Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkaar, Håvard
dc.contributor.authorStavem, Gro Marie
dc.date.accessioned2024-10-03T05:27:57Z
dc.date.available2024-10-03T05:27:57Z
dc.date.created2024-10-02T09:28:52Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 1994, 18 (2), 76-93.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3155949
dc.description.abstractFritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev- ers lesemotivasjon. I denne artikkelen undersøker vi hvilken motivasjon åtte 6.trinnslærere på skoler i Oslo-området mener elevene deres har for å lese på fritiden. Vi undersøker også hvordan disse lærerne mener at de selv best kan bidra til å styrke elevenes lesemo- tivasjon. Utsagnene deres blir sammenholdt med det elevene i klassene deres svarte i to foregående undersøkelser. Lærerne gav uttrykk for synspunktene sine i semistrukturerte intervjuer. I en kollektiv kvalitativ analyse knytter vi lærernes utsagn til leseforskning og leseopplæringsteori, med spesiell vekt på Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Lærernes beskrivelser av elevenes lesemotivasjon dekket hele spekteret av selvbestemmelsesteo- rien. Alle opplevde at elevene deres leste mindre på fritiden, og brukte mer tid på skjerm enn elever de hadde hatt tidligere. Lærerne la vekt på motivasjonstiltak som støttet elev- enes autonomi, kompetanse og relasjoner, men opplevde at de var avhengige av hjemmets støtte for å lykkes med tiltakene. De pekte på et behov for mer tid og rom for utviklingen av lesemotivasjon i skolen, gjerne i samarbeid med hjemmet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleKlasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.23865/up.v18.5243
dc.identifier.cristin2308528
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber76-93en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal