Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 228-247 of 339
-
Mobbingens sider En komparativ studie av Bobla og Berre hopp!
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg analysert hvordan to barneromaner tematiserer mobbing. Primærverkene jeg har undersøkt er Bobla som skrevet av Siri Pettersen og Berre hopp! som er skrevet av Åshild Moldskred. Jeg har utført ... -
Motivasjon for algebra på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på mellomtrinnet kan motivere elever til å lære algebra, en viktig komponent i matematikkfaget. Oppgaven stiller to sentrale forskningsspørsmål: Hvordan jobber lærerne ... -
Motivasjon for læring i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Motivasjon for læring er et viktig tema i skolen, særlig med tanke på at undersøkelser viser at elevenes motivasjon har beveget seg mer og mer nedover de siste årene. Kroppsøving har lenge vært en av de mest populære fagene ... -
Motiverende lesing på 4.trinn
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien tar sikte på å undersøke og forstå hvordan et leseprosjekt kan fremme motivasjon for lesing. Jeg valgte å fokusere på leseprosjektet som en kilde til motivasjon fordi det kan bidra til nyskapende ... -
Motiverende skriving på 3.trinn ved bruk av nettbrett og iscenesettelse av skriveoppdrag
(Master thesis, 2024)Å skrive er en av de fem grunnleggende ferdighetene i læreplanverket for kunnskapsløftet (LK20). Læreren har derfor en viktig oppgave i å lære elever å skrive, og bør planlegge og tilrettelegge for at elevene får oppleve ... -
Multimodality and Vocabulary Acquisition: Teachers’ Practices and Perspectives
(Master thesis, 2024)Enhancing language proficiency involves a focus on vocabulary within the contemporary classroom, which is now enriched by digitalization and a diverse array of multimedia resources. Teachers’ conceptualizations influence ... -
Muntlig fortelling i offentlig skole og Steinerskole – fire læreres praksis og erfaring med bruk av muntlig fortelling i undervisning
(Master thesis, 2024)Muntlig fortelling har stort pedagogisk potensial; det er noe som appellerer til det mest grunnleggende i mennesket og hvordan vi tolker verden. Muntlig fortelling kan bidra til å nå de mest sentrale målene man har for ... -
Musikklæreres undervisningsplanlegging – hva og hvem bestemmer? En kvalitativ intervjustudie om tre musikklæreres undervisningsplanlegging på ungdomsskolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre musikklærere på norske ungdomsskoler planlegger musikkundervisningen, og hva som påvirker valgene de tar i dette arbeidet. Ved å gjennomføre kvalitativt forskningsintervju ... -
Myndiggjøring av minoritetsspråklige elever
(Master thesis, 2024)Nåværende lovverk og offentlige styringsdokumenter for opplæringen hindrer minoritetsspråklige elever i å motta tilstrekkelig støtte for å utvikle sine språkferdigheter. Dette resulterer i at elevene ikke kan bruke hele ... -
Møte med sorg i skolen - En kvalitativ undersøkelse om hvordan lærere støtter og ivaretar elever i sorg
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er læreres opplevelser og erfaringer med elever i sorg. Studien vektlegger barn i sorg når en i nær relasjon dør, som i dette tilfellet er en foreldre. Hensikten med denne studien har vært å ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Norskdidaktiske Perspektiver på Kjønnsforskjeller i Lesing: En litteraturgjennomgang
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er den utdanningspolitiske debatten som i lang tid har vinklet kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner til en samfunnsdebatt der guttene presenteres som «skoletapere». I denne debatten ... -
Norsklæreres opplevelser med kunstig intelligens En kvalitativ undersøkelse av seks norsklæreres opplevelser med kunstig intelligens i skolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven utforsker læreres opplevelser med kunstig intelligens (KI) i skolen. Med utgangspunkt i individuelle kvalitative intervjuer gir den innblikk i hvordan seks norsklærere på ungdomstrinnet ... -
«Null språk, null ord og null norsk»
(Master thesis, 2024)Sammendrag Voksne døve innvandrere som lærer norsk tegnspråk (NTS), er en heterogen og liten gruppe. Enda mindre gruppe er voksne døve innvandrere som lærer et tegnspråk for første gang i sitt liv her. I den gruppen er det ... -
Nyheter i nye digitale læremidler - En innholdsanalyse av digitale læremidlers fremstilling av samfunnsfaglig kunnskapsområder i nyheter om krig.
(Master thesis, 2024)Gjennom denne studien utforskes bruken av digitale læremidler i samfunnsfagundervisningen, med særlig fokus på hvordan nyheter om krig blir presentert og integrert i undervisningen. Studien anvender en tematisk innholdsanalyse ... -
"Nynorsk på et annet vis" - en kreativ og engasjerende tilnærming til nynorskopplæring
(Master thesis, 2024)I vår entreprenørielle masteroppgave har vi utviklet en håndbok med undervisningsopplegg, tiltenkt lærere på ungdomstrinnet som underviser i nynorsk som sidemål. Målet med håndboken er å bidra til at læreren på en enkel ... -
Oppvarmingshandboka
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgåva har eg forska på korleis eg kan lage ein lærarressurs for musikkfaget, der målgruppa er musikklærarar i grunnskulen. Oppvarmingshandboka sit føremål er å inspirera lærarar til å bruka leik som oppvarming ... -
Organisering av opplæring for nyankomne barn og unge: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven jeg har skrevet er en systematisk litteraturstudie, som baserer seg på følgende problemstillinger: (1) Hva sier forskning om hvordan man organisatorisk kan understøtte opplæringen for nyankomne barn og unge? ... -
«Orientert»: En digital læringsressurs om orientering og uteskole i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Denne entreprenørielle masteroppgaven adresserer utfordringer lærere møter i deres uteskoleundervisningspraksis, som mangel på tid, ressurser og koblingen mellom uteskole og læringsinnhold, under følgende problemstilling: ...