Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMarti, Kristin Torjesen
dc.contributor.authorØgreid, Anne Kristine
dc.date.accessioned2024-10-03T05:31:09Z
dc.date.available2024-10-03T05:31:09Z
dc.date.created2024-10-02T09:25:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3155950
dc.description.abstractElevers skriving og tekster har fått økt oppmerksomhet både i grunnskolen og videregå- ende opplæring de siste tiårene, og norskfaget har et særskilt ansvar for elevenes skri- vekompetanse. Vi vet en del om fokusområder og analyseinnganger i forskning på elevers skriving og elevers tekster (Berge et al., 2005a, 2005b; Bremholm et al., 2022; Harstad & Aa, 2023a; Smidt, 2010). Det finnes imidlertid lite systematisk kunnskap om hvordan mas- terstudenter bruker elevtekster i masteroppgavene sine. Denne artikkelen presenterer en sonderende oversikt («scoping review») (Arksey & O’Malley, 2005) hvor vi undersøker hvor- dan elevtekster inngår som empirisk materiale i 194 masteroppgaver med fordypning i norsk eller norskdidaktikk fra lærerutdanninger. Resultatene viser at flertallet av masterstudentene samler inn elevtekster selv og gjerne kombinerer det med annet datamateriale. Tekstene inngår i kvalitative studier som er nært knyttet til undervisningssituasjoner. Det er stor variasjon i typer elevtekster, men et fåtall av studentene studerer tekster i et multimodalitets- eller flerspråklighetsperspektiv. Vi drøfter disse funnene i lys av tidligere forskning og diskusjoner om profesjonsrelevans i masteroppgaven. Blant annet peker vi på at det er et uutnyttet potensial for inngående tekstanalyser og bruk av allerede innsamlet elevtekstmateriale.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/up.v18.5239
dc.identifier.cristin2308523
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal