Betydningen av den koordinerende operasjonssykepleiers ikke-tekniske ferdigheter for pasientsikkerheten. En deskriptiv kvalitativ studie av operasjonssykepleierens erfaringer.
Abstract
SammendragBakgrunn: Forskning viser at en stor andel av pasientskader oppstår på operasjonsstuen.På bakgrunn av det vil studien undersøke operasjonssykepleiernes opplevelser knyttet til omulik håndtering av de ikke-tekniske ferdigheter kan ha en tilknytting til pasientsikkerheten påoperasjonsstuen. Disse ikke-tekniske ferdighetene kan inkludere kommunikasjon,situasjonsforståelse, oppgaveløsning, teamarbeid og ledelse, men er ikke eksklusive for ikke-tekniske ferdigheter.
Formål: Gjennom studien var ønsket å bidra til økt fokus og bevisstgjøring av de ikke-tekniske ferdighetene hos operasjonssykepleiere som et bidrag til å øke pasientsikkerheten påoperasjonsstuene.
Metode: Studien innebærer en kvalitativ metode for å kunne besvare problemstillingen bestmulig. Det ble foretatt tre semistrukturerte fokusgruppeintervjuer av tolvoperasjonssykepleiere som arbeidet på operasjonsstuen i en avdeling med akuttfunksjon.
Funn: Analysen resulterte i fem kategorier: kommunikasjon, situasjonsforståelse,oppgaveløsning, teamarbeid og faglig kompetanse. som igjen dannet grunnlaget for syvsubkategorier som beskriver informantenes opplevelser og utfordringer knyttet til de ikke-tekniske ferdighetene opp mot pasientsikkerheten.
Konklusjon Studien viser til at operasjonssykepleiere opplever ulike utfordringer knyttettil ikke-tekniske ferdigheter på operasjonsstuen som kan påvirke pasientsikkerheten. Tiltaksom fremkommer i studien for å løse disse utfordringene bør prioriteres for å fremmeviktigheten av gode ikke-tekniske ferdigheter hos den koordinerende operasjonssykepleieren.
Nøkkelord: Pasientsikkerhet, Operasjonssykepleie, koordinerende operasjonssykepleier,ikke-tekniske ferdigheter, kvalitativ forskning.
AbstractBackground: A large proportion of patient injuries occur in the operating theatre. Wewanted to research whether the operating room nurses' experiences related to how non-technical skills relate to patient safety in the operating theatre.
Purpose: Through the study we wanted to provide an increased focus and awareness of thenon-technical skills of operating room nurses, as a contribution to increase patient safety inoperating theatres.
Method: The study involves a qualitative method in order to get a best possible answer forour survey. Three semi-structured focus group interviews were conducted with operatingroom nurses who worked in the operating room in a department with an emergency function.
Findings: The analysis resulted in five categories, which in turn formed the basis for sevensubcategories that describe the informants' experiences and challenges related to non-technical skills linked to patient safety.
Conclusion: The study shows that operating room nurses experience various challengesrelated to non-technical skills in the operating theater which can affect patient safety.Measures to solve these challenges should be prioritized to promote the importance of goodnon-technical skills of the coordinating operating room nurse.
Keywords: Operating nurse, coordinating operative nursing, non-technical skills, patientsafety, qualitative research.