Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 167-186 of 339
-
Kontroversielle tema knyttet til islam i RE - undervisning
(Master thesis, 2024)Denne avhandlingen omhandler hvordan elever med muslimsk bakgrunn opplever undervisning i kontroversielle tema knyttet til islam. Tidligere forskning tyder på at elever med muslimsk bakgrunn har reagert på den ensidige ... -
Kontroversielle temaer i Kosovo-albanske klasserom
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i ansvaret skolen og lærere har i formidling og arbeid med kontroversielle temaer i skolen. I det pluralistiske samfunnet vi er en del av vil vi stadig komme kontroversielle ... -
Kritisk literacy på agendaen: En utforsking av hvordan elevers kritiske literacy kan utvikles gjennom arbeid med en skjønnlitterær tekst
(Master thesis, 2024)Kritisk literacy kan knyttes til norskfaget og kjerneelementet Kritisk tilnærming til tekst i læreplanen. Hvordan norsklæreren kan arbeide for å utvikle elevers kritiske literacy er derfor et faglig og didaktisk anliggende, ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag – en lærebokanalyse
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven er det foretatt en lærebokanalyse av to lærebøker i samfunnsfag fra to ulike forlag. Problemstilling for undersøkelsen er; hvordan fremmer lærebøkene i samfunnsfag kritisk tenkning? Lærebøkene som ... -
KRLE og sosialisering
(Master thesis, 2024)KRLE er trolig det mest omdiskuterte faget i skolen. Diskusjonene dreier seg omkring fagets påvirkning på barnet og til dels også om at faget oppleves som lite relevant for en del elever i skolen. I denne oppgaven ser jeg ... -
Kroppslig læring – kroppsøvingsstudenters forståelse og pedagogiske tilnærming
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven retter søkelys mot kroppsøvingsstudenter sin forståelse av begrepet kroppslig læring. Både hvordan de tolker selve begrepet og hvordan de vil legge til rette for å fremme kroppslig læring i sin fremtidige ... -
Kroppspress i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker opplevelsen av kroppspress blant elever i skolen. Med samfunnets stadig økende fokus på utseende og kroppsidealer, er det blitt viktig å forstå hvordan disse idealene påvirker ungdommers ... -
Kroppsøvingslæreres bakgrunn i møte med kroppsøvingsfaget En kvalitativ undersøkelse av tre kroppsøvingslærere ved tre ulike skoler
(Master thesis, 2024)Masteroppgaven omhandler kroppsøvingslæreres bakgrunn og hvordan den påvirker oppfattelse og utøvelse av faget. Formålet med masteroppgaven har vært å belyse hvorfor faget virker å oppfattes og utøves ulikt. Følgende ... -
Kroppsøvingslæreres forståelse og arbeid med livsmestring
(Master thesis, 2024)Dette masterprosjektet undersøker hvordan grunnskolelærere forstår og arbeider med det tverrfaglige temaet livsmestring i kroppsøvingsfaget. Folkehelse og livsmestring er et tverrfaglig tema innført i læreplanen i 2020 for ... -
Kroppsøvingslæreres oppfattelse av egen kroppsforståelse
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne kvalitative studien er å undersøke kroppsøvingslæreres oppfattelse av egen kroppsforståelse, hva som ligger til grunn for denne forståelsen og hvordan dette påvirker ulike aspekter ved deres rolle som ... -
Krysse grenser og beregninger: Skjæringspunktet mellom innvandrerbakgrunn, sosioøkonomisk status og matematikklæring
(Master thesis, 2024)The purpose of this master's thesis is to examine how high and low SES immigrant students experience the mathematics classroom, with a focus on participation, perception, and external factors. I aim to investigate whether ... -
Kunne alle lærere hatt bruk for en «same i skapet»? -En kvalitativ undersøkelse av hva lærere vektlegger i undervisning om samiske temaer på mellomtrinnet.
(Master thesis, 2024)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hva lærere vektlegger i undervisning av samiske temaer på mellomtrinnet, med utgangspunkt i samenes kultur, historie og rettigheter. Jeg har også undersøkt hvordan lærere opplever ... -
Kunst og håndverk i Leirskole : Et innblikk i hvordan Brennabu Leirskole arbeider med kunst og håndverk
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven forsøker vi å rette søkelys mot kunst- og håndverksfaget i de leirskolene som er anbefalt av Norsk leirskoleforening. I forbindelse med at leirskoleopphold i grunnskolen nylig har blitt lovfestet i ... -
Kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter på mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes kunst- og håndverksfagets betydning ved tverrfaglige prosjekter på mellomtrinnet. De praktisk-estetiske fagene får en mindre rolle sammenliknet med basisfagene norsk, matematikk og engelsk. ... -
Kunsten å legge til rette for samarbeid
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien søker jeg å finne svar på problemstillingen: Hvordan operasjonaliserer kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet begrepet samarbeid, og på hvilken måte gjennomgår den operasjonaliserte praksis ... -
Kunstig intelligens og kritisk tenkning i naturfag
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er kunstig intelligens og kritisk tenkning i naturfag. Høsten 2022 ble ChatGPT, en kunstig intelligent språkmodell som etterligner menneskelig intelligens, tilgjengelig. Store språkmodeller ... -
Kunstig intelligens og vilkår for kritisk tenkning i dialogbasert undervisning
(Master thesis, 2024)II Sammendrag Til tross for at det er mange som skriver om kunstig intelligens (KI) i en skolekontekst, er det lite empirisk forskning knyttet til temaet. Denne studien har til hensikt å fremme naturfaglæreres kunnskap ... -
Kunstig intelligens som musikkdidaktiskverktøy: Digitalisering av musikkfaget
(Master thesis, 2024)Kombinasjonen av teknologi og musikk er et moderne konsept, som for mange elever virker veldig naturlig nå, men som man for 50 år tilbake antagelig ikke kunne forestilt seg potensialet i. Med økende bruk av elektronikk og ... -
Kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen - Utviklingen av en håndbok for lærere
(Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en håndbok for bruk av kunstig intelligens som pedagogisk verktøy i språkundervisningen for elever i begynneropplæringen. Håndboken har til hensikt å utruste lærere ... -
Kunstsyn i LK06 og LK20
(Master thesis, 2024)I denne avhandlingen undersøkes kunstsynet i Generell del av læreplanen for kunnskapsløftet (LK06), Overordnet dal av læreplanen for kunnskapsløftet (LK20) og de fagspesifikke læreplanene for kunst og håndverk. Gjennom en ...