Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 258-277 of 339
-
Programmering i matematikk 1P
(Master thesis, 2024)Programmering og algoritmisk tenkning har blitt integrert i matematikkfagene siden 2020 (LK2020) fordi ifølge læreplanen er dette en viktig problemløsningsstrategi. Ifølge læreplanen kan programmering være et effektivt ... -
Programmering i matematikk. En kvalitativ studie om læreres kunnskaper, holdninger og utfordringer
(Master thesis, 2024)Temaet for denne oppgaven er programmering i matematikk, som ble implementert i læreplanen som en del av fagfornyelsen, høsten 2020. Formålet med prosjektet er å undersøke ungdomsskolelæreres kunnskaper om og holdninger ... -
Programmering, feilsøking og samarbeid i eit undervisningsopplegg i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har formålet vore å undersøke korleis elevar arbeider med algoritmisk tenking i naturfagsundervisninga. Algoritmisk tenking er ein del av naturfag gjennom programmering. Eg har undersøkt dette gjennom ... -
Prosjekt "Hjelpelæreren"
(Master thesis, 2024)Prosjekt “Hjelpelæreren” er et digitalt produkt som har til hensikt med å støtte foreldre med barn på begynneropplæringsstadiet i matematikkunnskaper gjennom video og dialog. Videoene som er laget for foreldre er alle ... -
Rasismehåndtering i skolen - En undersøkelse av fire læreres erfaringer og håndtering av rasisme og rasismesituasjoner i skolen
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave som ønsker å belyse hvordan lærere erfarer og håndterer rasisme og rasismetilfeller i skolen, og videre hvordan dette kan anvendes til inkluderende læringsarbeid. Oppgaven bygger på et grunnlag ... -
Reader`s theatre using picturebook as a resource
(Master thesis, 2024)Entering a silent classroom every day can be disheartening for a teacher. This master`s thesis explores this scenario, focusing on a class of 24 young learners who typically show little interest in participating in English ... -
«Redd kjente norske forfattere før de blir glemt!», et norskfaglig brettspill for ungdomstrinnet.
(Master thesis, 2024)I masteroppgaven har jeg utviklet et brettspill for bruk i norskfaget på ungdomstrinnet. Hensikten med spillet er å bidra til at elever på ungdomstrinnet kan utvikle sine muntlige ferdigheter og fagkunnskaper, i tillegg ... -
Refugee Representation in Picturebooks: Analyzing Representation of Refugee Children in Five Contemporary Picturebooks
(Master thesis, 2024)Abstract This thesis investigates the representation of refugee children in five picturebooks published between 2015 and 2020, with a focus on analyzing the authenticity of these representations. Employing critical literacy, ... -
«Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» Dybdelæring gjennom storyline i naturfag
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet storylinen «Reisen gjennom sirkulasjonssystemet» i naturfag på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget tar elevene med på en reise gjennom sirkulasjonssystemet der de ... -
«Relasjon, relasjon, relasjon»: En kvalitativ studie av hvordan lærere inkluderer elever som strever med utagerende atferd i klasserommet.
(Master thesis, 2024)Lærere møter stadig elever som utfordrer, til ulike tider og av ulike årsaker. Mange forbinder de utfordrende elevene med utagerende elever, fordi det er disse elevene som forstyrrer og hindrer undervisning, skaper bråk ... -
Religiøs praksis blant unge muslimer i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg religionsutøvelse blant unge muslimer i Oslo med fokus på deres opplevelser i skolesammenheng. Materialet består av feltarbeid gjort på en videregående skole i Oslo med muslimer ... -
Religiøs praksis i det sekulære norske samfunn
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg sett på tematikken, «religiøst praktiserende mennesker i det sekulære norske samfunn». Den har jeg valgt for å søke en bedre og bredere forståelse av religiøse menneskers handlinger og opplevelse ... -
Representasjon av islam i læreboka Store Spørsmål 8-10
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har fokuset vært rettet mot å se hvordan noen lærere og lærerstudenter oppfatter kapittelet om islam i læreboka Store Spørsmål 8-10 (Hove, et al., 2020). Det har blitt gjennomført individuelle ... -
Representation of disability in R.J. Palacio’s Wonder
(Master thesis, 2024)Abstract This master thesis explores the representation of disability in R. J. Palacio`s novel, Wonder (2022). Scholars have criticised disability literature for misrepresenting disability (Hall, 2016, p. 32). However, ... -
Responsens påvirkningskraft. En analyse av to bildebøker om trans- og ikke-kjønnsnormative barn.
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er en studie av bildebøkene Ollianna (2020), skrevet av Gro Dahle og illustrert av Kaia Dahle Nyhus, og Julian er en havfrue (2020) skrevet og illustrert av Jessica Love og oversatt til norsk av Eivind ... -
Revelio - Revealing What is Hidden Between the Lines: A Queer Reading of the Harry Potter Novels
(Master thesis, 2024)Compared to many other countries, Norway is considered relatively safe and accepting. In spite of this, the attack on an Oslo gay bar as recently as 2022 showed that the queer community still has reasons to feel unsafe. ... -
Sakprosa på småtrinnet Hvilket omfang og hvilke typer av sakprosatekster finnes i to norsklæreverk for tredje trinn, og hva slags oppgaver knyttes til disse tekstene?
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven ser jeg nærmere på hvilket omfang og hvilke typer av sakprosatekster som finnes i to norsklæreverk for tredje trinn, og hva slags oppgaver som knyttes til disse tekstene. Resultatene av innholdsanalysen ... -
Samspillet mellom matematiske kompetanser og grupperoller
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvilke grupperoller og matematiske kompetanser som forekommer i samspill når elevene jobber i gruppearbeid med LISToppgaver. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Seksualitetsundervisning i lærebøker for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvor godt to ulike lærebøker dekker seksualitetsundervisningen på 7. trinn. Oppgaven analyserer kapitler fra Arena 7, utgitt av Aschehough, og Refleks 7, utgitt av Gyldendal. ... -
Selvoppfatning i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er selvoppfatning og motivasjon blant 10.klasseelever i kroppsøvingsfaget. Oppgaven har som formål å undersøke hvordan kroppsøvingsfaget innvirker på elevenes selvoppfatning og deres motivasjon ...