Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3155949Utgivelsesdato
1994Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 1994, 18 (2), 76-93. 10.23865/up.v18.5243Sammendrag
Fritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker
leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev-
ers lesemotivasjon. I denne artikkelen undersøker vi hvilken motivasjon åtte 6.trinnslærere
på skoler i Oslo-området mener elevene deres har for å lese på fritiden. Vi undersøker
også hvordan disse lærerne mener at de selv best kan bidra til å styrke elevenes lesemo-
tivasjon. Utsagnene deres blir sammenholdt med det elevene i klassene deres svarte i to
foregående undersøkelser. Lærerne gav uttrykk for synspunktene sine i semistrukturerte
intervjuer. I en kollektiv kvalitativ analyse knytter vi lærernes utsagn til leseforskning og
leseopplæringsteori, med spesiell vekt på Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Lærernes
beskrivelser av elevenes lesemotivasjon dekket hele spekteret av selvbestemmelsesteo-
rien. Alle opplevde at elevene deres leste mindre på fritiden, og brukte mer tid på skjerm
enn elever de hadde hatt tidligere. Lærerne la vekt på motivasjonstiltak som støttet elev-
enes autonomi, kompetanse og relasjoner, men opplevde at de var avhengige av hjemmets
støtte for å lykkes med tiltakene. De pekte på et behov for mer tid og rom for utviklingen av
lesemotivasjon i skolen, gjerne i samarbeid med hjemmet.