Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 208-227 of 339
-
Læreres erfaringer med og tanker om uteundervisningens betydning for elevers naturglede En kvalitativ studie av læreres erfaringer og tanker om uteundervisning i naturfag på mellomtrinnet og betydningen for elevers naturglede og forståelse
(Master thesis, 2024)Hensikten med dette studiet var å få en større innsikt i naturfagslæreres erfaringer og tanker knyttet til uteundervisning og effekter på elevers naturglede. For å undersøke dette har jeg formulert og tatt utgangspunkt ... -
Læreres forståelse og bruk av lek i undervisning av tallforståelse
(Master thesis, 2024)Tema for denne masteroppgaven er lek og lekende tilnærminger i matematikkfaget. Studien fokuserer på fire læreres meninger og tanker om lek i arbeidet med tallforståelse i førsteklasse. Forskningsspørsmålene som belyses i ... -
Læreres implementering av programmering i grunnskolen: En systematisk litteraturgjennomgang av tilnærminger og utfordringer i Norge, Sverige og Danmark
(Master thesis, 2024)Studien fokuserer fra et lærerperspektiv om integreringen av programmering og Computational Thinking (CT) i skoleundervisningen i Norge, Sverige og Danmark. Problemstillingen undersøker: Hvordan påvirker lærerne i Norge, ... -
Læreres inkluderingsdilemmaer i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven belyser ulike dilemmaer lærere står overfor i arbeidet med å inkludere elever med utviklingshemming. I tidligere forskning vises det til at dagens spesialpedagogiske system for elever med behov for ... -
Læreres kompetanse i digital samhandling
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven tar sikte på å belyse læreres kompetanse i digital samhandling og kommunikasjon. Teknologidekningen i norske klasserom er god, og norske lærere vurderer sin digitale undervisningskompetanse som god. Likevel ... -
Læreres oppfattelse og operasjonalisering av Folkehelse og livsmestring i kroppsøving på barnetrinnet
(Master thesis, 2024)Folkehelse og livsmestring (FoL) er av de et tre tverrfaglige temaene som ble aktuelt gjennom Fagfornyelsen 2020, i den overordnede delen av lærerplanen. Den overordnede delen er gjeldende for hele grunnopplæringen i Norge ... -
Læreres rolle i arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er formålet å undersøke problemstillingen «Hvordan lærere forstår sin rolle i arbeid med religiøst og livssynsmessig mangfold.». Ved å anvende kvalitative semistrukturerte intervjuer med fire lærere, ... -
Lærerperspektiver på formativ vurdering i møte med argumenterende skriving på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masterstudien har undersøkt hvordan lærere ser på formativ vurdering knyttet til argumenterende skriving i norskfaget. Det eksisterer utfordringer knyttet til formativ vurdering i norske skoler, og lærere synes det ... -
Lærersamarbeid i det profesjonelle læringsfelleskapet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan skoleleders støtte og organisering av team påvirker læreres samarbeid, i det profesjonelle læringsfelleskapet. Med en stadig økende utdanningspolitisk interesse for det profesjonelle ... -
Læring i et inkluderende språkmiljø
(Master thesis, 2024)Masterprosjektet handler om hvorvidt hjelpemidler innenfor alternativ og supplerende kommunikasjon kan være med på å skape et inkluderende språkmiljø innenfor en klasse. Masterprosjektet skal prøve å finne svaret på ... -
"Læringsbrett som pedagogisk læringsverktøy i tidlig lese- og skriveopplæring" En kvalitativ studie av læreres meninger og erfaringer ved bruk av læringsbrett i tidlig lese- og skriveopplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere benytter læringsbrett som et pedagogisk læringsverktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og hvordan de mener læringsbrett påvirker læringsprosessen. Formålet er å ... -
Læringsledelse i matematikkundervisning på mellomtrinnet En studie av én lærers tilrettelegging for læring
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er temaet læringsledelse i matematikkundervisning på mellomtrinnet. Problemstillingen som undersøkes er: Hvordan kommer læringsledelse til uttrykk i matematikkundervisningen på mellomtrinnet? Jeg tar ... -
Matematikklæreres kompetanse og praksis i programmering på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)Dette er en deskriptiv tverrsnittstudie som tar for seg problemstillingen «Hva kjennetegner lærernes selvrapporterte kompetanse og praksis tilknyttet programmering innenfor matematikk tre år etter innføringen av LK20 på ... -
Matematikklæreres tilrettelegging for dynamiske tankesett og utfordringssøking på mellomtrinnet: Utforskning av praksis og løsning av utfordringer
(Master thesis, 2024)Studien tar utgangspunkt i funn fra PISA 2022, som viser en nedgang i norske elevers matematikkprestasjoner og økt matematikkangst (Jensen et al., 2023). Jeg undersøker hvordan lærere legger til rette for dynamiske tankesett ... -
Matematikkoppgaver i klasserommet - En lærers valg og bruk av matematikkoppgaver i klasserommet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har temaet vært matematikkoppgaver. Jeg har undersøkt hvordan en matematikklærer begrunner sine valg av oppgaver, og hvordan hun bruker sin rolle når det arbeides med disse oppgavene i undervisningen. ... -
Matematikkvansker i skolen
(Master thesis, 2024)I den norske skolen er matematikkvansker en utbredt problemstilling. Min oppfatning er at stadig flere elever har utfordringer i faget, og jeg stiller meg spørsmålet om hvordan matematikkvanskene i skolen kan håndteres. ... -
Må man alltid fargelegge det samiske flagget?
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg vurdert hvordan lærere utvikler undervisningsopplegg i samiske temaer, og hvilke muligheter og utfordringer lærerne erfarer underveis i dette arbeidet. Målet med studien var å finne ut av hva ... -
Mellomtrinnselevers arbeid og opplevelser av problemløsning gjennom programmering i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2024)Vi lever i et samfunn hvor digital teknologi er stadig i endring. Utvikling av digital teknologi har ført til at digital kompetanse har blitt mye viktigere i dagens samfunn. I LK20 er det derfor lagt mer vekt på at elevene ... -
"Men han har jo kjole!" En kvalitativ studie om kritisk mangfoldskompetanse i skolen
(Master thesis, 2024)I Overordnet del av læreplanen understrekes viktigheten av å anerkjenne mangfold som en ressurs for å utvikle et inkluderende og inspirerende læringsmiljø. I 2023 kom Regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold ... -
Mikkel Rev satt og skrev – hatefulle ytringer? En undersøkelse av det demokratiske potensialet i undervisningsopplegget «Hvordan reagere på hatprat?»
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker undervisningsopplegget «Hvordan reagere på hatprat?». Dette har blitt knyttet til demokratisk kompetanse, og jeg har undersøkt hva slags former for demokratisk kompetanse som undervisningsopplegget ...