HV - Institutt for atferdsvitenskap - Masteroppgaver
Recent Submissions
-
Reduksjon av automatisk opprettholdt problematferd ved bruk av differensiell forsterkning: en systematisk review
(Master thesis, 2024)Automatisk forsterkning skaper utfordringer for atferdsanalytisk behandling av problematferd ved at atferdens automatiske funksjoner gjør den vanskelig å kartlegge og manipulere. Når atferd som utfordrer kommer under ... -
Episodisk fremtidstenking i avhengighetsbehandling. En systematisk litteraturgjennomgang.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne systematiske litteraturgjennomgangen er å undersøke episodisk fremtidstenkning (EFT) som en metode for å forbedre beslutningstaking og redusere temporal diskontering hos personer med ... -
Kjerneprinsipper for samarbeid i grupper, Prosocial som metode
(Master thesis, 2024)Sammendrag For denne studien har målet vært å finne ut om lærerteam kan benytte Prosocial metoden (Atkins et al., 2019), som verktøy for forbedre teamsamarbeidet, målt som skåre ved pre-og posttest på et spørreskjema som ... -
Det altruistiske straffespillet En studie av barns respons i strafferettssammenhenger
(Master thesis, 2024)Dette forskningsprosjektet tar for seg et altruistisk straffespill, med hensikten om å undersøke hvordan altruistiske atferden til barn blir påvirket av kulturelle konsekvenser. Som en del av prosjektet, ble det utført et ... -
Omtale av sikkerhet i funksjonelle analyser: en systematisk litteraturstudie om voksne med psykisk utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelse som fremviser selvskadende atferd.
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er en systematisk litteraturstudie som undersøker sikkerhetstiltak i funksjonelle analyser av selvskadende atferd hos voksne med psykisk utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelser. ... -
Skinner and Carnap's Epistemological Dialogue: A Critical Review of The Relationship Between Skinner's Radical Behaviourism and Carnap's Naturalistic Semantics
(Master thesis, 2024)Abstract The distinction between logical positivism and other intellectual traditions has long been a significant issue within scientific discourse. The question of whether there exists a historical and intellectual ... -
Evaluering av reliabiliteten til en norsk-versjon av Time Management Behavior Scale (TMBS-N)
(Master thesis, 2024)Dette studiet evaluerer en norsk versjon av Time Management Behavior Scale (TMBS) som måler tidsstyring hos ansatte. Formålet var å evaluere skalaens reliabilitet og identifisere om det kunne forbedres. 64 deltakere ble ... -
Self-Control in Bumblebees (Bombus Terrestris): Preference Switch as a Function of Delay to the Larger Reinforcer
(Master thesis, 2024)This study investigated self-control in bumblebees (Bombus terrestris) using a refined adjusting delay procedure. Four bumblebees were given a choice between an immediate, less sweet sucrose solution and a delayed, sweeter ... -
Etablering av betingede sosiale forsterkere. Etablering av sosiale stimuli som betingede forsterkere.
(Master thesis, 2024)Følgende studie har undersøkt om sosiale stimuli kan etableres som betingede forsterkere hos to barn der sosiale stimuli ikke hadde funksjon som forsterkere før studien, ved bruk av en operant diskriminasjonsprosedyre. ... -
Redusering av bekreftelsestendensen ved ulike tilbakemeldinger
(Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med studien var å undersøke om man kan redusere bekreftelsestendensen gjennom ulike tilbakemeldinger, og om dette kunne generaliseres til en annen type oppgavesett. Det var 10 voksne deltakere som ble ... -
Utvikling og Evaluering av Feedback Environment Scale på Norsk (FES-N)
(Master thesis, 2024)Denne studien tar for seg utvikling og evaluering av en norskspråklig versjon av The Feedback Environment Scale (FES), referert til som FES-N. FES er et verktøy utviklet for å vurdere tilbakemeldingsmiljøet i organisasjoner, ... -
Praksis rundt avviksrapportering i helse- og omsorgssektoren: Underrapportering av vold og trusler i komplekse adaptive systemer
(Master thesis, 2024)Undersøkelsen satte søkelys på avviksrapportering relatert til vold og trusler, og håndtering i avvikssystemet Compilo. Analysen benytter prinsipper fra atferdsanalyse og ledelse for å forstå utfordringer, og foreslå ... -
Formation of Equivalence Classes: Using Matching to Sample Test and Sorting Test to compare two different training structures.
(Master thesis, 2024)The behaviour analytic research on stimulus equivalence can tell us something about how a person’s experience establishes and change the functions, perception and meaning of symbols and behaviour including the formation ... -
Workplace Gamification: A Scoping Review Informed by a Behavior Analytic Perspective
(Master thesis, 2024)Background: In gamification, game elements are integrated into non-game contexts, such as the workplace. With the growing interest in gamification, its applications continue to expand across various organizational settings, ... -
Effect of an E-learning Course on Knowledge of Early Intensive Behavioral Intervention for Parents of Children with Autism Spectrum Disorder
(Master thesis, 2024)EIBI - Early Intensive Behavior Intervention is an evidence-based and to date most effective intervention for pre-school age children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The intervention is developed on the principles of ... -
Forbrukernes vektlegging av ulike stimuli ved vurdering av å beholde eller kaste mat og effekten av dette på matsvinn
(Master thesis, 2024)Målet med denne studien er å undersøke om ulike stimuli ved en matvare påvirker forbrukernes vurdering av å kaste eller beholde matvare, og dermed bidra til å forstå fenomenet matsvinn. Det er valgt å fokusere på̊ matvaren ... -
Effekter av et E-læringskurs på Kunnskap om Early Intensive Behavioral Intervention for Barnehagepersonell
(Master thesis, 2024)Early Intensive Behavioral Intervention (EIBI) er en omfattende og høystrukturert intervensjon for førskolebarn med autismespekterforstyrrelser (ASF). I Norge er det hovedsakelig barnets lokale barnehage som driver opplæringen ... -
Effekt av PAX Good Behavior Game på elevers sosiale interaksjoner og preferanser i klasserommet
(Master thesis, 2024)Sammendrag Sosial nettverksanalyse (SNA) er benyttet for å undersøke effekt av PAX Good Behavior Game (GBG) på elevers sosiale interaksjoner. Studien fokuserer på to klasser, fire målingspunkter, koblet opp mot fire ... -
Hvordan håndtere feilinformasjon og falske nyheter? Analyse av intervensjoner i et atferdsanalytisk perspektiv. En scoping review.
(Master thesis, 2024)Feilinformasjon og falske nyheter er et økende globalt problem, som kan ha alvorlige konsekvenser for individer, samfunn og offentligheten. Med dagens informasjonsinfrastruktur, og moderne teknologi har rekkevidden og ... -
Nudging for effektiv bruk av aktivitetsbasert kontor
(Master thesis, 2024)Dagens medarbeidere ønsker mer fleksibilitet og valgmuligheter, samtidig som organisasjoner ønsker å være kostnadseffektive med tiltak som iverksettes. I grove trekk dreier nudging seg om å påvirke individer til å ta mer ...