Browsing LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver by Title
Now showing items 109-128 of 339
-
Holocaust på film - En undersøkelse om hvordan læreres arbeid med spillefilm kan utvikle historisk empati
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven tar for seg hvordan lærere arbeider med spillefilm i undervisningen om Holocaust. Videre ville jeg undersøke hvordan dette arbeide kunne bidra i utviklingen av historisk empati. Oppgaven undersøker ... -
Hva kjennetegner dialogen i klasserommet i spørsmål knyttet til bærekraft? Didaktiske muligheter og utfordringer
(Master thesis, 2024)Sammendrag Elever i dag må utdannes med tanke på en fremtid som er preget av usikkerhet og ukjente utfordringer. Fremtiden er i stor grad avhengig av at neste generasjon tar ansvar for å ivareta og beskytte kloden vår ... -
Hva sier litteraturen om nettbrettet i den første skriveopplæringen?
(Master thesis, 2024)I denne narrative litteraturgjennomgangen undersøkes det hva forskningen sier om nettbrettet i den første skriveopplæringen. Litteraturgjennomgangen inneholder et utvalg fagfellevurderte artikler som drøftes opp gjennom ... -
Hva vet norske ungdomsskoleelever om vitenskapens egenart, og hvordan kan man avdekke deres forståelse?
(Master thesis, 2024)Temaet for denne masteroppgaven er naturvitenskapens egenart. Målet med denne oppgaven er todelt. Det ene målet er å undersøke hvilken forståelse norske ungdomsskoleelever har for ulike aspekter ved vitenskapens egenart. ... -
Hvilke lærerhandlinger støtter opp under elevenes funksjonstenkning på barnetrinnet?
(Master thesis, 2024)Sammendrag Generalisering beskrives av mange som kjernen i algebraisk tenkning (Blanton, et al. 2018), og ut fra læreplanen legges det opp til at elevene skal utforske tall, utregninger og figurer, samt finne sammenhenger ... -
Hvilke muligheter og begrensninger står lærere i kroppsøving overfor i arbeidet med inkludering og anerkjennelse av elever med spesielle behov? En kvalitativ studie om inkludering og anerkjennelse i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Sammendrag Å undersøke hvilke muligheter og begrensninger lærere med erfaring i kroppsøvingsfaget opplever i arbeidet med å inkludere elever med spesielle behov i kroppsøvingsfaget, er formålet med denne masteroppgaven. ... -
Hvilke syn har to lærere på sin gjennomføring av bokstavinnlæring på førstetrinn?
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne studien er å utforske lærernes tilnærminger og praksis i forhold til bokstavinnlæring på 1.trinn. Studien har forsøkt å gi svar på: «Hvilke syn har to lærere på sin gjennomføring av bokstavinnlæring ... -
Hvilken nytteverdi ser lærere med kunstig intelligens inn i skolen?
(Master thesis, 2024)Da ChatGPT ble lansert november 2022 ble kunstig intelligens allemannseie, og de store språkmodellene fant fort veien inn i skolesystemet. Elevene besvarte skoleoppgaver med «prompts» og lærerne var frustrerte over mulighetene ... -
Hvor raskt skal vi gå fra A til Å? - en analyse av debatten om bokstavprogresjon
(Master thesis, 2024)Debatten om bokstavprogresjon er et resultat av et felt med lite og pågående forskning der spesielt én måte å forstå temaet på er dominerende bland lærere. Før i tiden var det mest normal å lære bort en bokstav i uken til ... -
Hvordan beskriver kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet sin vurderingspraksis?
(Master thesis, 2024)Vurdering i kroppsøving er et mye omdiskutert tema. Lærere har stor autonomi til å forme kroppsøving med utgangspunkt i vide kompetansemål, noe som gjør at faget kan oppfattes og evalueres svært forskjellig av ulike lærere. ... -
Hvordan bruker lærerne den individuelle opplæringsplanen i praksis?: Et kvalitativt gruppeintervju om hvordan lærere opplever IOP arbeidet.
(Master thesis, 2024)I denne teksten har jeg valgt å forske på hvordan lærere jobber med den individuelle opplæringsplanen i praksis. Den individuelle opplæringsplanen er et dokument som brukes for å legge til rette for spesialundervisning, ... -
Hvordan få lærere til å ta i bruk tilgjengelig teknologi - Et designstudie
(Master thesis, 2024)I en kommune i Finnmark ble 3D-printteknologi tilgjengelig for alle kommunens skoler skoleåret 2020/21. Etter flere år som tilgjengelig teknologi var det få lærere som hadde tatt teknologien i bruk i undervisning. En ... -
̈Hvordan forstår og utøver lærere på ungdomstrinnet underveisvurdering i kroppsøving ̈ En kvalitativ intervjustudie om lærere på ungdomstrinnet sin forståelse og utøvelse av underveisvurdering i kroppsøving
(Master thesis, 2024)Sammendrag Hensikten med denne studien er å undersøke hvordan lærere på ungdomstrinnet forstår og utøver underveisvurdering i kroppsøving. Dette er sett opp imot nasjonale styringsdokumenter, tidligere forskning på tema ... -
Hvordan implementeres vurdering for læring i kroppsøving?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven omhandler vurdering for læring som kan ses på som et element innenfor formativ vurdering. Bakgrunnen for oppgaven er at forskning viser til at implementeringen av vurdering for læring i den norske ... -
Hvordan lærere ivaretar elever med atferdsvansker
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærerne forstår og arbeider med elever som har atferdsvansker. Det undersøkes hvilke tiltak som iverksettes og hvilken støtte lærene trenger i arbeidet. Masteroppgavens problemstilling ... -
Hvordan opplever lærere at verdisynet i matematikkfaget har endret seg, og hvordan opplever de at denne endringen kan forsterke/utjevne forskjeller basert på elevers sosioøkonomiske bakgrunn?
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker om et utvalg av lærere har opplevd en verdiendring i matematikkfaget, og hvordan denne eventuelle endringen har hatt en påvirkende kraft til å utjevne eller forsterke forskjeller mellom elever i ... -
Hvordan opplever lærere å undervise med læreplanen i matematikk med fokus på utforskende undervisning?
(Master thesis, 2024)Utforsking er et sentralt begrep i den norske læreplanen. Læreplanen er fortsatt ganske fersk, og det finnes begrenset med studier om virkningen av læreplanen. For utenom at utforsking er sentralt i læreplanen i Norge, så ... -
«Hvorfor snakker de ikke istedenfor å bombe?» En kvalitativ studie av hvordan høytlesing og litterær samtale om en utfordrende bildebok kan danne forståelse for fred og rettferdighet
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven plasserer seg innenfor fagfordypningen Norsk og norskdidaktikk. Målet med masteroppgaven har vært å undersøke hvordan høytlesing og litterær samtale om Når kaniner blir redde (Svingen & Slocinska, 2019) ... -
Hæ, Minecraft i norsk, ærre mulig??? – En designvitenskapelig metode for bruk av Minecraft Education i norsk på yrkesfag.
(Master thesis, 2024)I denne studien blir Minecraft Education utforsket som et pedagogisk verktøy i norskfaget på yrkesfag. Forskningsspørsmålene skal undersøke hvordan spillbasert læring kan bidra til å øke elevenes engasjement og gjøre ... -
«Hør her, kloden dør og dere er skylden!» Ungdomsskoleelevers arbeid med en sosiovitenskaplig kontrovers gjennom rollespill i naturfagundervisning
(Master thesis, 2024)Evner til å engasjere seg, skape og ha utforskertrang pekes på som svært viktige for samfunnsutvikling, og som derfor en innført som en del av opplæringens verdigrunnlag i LK20. Som fremtidig lærer er det derfor essensielt ...