dc.description.abstract | Elevers skriving og tekster har fått økt oppmerksomhet både i grunnskolen og videregå-
ende opplæring de siste tiårene, og norskfaget har et særskilt ansvar for elevenes skri-
vekompetanse. Vi vet en del om fokusområder og analyseinnganger i forskning på elevers
skriving og elevers tekster (Berge et al., 2005a, 2005b; Bremholm et al., 2022; Harstad &
Aa, 2023a; Smidt, 2010). Det finnes imidlertid lite systematisk kunnskap om hvordan mas-
terstudenter bruker elevtekster i masteroppgavene sine. Denne artikkelen presenterer en
sonderende oversikt («scoping review») (Arksey & O’Malley, 2005) hvor vi undersøker hvor-
dan elevtekster inngår som empirisk materiale i 194 masteroppgaver med fordypning i
norsk eller norskdidaktikk fra lærerutdanninger.
Resultatene viser at flertallet av masterstudentene samler inn elevtekster selv og
gjerne kombinerer det med annet datamateriale. Tekstene inngår i kvalitative studier som
er nært knyttet til undervisningssituasjoner. Det er stor variasjon i typer elevtekster, men et
fåtall av studentene studerer tekster i et multimodalitets- eller flerspråklighetsperspektiv.
Vi drøfter disse funnene i lys av tidligere forskning og diskusjoner om profesjonsrelevans
i masteroppgaven. Blant annet peker vi på at det er et uutnyttet potensial for inngående
tekstanalyser og bruk av allerede innsamlet elevtekstmateriale. | en_US |