Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 123-142 of 338
-
Hvordan lærere ivaretar elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærerne forstår og arbeider med elever som har atferdsvansker. Det undersøkes hvilke tiltak som iverksettes og hvilken støtte lærene trenger i arbeidet. Masteroppgavens problemstilling ... -
Hvordan opplever lærere at verdisynet i matematikkfaget har endret seg, og hvordan opplever de at denne endringen kan forsterke/utjevne forskjeller basert på elevers sosioøkonomiske bakgrunn?
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker om et utvalg av lærere har opplevd en verdiendring i matematikkfaget, og hvordan denne eventuelle endringen har hatt en påvirkende kraft til å utjevne eller forsterke forskjeller mellom elever i ... -
Hvordan opplever lærere å undervise med læreplanen i matematikk med fokus på utforskende undervisning?
(Master thesis, 2024)Utforsking er et sentralt begrep i den norske læreplanen. Læreplanen er fortsatt ganske fersk, og det finnes begrenset med studier om virkningen av læreplanen. For utenom at utforsking er sentralt i læreplanen i Norge, så ... -
«Hvorfor snakker de ikke istedenfor å bombe?» En kvalitativ studie av hvordan høytlesing og litterær samtale om en utfordrende bildebok kan danne forståelse for fred og rettferdighet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor fagfordypningen Norsk og norskdidaktikk. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan høytlesing og litterær samtale om Når kaniner blir redde (Svingen & Slocinska, 2019) ... -
Hæ, Minecraft i norsk, ærre mulig??? – En designvitenskapelig metode for bruk av Minecraft Education i norsk på yrkesfag.
(Master thesis, 2024)I denne studien blir Minecraft Education utforsket som et pedagogisk verktøy i norskfaget på yrkesfag. Forskningsspørsmålene skal undersøke hvordan spillbasert læring kan bidra til å øke elevenes engasjement og gjøre ... -
«Hør her, kloden dør og dere er skylden!» Ungdomsskoleelevers arbeid med en sosiovitenskaplig kontrovers gjennom rollespill i naturfagundervisning
(Master thesis, 2024)Evner til å engasjere seg, skape og ha utforskertrang pekes på som svært viktige for samfunnsutvikling, og som derfor en innført som en del av opplæringens verdigrunnlag i LK20. Som fremtidig lærer er det derfor essensielt ... -
"I get to do what I want in my spare time, but also in school.": Norwegian YELLs perspectives on learning through extramural English
(Master thesis, 2024)Children in Norway are frequently exposed to English in various contexts and for different purposes in their spare time, including through new technologies and digital media (Medietilsynet, 2022; Rindal, 2020). Such endless ... -
"I lek så kan man skrive, også kan man glede seg til det etterpå". En kvalitativ studie av skriving i rammelek på 3. trinn
(Master thesis, 2024)Gjennom dette prosjektet har vi utforsket bruken av skriverammer i rammelek blant tredjeklassinger. Vårt mål var å undersøke hvordan man kan motivere og stimulere elevenes skriving i rammeleken. Vi så også på hvordan ... -
I spennet mellom didaktiske muligheter og elevorientering: Fire ungdomsskolelæreres refleksjoner om skjønnlitteraturens plass i norskfagets brede fagopplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker fire norsklæreres litteraturdidaktiske refleksjon, særlig med henblikk på dannings- og literacy-perspektiver. Disse to rammene blir i oppgaven betraktet som mulige fagdidaktiske rammer som ... -
«I stedet for at barna skal endre seg, er det vi som må endre oss i måten vi ser og møter dem på.» En kvalitativ studie av fire læreres erfaringer med å fremme et trygt og godt psykososialt miljø for flyktningelever på barneskolen
(Master thesis, 2024)Med et økende antall flyktninger som ankommer Norge, må den norske skolen ta imot flere flyktningelever. Dette krever at lærerne er godt forberedt og har nødvendig kompetanse for å møte og ta imot disse elevene. På bakgrunn ... -
Ikke-troende KRLE-elever Hvordan ser et utvalg ikke-troende elever på KRLE-undervisningen og fagets relevans?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan ikke-troende elever ser på KRLE-undervisningen og fagets relevans. Studien gir et unikt innblikk i en lite studert og diskutert elevgruppe. I de fleste KRLE-timene vil ... -
Indre Motiverte Elever i Naturfag, et Ønske, Mål eller Faktum?
(Master thesis, 2024)I denne masteravhandlingen blir det forsøkt å se nærmere på hvordan formuleringen til LK20 og utviklingen av den legger til rette for indre motivasjon hos elever, sett i lys av Deci og Ryan sin selvbestemmelsesteori(Deci ... -
«Inkluderende læringsmiljø er som å være en familie, der det er plass til alle» En kvalitativ studie om læreres arbeid med å danne et inkluderende læringsmiljø på småskoletrinnet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er knyttet til masterutdanningen i grunnskolelærer 1-7 med fordypningsfaget Profesjonsrettet pedagogikk, ved OsloMet Storbyuniversitet. Formålet med studien er å undersøke hvordan et inkluderende ... -
Inkludering av elevenes morsmål i norskundervisningen En kvalitativ studie av arabisktalende elever og hvordan de opplever at deres morsmål blir inkludert i norskundervisningen
(Master thesis, 2024)Teorier og nyere forskning innenfor flerspråklig pedagogikk har påvist at elevenes morsmål har positiv betydning for elevenes andrespråkinnlæring (Cummins, 2005; Jacobson, 1990; Palm, 2021). Samtidig har skolepedagogikken ... -
Inkludering av elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøving. En kvalitativ akademisk masteroppgave om hvordan inkluderer et utvalg av kroppsøvingslærere elever med fysisk funksjonshemninger i kroppsøvingsundervisningen.
(Master thesis, 2024)Hensikten med prosjektet er å undersøke hvordan et utvalg av kroppsøvingslærere inkluderer elever med fysisk funksjonshemninger i ordinær kroppsøvingsundervisning. Dette er et tema jeg har stor interesse for, og jeg ønsker ... -
Inkludering og elevengasjement: veier til trivsel og motivasjon
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven skal utforske hvordan kroppsøvingslærere reflekterer over og implementerer strategier for å fremme motivasjon og trivsel blant grunnskoleelever i kroppsøvingsfaget. Studien tar for seg kroppsøvingslærernes ... -
Inn i bildeboka og rammeleken med norsk som andrespråk - En kvalitativ studie på 1.trinn
(Master thesis, 2024)I begynneropplæringen for elever med norsk som andrespråk er det mulig å benytte høytlesing, litterær samtale og rammelek som metoder for å legge til rette for samtaler og språklig støtte. Formålet med denne studien er å ... -
Innføringsklasser, et godt innføringstilbud – med rom for forbedring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i innføringsklasser som et innføringstilbud for nyankomne minoritetsspråklige elever. Innføringsklasser har blitt mer vanlig organiseringsform for elever som ikke har gode nok ... -
Innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving i ungdomsskolen En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaringer og meninger om innsats som et vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave skrevet ved lærerutdanningen på OsloMet – Storbyuniversitet. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan lærere oppfatter innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving, og hovedproblemstillingen ... -
Insight into teachers’ perception of English in the Linguistic Landscape and its pedagogical usefulness in Norwegian ELT
(Master thesis, 2024)The use of English is an important language for global communication when there is no other common language between interlocutors, but the use of English is also important for local communication for example in Norway. ...