes som det var skikkelig gøy å bare sitte rolig, slippe å gjøre så mye, bare lese»- Skolebibliotekets rolle i arbeidet med å fremme leselyst hos gutter som ikke liker å lese
(Master thesis, 2024)Studier viser at barn og unge leser mindre enn tidligere, og guttene oppgir lavere leselyst enn jentene. I dette prosjektet har jeg derfor ønsket å undersøke hvordan man kan fremme leselyst hos gutter på mellomtrinnet. ... -
«Det handlar om å skape ein tryggleik i det store utrygge» Ei kvalitativ undersøking av overgangen frå barneskule til ungdomsskule for elevar med autismespekterforstyrring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgåva undersøkjer overgangen frå barneskule til ungdomskule for elevar med autismespekterforstyrring. Hensikta og formålet er å finne ut korleis lærarar arbeidar og legg til rette for at overgangen frå ... -
Differentiated EFL Homework in Norway
(Master thesis, 2024)This master thesis aimed to research how teachers understand the concept of differentiated instruction in Norway with particular reference to differentiation of English as a Foreign Language (EFL) homework. It also sought ... -
Differentiated Instruction for High-Achieving Students in ELL
(Master thesis, 2024)This thesis aims to investigate teachers' and principals' perspectives on differentiated instruction for high-achieving students in English at Norwegian lower secondary schools. Further, the study uses a mixed-method ... -
Differentiated Reading Instruction for EFL learners.
(Master thesis, 2024)This master’s thesis examines the role of differentiation in reading in the English foreign language classroom. The study explores the current state of (EFL) teaching and how learners can develop their reading proficiency ... -
Digital læring: Om dybdelæring med digitale læremidler i matematikk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan tre av de mest brukte digitale læremidlene i skole-Norge Skolen fra Cappelen Damm, Campus Inkrement og Kikora legger til rette for dybdelæring. Målet er å få en oversikt over hvordan ... -
Digitale enheter i begynneropplæringen: Læreres perspektiver
(Master thesis, 2024)Sammendrag Digital teknologi har hatt en enorm vekst i norske klasserom, og implementeringen av en-til-en dekning av digitale enheter har vært gjenstand for debatt. Dette masterprosjektet har et formål om å undersøke læreres ... -
Digitale læremestre: utforskning av instruksjonsvideoers potensial i kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har fokus på digitale instruksjonsvideoer i kunst og håndverk i grunnskolen. Studien er rettet mot den norske konteksten i læreplanen, didaktiske tilnærminger og designmessige kvaliteter som finnes ... -
Digitale Spill og Språkferdigheter i Engelsk Språklæring
(Master thesis, 2024)Title: Video Games and Language Skills in English Language Learning. The purpose of this systematic literature review is to review studies that research video games and English language acquisition when English is the ... -
Digitale verktøy i matematikk: En kvalitativ undersøkelse av elleve grunnskolelæreres erfaringer rundt bruken av digitale verktøy i matematikk
(Master thesis, 2024)Det hevdes at det moderne samfunnet påvirkes av teknologien, og at hverdagen til barn og unge er annerledes i dag på grunn av digitaliseringen (Kunnskapsdepartementet, 2023, s. 3). Blant annet har mye av kommunikasjon ... -
Digitale verktøy i skriveopplæringen for tidlige skrivere En systematisk litteraturgjennomgang av forskning i Norge fra 2016 til nå
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er rettet mot bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen på 1.-4. trinn gjennom problemstillingen: Hva sier forskning om bruk av digitale verktøy i skriveopplæringen for tidlige skrivere i Norge? For ... -
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan lærere som underviser på yrkesfag bruker digitale verktøy for å variere og tilpasse undervisningen, samt hvordan teknologi kan bidra til yrkesrelevant opplæring. ... -
Dino: Brettspill i tidlig algebra
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet brettspillet «Dino». Spillet er laget hovedsakelig til 1.trinn i begynneropplæringen innenfor matematikk. Vårt mål er at «Dino» skal legge til rette for matematematiske ... -
Dinosaurmysteriet - en bildebok i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Formålet med prosjektet er å utvikle en bildebok for gutter i begynneropplæringen for å bidra til leseengasjement. Bildeboken er en mysteriebok og forutsetter at leseren kan finne hint i bildene for å løse mysteriet. Satt ... -
"Disse elevene er jo ikke utfordrende fordi de i utgangspunktet vil det, men det er jo fordi de har utfordringer" Lærere og PP-rådgivere sine perspektiver på arbeidet med å tilrettelegge for elever med utfordrende atferd på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet har hatt som formål å undersøke hvilke perspektiver lærere og PP-rådgivere har på arbeidet med å tilrettelegge for elever med utfordrende atferd på ungdomstrinnet. Problemstillingen har blitt berørt ... -
Don’t believe everything you read: An analysis of Japanese cultural representation in picturebooks
(Master thesis, 2024)This study looks at how Japanese culture is portrayed in three English-language children’s picturebooks using the theoretical concepts of culture, authenticity, and mirrors, windows and sliding glass doors. As a literary ... -
Dybdelæring i likninger: En analyse av tre norske læreverk for 8. trinn
(Master thesis, 2024)I denne studien tar jeg for meg hvordan tre lærebøker for 8. trinn legger til rette for dybdelæring i likninger. Bakgrunnen for studien er at den nye læreplanen, «Læreplanverket for kunnskapsløftet 2020» (LK20), skulle ... -
Dysleksi i alfabetiske ortografier – en systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en litteraturstudie som har til hensikt å kartlegge betydningen av ortografisk dybde for dysleksi. Behovet for å øke denne kunnskapen skyldes at mye av forksningen på dysleksi er gjort på engelsk ...