LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning - Masteroppgaver
Recent Submissions
-
Fellesskapende didaktikk i klasser med hørselshemmede elever
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel Fellesskapende didaktikk i klasser med hørselshemmede elever. En kvalitativ innholdsanalyse av didaktiske praksiser og hvordan de kan anvendes. Problemstilling Hvilke didaktiske praksiser fremheves i ... -
Digitale verktøy og tilpasset opplæring i yrkesfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven var å undersøke hvordan lærere som underviser på yrkesfag bruker digitale verktøy for å variere og tilpasse undervisningen, samt hvordan teknologi kan bidra til yrkesrelevant opplæring. ... -
«Damene trenger ikke tøffe seg, for mennene har lyst på de uansett» - En studie av museumsbasert undervisning om reproduksjon og kjønn i dyreverden
(Master thesis, 2024)I denne studien har jeg fulgt en femteklasse gjennom et guidet undervisningsopplegg som ble gjennomført ved Naturhistorisk museum. Undervisningsopplegget tok utgangspunkt i seksualitet i dyreriket, med tema som forskjeller ... -
Seksualitetsundervisning i lærebøker for samfunnsfag
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvor godt to ulike lærebøker dekker seksualitetsundervisningen på 7. trinn. Oppgaven analyserer kapitler fra Arena 7, utgitt av Aschehough, og Refleks 7, utgitt av Gyldendal. ... -
Plunder! - et engasjerende brettspill om Engelsk grammatik for 5. til 7. elever basert på Language Awarness
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne entreprenørielle masteroppgaven presenterer og beskriver utviklingen av Plunder! – et pirat-basert didaktisk produkt og brettspill lagd for å kunne formidle og utvikle engelsk grammatikk kunnskap basert ... -
English as a Lingua Franca (ELF) and ELF Awareness in Norwegian Schools: A Study of Teachers and Learners in a Local Context
(Master thesis, 2024)This master’s thesis investigates the perceptions of English as a Lingua Franca (ELF) and ELF awareness among teachers and learners within a local school context in Norway. The study intends to contribute meaningful ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Spikking som metode for begynneropplæring i trearbeid
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes bruken av spikking som metode for begynneropplæring innen trearbeid i skolen. Valget av dette temaet var basert på mine egne positive opplevelser og erfaringer med spikking, som i hovedsak ... -
Parental attitudes toward Extramural English
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker konseptet med engelsk utenfor klasserommet. Med tanke på økningen av den digitale verden, så blir barn gradvis mer eksponert for Engelsk gjennom ulike medier som gaming, sosiale medier, og ... -
Integrering av Algoritmisk Tenkning i Naturfag: En Studie av 3D-Modellering av Bærekraftige Hus
(Master thesis, 2024)Denne studien undersøker hvordan elever på 10. trinn anvender algoritmisk tenkning (AT) når de 3D-modellerer bærekraftige hus i naturfagundervisningen. Algoritmisk tenkning, som innebærer å bryte ned problemer i mindre, ... -
Danningsperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Danningperspektiv i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2024)Skolen har som hensikt å både utdanne og danne elevene. Formålet med denne masteroppgaven har derfor vært å undersøke hvordan kroppsøvingslærere som jobber på barnetrinnet i skolen arbeider med å utvikle danning hos elever. ... -
Lesestrategier: Prioriteringer i nyere norske læreverk for mellomtrinnet
(Master thesis, 2024)Begrepet «lesestrategier» har preget nyere norske læreplaner etter at norske elever scoret svakt på internasjonale lesetester på starten av 2000-tallet. Lesestrategier handler kort oppsummert om bevisste valg leseren tar ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Newcomers EdTech Workshop (NET – Workshop) - Building an inclusive virtual classroom
(Master thesis, 2024)When Ukrainian language teachers arrive in Norway, they face unique challenges, including a lack of recognition and integration within the school system, as well as barriers when working across multiple schools, hindering ... -
Hvordan få lærere til å ta i bruk tilgjengelig teknologi - Et designstudie
(Master thesis, 2024)I en kommune i Finnmark ble 3D-printteknologi tilgjengelig for alle kommunens skoler skoleåret 2020/21. Etter flere år som tilgjengelig teknologi var det få lærere som hadde tatt teknologien i bruk i undervisning. En ... -
Elevers opplevelse av klasseromsklimaet i samfunnsfag - en kvalitativ casestudie
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan elever med ulik sosioøkonomisk (SØS) bakgrunn opplever klasseromsklimaet i samfunnsfag, med fokus på om det er en sammenheng mellom SØS og opplevelsen av et åpent klasseromsklima. ... -
Hæ, Minecraft i norsk, ærre mulig??? – En designvitenskapelig metode for bruk av Minecraft Education i norsk på yrkesfag.
(Master thesis, 2024)I denne studien blir Minecraft Education utforsket som et pedagogisk verktøy i norskfaget på yrkesfag. Forskningsspørsmålene skal undersøke hvordan spillbasert læring kan bidra til å øke elevenes engasjement og gjøre ... -
«Amar og skyggene» - en bildebok som støtte for utvikling av begynneropplæringselevens emosjonelle literacy
(Master thesis, 2024)I min entreprenørielle master har jeg utviklet bildeboken Amar og skyggene med en tilhørende lærerveiledning og noe etterarbeid. Formålet var at boken skulle kunne støtte elever til å utvikle emosjonell literacy i ... -
"Læringsbrett som pedagogisk læringsverktøy i tidlig lese- og skriveopplæring" En kvalitativ studie av læreres meninger og erfaringer ved bruk av læringsbrett i tidlig lese- og skriveopplæring
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere benytter læringsbrett som et pedagogisk læringsverktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og hvordan de mener læringsbrett påvirker læringsprosessen. Formålet er å ...