Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 12-31 of 339
-
Bildebok som inspirasjon til lek i førsteklasse
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Masteroppgaven er en del av Masterstudium i lærerspesialist i begynneropplæringen. Vi opplever i ... -
Bokstaveksperten - skriving i 1. klasse ved bruk av digitale og analoge verktøy
(Master thesis, 2024)Dette produktet er laget for elever i 1. klasse, og skal være et verktøy for å arbeide med skriving. Produktet er laget slik at elevene skal skrive for hånd, men ved hjelp av lyd- og bildestøtte, samt bruk av konkreter for ... -
Breaking Barriers and Building Bridges: Using Critical Awareness in English Language Teaching to Challenge Racist Ideology in 7th grade
(Master thesis, 2024)This thesis will investigate teaching that addresses racism through awareness of English language use in English language teaching (ELT). The research presented will explore the power of language and help young learners ... -
Bridging Extramural English and English Language Teaching
(Master thesis, 2024)In our entrepreneurial master's thesis, we developed a card game (Beyond the Classroom) for lower secondary school students (grades 8-10) in the English subject. The card game is a didactic product that helps teachers ... -
Bruk av lek i matematikk i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formål Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan lærere i begynneropplæringen forstår og bruker lek i matematikk. Oppgaven skal bidra til å belyse hvordan lek i matematikk kan benyttes og hvilke ... -
«Damene trenger ikke tøffe seg, for mennene har lyst på de uansett» - En studie av museumsbasert undervisning om reproduksjon og kjønn i dyreverden
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg fulgt en femteklasse gjennom et guidet undervisningsopplegg som ble gjennomført ved Naturhistorisk museum. Undervisningsopplegget tok utgangspunkt i seksualitet i dyreriket, med tema som forskjeller ... -
Danningperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Danningsperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Datasimuleringer i naturfag
(Master thesis, 2024)Skolen har et ansvar for å gi elever kompetanser for fremtiden. Disse kompetansene finner vi igjen i læreplanen i naturfag i kjerneelementet naturfaglige praksiser og tenkemåter som handler om at elevene skal utvikle ... -
Deceptive Diplomacy
(Master thesis, 2024)In this master's thesis, I have implemented and developed a scenario-based role-playing game, Deceptive Diplomacy (DD), where the aim is to promote verbal communication skills and especially oral production of language ... -
Demokrati og medborgerskap i Barnas valg En idéanalyse av demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker demokrati- og medborgerskapsopplæring. Den utforsker hvilke demokratiperspektiver og medborgerskapsidealer som kommer frem i en nettressurs knyttet til Barnas valg, et pedagogisk initiativ ... -
Demokratiske perspektiver på kritisk tenkning i samfunnsfagundervisningen
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å se på samfunnsfagslæreres undervisning i kritisk tenkning i lys av tre demokratiperspektiv. Undervisningen blir sett i lys av det liberale, det deliberative og det agonistiske ... -
Demokratisyn i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av de norske læreplanene Kunnskapsløftet LK06 og Fagfornyelsen LK20
(Master thesis, 2024)Demokrati er et viktig begrep i vårt samfunn. Dette gjenspeiles i skolen og på læreplanen. Selv om det er tverrfaglighet og verdier som skal ligge i bunn i alle fag, har samfunnsfaget fått hovedansvar for opplæringen om ... -
Den dyktige kroppsøvingseleven – en urettferdig vurderingspraksis?
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke lærere og elever sin forståelse av dyktighet i kroppsøvingsfaget på ungdomsskolen, og hvordan dette operasjonaliseres i vurderingsarbeidet. Med bakgrunn i tematikken er ... -
Den erfarte lærerrollen i et profesjonsrettet perspektiv
(Master thesis, 2024)Lærerne er et av samfunnets viktigste yrkesgrupper. Lærerrollen står i sentrum for skolens oppgave om å forberede fremtidige generasjoner på sitt yrkesliv og medborgerskap. Lærerne skal utdanne elevene for livet og fremtidens ... -
“Den første bokstavinnlæringen” – En undersøkelse av fremgangmåten innefor tre pedagogiske retninger, og didaktiske forskjeller mellom dem
(Master thesis, 2024)De siste tiårene har det foregått en samfunnsdebatt omkring hvordan et forhøyet akademisk trykk er det som møter elevene i førsteklasse, ofte satt opp mot at dette går på bekostning av leken. I forbindelse med dette, samt ... -
Design av en digital læringsressurs i matematikk med fokus på utvalgte læringsstrategier
(Master thesis, 2024)I denne designvitenskapelige masteroppgaven er det utviklet en digital læringsressurs med formål om å bidra til innføring av utvalgte læringsstrategier i matematikk for ungdomsskoleelever. Jeg har ønsket å utvikle en ... -
Design av et digitalprodukt for å støtte undervisningen i lesestrategier
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien ser på hvordan man kan designe et digitalprodukt som kan støtte lærerne i å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningen i lesestrategier. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Design av et KI-verktøy som kan støtte pedagogisk bruk av KI
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker muligheter og utfordringer for bruk av generativ kunstig intelligens som et verktøy for læring, og hvordan et KI-verktøy kan designes for å kunne støtte lærere i pedagogisk bruk av denne teknologien. ... -
Design og gjenbruk av fleksible læringsressurser for framtidas fagskole - en designbasert tilnærming
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven bruker deltakende design i utviklingen av en digital læringsressurs for fagskolelærere innen ledelse, økonomi og markedsføring (LØM). Med rask vekst i fagskolesektoren og et pressende behov for effektive, ...