LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
Recent Submissions
-
Spikking som metode for begynneropplæring i trearbeid
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes bruken av spikking som metode for begynneropplæring innen trearbeid i skolen. Valget av dette temaet var basert på mine egne positive opplevelser og erfaringer med spikking, som i hovedsak ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Integrering av Algoritmisk Tenkning i Naturfag: En Studie av 3D-Modellering av Bærekraftige Hus
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan elever på 10. trinn anvender algoritmisk tenkning (AT) når de 3D-modellerer bærekraftige hus i naturfagundervisningen. Algoritmisk tenkning, som innebærer å bryte ned problemer i mindre, ... -
Danningsperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Danningperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Lesestrategier: Prioriteringer i nyere norske læreverk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Begrepet «lesestrategier» har preget nyere norske læreplaner etter at norske elever scoret svakt på internasjonale lesetester på starten av 2000-tallet. Lesestrategier handler kort oppsummert om bevisste valg leseren tar ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Hvordan få lærere til å ta i bruk tilgjengelig teknologi - Et designstudie
(Master thesis, 2024)I en kommune i Finnmark ble 3D-printteknologi tilgjengelig for alle kommunens skoler skoleåret 2020/21. Etter flere år som tilgjengelig teknologi var det få lærere som hadde tatt teknologien i bruk i undervisning. En ... -
Elevers opplevelse av klasseromsklimaet i samfunnsfag - en kvalitativ casestudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever med ulik sosioøkonomisk (SØS) bakgrunn opplever klasseromsklimaet i samfunnsfag, med fokus på om det er en sammenheng mellom SØS og opplevelsen av et åpent klasseromsklima. ... -
Hæ, Minecraft i norsk, ærre mulig??? – En designvitenskapelig metode for bruk av Minecraft Education i norsk på yrkesfag.
(Master thesis, 2024)I denne studien blir Minecraft Education utforsket som et pedagogisk verktøy i norskfaget på yrkesfag. Forskningsspørsmålene skal undersøke hvordan spillbasert læring kan bidra til å øke elevenes engasjement og gjøre ... -
«Amar og skyggene» - en bildebok som støtte for utvikling av begynneropplæringselevens emosjonelle literacy
(Master thesis, 2024)I min entreprenørielle master har jeg utviklet bildeboken Amar og skyggene med en tilhørende lærerveiledning og noe etterarbeid. Formålet var at boken skulle kunne støtte elever til å utvikle emosjonell literacy i ... -
Dialogens vidunderlige risiko - Seks samfunnsfagslærere om mulighetsrommet for utvikling av demokratisk ytringsberedskap i faget
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har hatt som mål å undersøke hvordan samfunnsfag kan bidra til å utvikle elevers ytringsberedskap, med særlig fokus på å trene dem i å bruke ytringsfriheten ansvarlig i et demokratisk samfunn. Oppgaven ... -
"Læringsbrett som pedagogisk læringsverktøy i tidlig lese- og skriveopplæring" En kvalitativ studie av læreres meninger og erfaringer ved bruk av læringsbrett i tidlig lese- og skriveopplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere benytter læringsbrett som et pedagogisk læringsverktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og hvordan de mener læringsbrett påvirker læringsprosessen. Formålet er å ... -
Partnerskap som drivkraft for skoleutvikling En studie av et partnerskap mellom en lærerutdanning og en lærerutdanningsskole
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker hvordan partnerskap mellom lærerutdanningsinstitusjoner og skoler fungerer i praksis, med særlig fokus på en skolebasert videreutdanning. Studien belyser tre sentrale dimensjoner ved ... -
Læreres digitale undervisningspraksis
(Master thesis, 2024)Sammendrag Skolen er i dag i stor grad digitalisert, og dette er noe mange mener noe om, både innad i og utenfor skolen. Holdningene spenner fra teknologisk entusiasme til dyp bekymring, og det offentlige ordskiftet er ... -
Design av et KI-verktøy som kan støtte pedagogisk bruk av KI
(Master thesis, 2024)Denne studien utforsker muligheter og utfordringer for bruk av generativ kunstig intelligens som et verktøy for læring, og hvordan et KI-verktøy kan designes for å kunne støtte lærere i pedagogisk bruk av denne teknologien. ... -
Tegning i naturfag på mellomtrinnet - en kvalitativ studie av elever på 5. trinn sin forståelse av virvelløse dyr
(Master thesis, 2024)Ifølge læreplanen LK20 (Utdanningsdirektoratet, 2020a) skal estetiske læringsprosesser være en integrert del av undervisningen i alle fag, men hvordan dette skal gjøres er opp til den enkelte lærer. Dermed kan det være ... -
Algebraisk tenkning i begynneropplæringen
(Master thesis, 2024)Hensikten med denne masteroppgaven var å undersøke problemstillingen Hvordan kan en lærer undervise for å utvikle elevenes algebraiske tenkning på 2. trinn? For å besvare denne problemstillingen har vi gjennomført en ... -
Tiltak for å styrke psykisk helse for ungdommer med psykisk utviklingshemming i skolen: En sonderende oversikt
(Master thesis, 2024)Bakgrunn: Lite forskning er blitt gjort på ungdom med psykisk utviklingshemming og skole i Norge. Det er også blitt gjort lite norsk og internasjonal forskning på personer med psykisk utviklingshemming og deres psykiske ...