Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 135-154 of 339
-
«Inkluderende læringsmiljø er som å være en familie, der det er plass til alle» En kvalitativ studie om læreres arbeid med å danne et inkluderende læringsmiljø på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget Profesjonsrettet pedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med studien er å undersøke hvordan et inkluderende ... -
Inkludering av elevenes morsmål i norskundervisningen En kvalitativ studie av arabisktalende elever og hvordan de opplever at deres morsmål blir inkludert i norskundervisningen
(Master thesis, 2024)Teorier og nyere forskning innenfor flerspråklig pedagogikk har påvist at elevenes morsmål har positiv betydning for elevenes andrespråkinnlæring (Cummins, 2005; Jacobson, 1990; Palm, 2021). Samtidig har skolepedagogikken ... -
Inkludering av elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøving. En kvalitativ akademisk masteroppgave om hvordan inkluderer et utvalg av kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Hensikten med prosjektet er å undersøke hvordan et utvalg av kroppsøvingslærere inkluderer elever med fysisk funksjonshemninger i ordinær kroppsøvingsundervisning. Dette er et tema jeg har stor interesse for, og jeg ønsker ... -
Inkludering og elevengasjement: veier til trivsel og motivasjon
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven skal utforske hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over og implementerer strategier for å fremme motivasjon og trivsel blant grunnskoleelever i kroppsøvingsfaget. Studien tar for seg kroppsøvingslærernes ... -
Inn i bildeboka og rammeleken med norsk som andrespråk - En kvalitativ studie på 1.trinn
(Master thesis, 2024)I begynneropplæringen for elever med norsk som andrespråk er det mulig å benytte høytlesing, litterær samtale og rammelek som metoder for å legge til rette for samtaler og språklig støtte. Formålet med denne studien er å ... -
Innføringsklasser, et godt innføringstilbud – med rom for forbedring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i innføringsklasser som et innføringstilbud for nyankomne minoritetsspråklige elever. Innføringsklasser har blitt mer vanlig organiseringsform for elever som ikke har gode nok ... -
Innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving i ungdomsskolen En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer og meninger om innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave skrevet ved lærerutdanningen på OsloMet – Storbyuniversitet. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere oppfatter innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving, og hovedproblemstillingen ... -
Insight into teachers’ perception of English in the Linguistic Landscape and its pedagogical usefulness in Norwegian ELT
(Master thesis, 2024)The use of English is an important language for global communication when there is no other common language between interlocutors, but the use of English is also important for local communication for example in Norway. ... -
Integrasjon av algoritmisk tenkning og matematikk: En tematisk analyse av oppgaver fra matematikkfaget i digitale læreverk
(Master thesis, 2024)Utgangspunktet for studien er hvordan algoritmisk tenking og matematikk er integrert i den norske skolen. Studien har gjennomført en tematisk analyse for å undersøke hvordan algoritmiske konsept og matematiske tema er ... -
Integrasjon av barnelitteratur i matematikkundervisning: En systematisk litteraturgjennomgang fra 2012-2023
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven var å gjennomføre en systematisk litteraturgjennomgang av empirisk forskning publisert mellom 2012-2023 om integrasjon av illustrert barnelitteratur i matematikkundervisning ... -
Integrering av Algoritmisk Tenkning i Naturfag: En Studie av 3D-Modellering av Bærekraftige Hus
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan elever på 10. trinn anvender algoritmisk tenkning (AT) når de 3D-modellerer bærekraftige hus i naturfagundervisningen. Algoritmisk tenkning, som innebærer å bryte ned problemer i mindre, ... -
Island Escape: Speak to Survive - et brettspill for muntlig kommunikasjon gjennom samarbeid og lek i engelskundervisningen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven presenteres utviklingen av det didaktiske produktet Island Escape: Speak to Survive – et engelskspråklig brettspill for 6. og 7. klasseelever med fokus på tilrettelegging av muntlig kommunikasjon ... -
«Jeg er ikke så glad i å rekke opp hånda, fordi jeg er litt redd for å si feil eller drite meg ut» - om å støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn.
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgava har jeg undersøkt hvordan en lærer kan støtte elever til muntlig deltagelse på 8.trinn. Forskningsdesignet er kvalitativt, og det baserer seg på en spørreundersøkelse og en utprøving av et ... -
«Jeg ser deg» : En kvalitativ studie av et utvalg læreres arbeid med å inkludere elever med introvert atferd
(Master thesis, 2024)I skoleklasser vil det alltid være elever som er mer stille og tilbaketrukne enn andre. For noen kan denne atferden hovedsakelig utvise seg i klasserommet, men for andre kan det også innebære å være alene på fritiden og i ... -
«Jeg skrev mine egene Tanker fordi Da Blir Det ekte» En studie av skriverammer som støtte i utviklingen av mellomtrinnselevers skriftlige argumentasjon
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker bruken av skriverammer som støtteverktøy for argumenterende skriving blant elever på mellomtrinnet. Bakgrunnen for studien ligger i erkjennelsen av argumentasjonens betydning for å muliggjøre aktiv ... -
Jeg tenker, altså er jeg ... ChatGPT? Undersøkelse av kritisk literacy i møte med ChatGPT
(Master thesis, 2024)Dette er en litteraturstudie som utforsker hva forskningslitteraturen sier om bruk av ChatGPT i skolesammenheng. ChatGPT er et relativt nytt fenomen som bringer med seg en rekke nye muligheter og utfordringer. For å forstå ... -
«Jeg tror de tenker at Chatten er Gud»: En kvalitativ undersøkelse av samfunnsfagslæreres erfaringer med og holdninger til bruk av kunstig intelligens på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2024)I november 2022 lanserte selskapet OpenAIs chatbotten ChatGPT, som har gjort kunstig intelligens tilgjengelig for hvem som helst, også i skolen. Tematikken er dermed relativt ny, som gjør at det finnes lite eksisterende ... -
«Jeg tror ikke barn egentlig ønsker å være sånn» En kvalitativ studie av hvordan førsteklasselærere arbeider for å forebygge utagerende atferd
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven har hatt som mål å undersøke hvilke strategier førsteklasselærere benytter i arbeidet med å forebygge utagerende atferd. Disse strategiene forstås som pedagogiske virkemidler. Oppgaven har tatt utgangspunkt ... -
"Jeg vil ikke være same" En litterær analyse av filmen Ellos eatnu - La elva leve som melodrama
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven gjør jeg en litterær analyse av filmen Ellos eatnu – La elva leve i lys av melodramaet. Filmen er laget av Ole Giæver, og handler om hovedkarakteren Ester Isaksens historie under Alta-aksjonen på 70-tallet. ... -
Jødiske informanters vurderinger av KRLE-lærebøker
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven har undersøkt fremstillingen av jøder og jødedom i KRLE-lærebøkene Store spørsmål – KRLE 8-10 og KRLE 8. Det er avgjørende for elevers forståelse og holdning til jøder og jødedom at ...