Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 287-306 of 339
-
Spikking som metode for begynneropplæring i trearbeid
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes bruken av spikking som metode for begynneropplæring innen trearbeid i skolen. Valget av dette temaet var basert på mine egne positive opplevelser og erfaringer med spikking, som i hovedsak ... -
Spill med! Orkestermusikk i samspillundervisning på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en samspillressurs for musikklærere på mellomtrinnet. Ressursen består av tre Spill med-arrangementer til orkesterstykkene Dance of the Knights av Prokofiev, Cancan ... -
Sportsvasking som tematisk inngang til samfunnsfaget.
(Master thesis, 2024)Begrepet sportsvasking brukes stadig oftere på politiske regimer eller kommersielle aktører som ønsker å bruke idrettsarrangementer, -foreninger eller -utøvere til å pynte på eget renommé (Dubner, 2022). Denne masteroppgaven ... -
STL+ og overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis, 2024)Formålet med studien er å undersøke læreres tanker og erfaringer knyttet til STL+ metoden (skrive seg til lesing med lydstøtte). For å finne mer ut av dette tar jeg utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvilke tanker ... -
Storyline og barns muntlige- og skriftlige ferdigheter
(Master thesis, 2024)I overordnet del står det at lek er nødvendig for de yngste barna, for utforskning og trivsel, men også i selve opplæringen som en helhet da lek gir muligheter til meningsfylt læring og kreativitet (Utdanningsdirektoratet, ... -
Støttemateriell til begynneropplæringen i kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes lærernes behov og utfordringer i begynneropplæringen i kunst og håndverk. Intensjonen med vår masteroppgave er å rette søkelyset på kunst og håndverksfagets begynneropplæring og fagfeltets ... -
Superplanten - i søken etter plantebevissthet Et utforskende undervisningsopplegg på Naturhistorisk museum
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven er det utviklet et undervisningsopplegg i samarbeid med, og etter ønske fra Naturhistorisk museum på Tøyen. Undervisningsopplegget er beregnet for elever på mellomtrinnet som besøker ... -
Syntaktisk utvikling hos andrespråkselever fra 3. til 4. trinn
(Master thesis, 2024)Den norske skolen er i dag preget av et mangfold av elever med norsk som andrespråk. Disse elevene går gjennom flere utviklingsfaser på veien mot målspråket norsk. Læreren spiller en viktig rolle for elevenes språkutvikling, ... -
Systematisk oppfølging av elever med lavt læringsutbytte – kan det gjøres ved hjelp av lean, scrum, design thinking og agile metode?
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven er basert på en single casestudie av en eksemplarisk yrkesfaglig videregående skole. Oppgaven har til hensikt å se nærmere på hvordan et businessinspirert rammeverk kan bidra til skoleledelsens arbeid for å ... -
Teamets betydning i sammensatte utfordringer En kvalitativ studie om hvordan teamet samarbeider med å utvikle og videreutvikle gode strategier for elever som viser tegn til skolevegring
(Master thesis, 2024)Forskning viser at det er et økende antall elever i den norske skolen med bekymringsfullt skolefravær. Skolefravær kan føre til skolefrafall, som igjen kan medføre alvorlige konsekvenser i voksen alder. Derfor har jeg vært ... -
Tegning i naturfag på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av elever på 5. trinn sin forståelse av virvelløse dyr
(Master thesis, 2024)Ifølge læreplanen LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020a) skal estetiske læringsprosesser være en integrert del av undervisningen i alle fag, men hvordan dette skal gjøres er opp til den enkelte lærer. Dermed kan det være ... -
Tekstilundervisningens bidrag til et mer bærekraftig samfunn
(Master thesis, 2024)I samfunnet vårt i dag er det stadig mer fokus på bærekraftig utvikling, og med dette også tekstilindustriens miljøpåvirkning. Vi er inne i en klima- og naturkrise. Med denne masteroppgaven ønskes det derfor å undersøke ... -
Terror i klasserommet: En kvalitativ studie av fem samfunnsfaglæreres erfaring med hvordan undervisning om 22. juli kan fremme politisk mestringstro.
(Master thesis, 2024)Snart 13 år har gått siden terrorangrepet i Regjeringskvartalet og på Utøya den 22. juli 2011. Det har funnet sted et generasjonsskifte blant barn og ungdom som utgjør elevgruppa i norske klasserom i dag; majoriteten har ... -
The impact of formative assessment on student motivation – A systematic literature review
(Master thesis, 2024)This thesis explores the potential impact of formative assessment on student motivation within the Norwegian educational context. With an increasing demand for formal qualifications in obtaining employment in the Norwegian ... -
The Power of Diversity: Fostering Empathy and Understanding Through Multicultural Literature
(Master thesis, 2024)Norway has become an increasingly multicultural society representing a broad range of cultures, religions and ethnicities. The country has always been multicultural in the sense that it has indigenous culture. However, the ... -
Tilbyr to læreverk på 5 og 7.trinn oppgaver med progresjon mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020)?
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven undersøkes det om to læreverk på 5 og 7.trinn tilbyr progresjon i oppgaver mot uekte brøk i henhold til rammeverket til Stevens et al. (2020). Rasjonale tall er et omfattende tema i matematikk og følger ... -
Tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes tilnærminger til seksualitetsundervisning i digitale læremidler på ungdomstrinnet, nærmere bestemt samfunnsfag. Studien er motivert av et ønske om å få innsikt i prioriteringen til læremidler ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial: Læreres perspektiver og tilnærminger
(Master thesis, 2024)Elever med stort læringspotensial innebærer elever med evner som fører til gode skoleprestasjoner (Børte et al., 2016, s. 13; Nissen et al., 2012, s. 13). I norsk skole skal opplæringen tilpasses for alle elever, noe som ... -
Tilrettelegging av musikkundervisning: En empirisk studie av tre musikklæreres tilrettelegging av musikkundervisningen for elever med udiagnostiserte atferdsvansker på første og andre trinn.
(Master thesis, 2024)Som lærer i musikkfaget fins det mange aspekter ved undervisningen man skal ta hensyn til. Til tross for at faget har en tendens til å kunne fremme uro, er det lærerens ansvar å tilrettelegge undervisningen for alle elever, ... -
Tiltak for å styrke psykisk helse for ungdommer med psykisk utviklingshemming i skolen: En sonderende oversikt
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Lite forskning er blitt gjort på ungdom med psykisk utviklingshemming og skole i Norge. Det er også blitt gjort lite norsk og internasjonal forskning på personer med psykisk utviklingshemming og deres psykiske ...