Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
1994Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 1994, 18 (2), 76-93. 10.23865/up.v18.5243Abstract
Fritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker
leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev-
ers lesemotivasjon. I denne artikkelen undersøker vi hvilken motivasjon åtte 6.trinnslærere
på skoler i Oslo-området mener elevene deres har for å lese på fritiden. Vi undersøker
også hvordan disse lærerne mener at de selv best kan bidra til å styrke elevenes lesemo-
tivasjon. Utsagnene deres blir sammenholdt med det elevene i klassene deres svarte i to
foregående undersøkelser. Lærerne gav uttrykk for synspunktene sine i semistrukturerte
intervjuer. I en kollektiv kvalitativ analyse knytter vi lærernes utsagn til leseforskning og
leseopplæringsteori, med spesiell vekt på Ryan og Decis selvbestemmelsesteori. Lærernes
beskrivelser av elevenes lesemotivasjon dekket hele spekteret av selvbestemmelsesteo-
rien. Alle opplevde at elevene deres leste mindre på fritiden, og brukte mer tid på skjerm
enn elever de hadde hatt tidligere. Lærerne la vekt på motivasjonstiltak som støttet elev-
enes autonomi, kompetanse og relasjoner, men opplevde at de var avhengige av hjemmets
støtte for å lykkes med tiltakene. De pekte på et behov for mer tid og rom for utviklingen av
lesemotivasjon i skolen, gjerne i samarbeid med hjemmet.