dc.contributor.author | Skaar, Håvard | |
dc.contributor.author | Stavem, Gro Marie | |
dc.date.accessioned | 2024-10-03T05:27:57Z | |
dc.date.available | 2024-10-03T05:27:57Z | |
dc.date.created | 2024-10-02T09:28:52Z | |
dc.date.issued | 1994 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 1994, 18 (2), 76-93. | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7697 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3155949 | |
dc.description.abstract | Fritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker
leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev-
ers lesemotivasjon. I denne artikkelen undersøker vi hvilken motivasjon åtte 6.trinnslærere
på skoler i Oslo-området mener elevene deres har for å lese på fritiden. Vi undersøker
også hvordan disse lærerne mener at de selv best kan bidra til å styrke elevenes lesemo-
tivasjon. Utsagnene deres blir sammenholdt med det elevene i klassene deres svarte i to
foregående undersøkelser. Lærerne gav uttrykk for synspunktene sine i semistrukturerte
intervjuer. I en kollektiv kvalitativ analyse knytter vi lærernes utsagn til leseforskning og
leseopplæringsteori, med spesiell vekt på Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Lærernes
beskrivelser av elevenes lesemotivasjon dekket hele spekteret av selvbestemmelsesteo-
rien. Alle opplevde at elevene deres leste mindre på fritiden, og brukte mer tid på skjerm
enn elever de hadde hatt tidligere. Lærerne la vekt på motivasjonstiltak som støttet elev-
enes autonomi, kompetanse og relasjoner, men opplevde at de var avhengige av hjemmets
støtte for å lykkes med tiltakene. De pekte på et behov for mer tid og rom for utviklingen av
lesemotivasjon i skolen, gjerne i samarbeid med hjemmet. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/up.v18.5243 | |
dc.identifier.cristin | 2308528 | |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis | en_US |
dc.source.volume | 18 | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.source.pagenumber | 76-93 | en_US |