«… jeg bruker ikke denne søkingen»: En studie av afasi og informasjonssøking
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3147063Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Norsk tidsskrift for logopedi. 2024, 70 (2), 6-15.Sammendrag
Informasjonssøk stiller høye krav til språkferdigheter som ordmobilisering, staving og lesing. Denne studien undersøker i hvilken grad personer med afasi kan løse informasjonsbehov selv og hvordan hjelpeapparatet kan bidra til å sikre informasjonstilgang for denne gruppen. Resultatene viser at personer med afasi møter betydelige utfordringer ved informasjonssøk, og får dermed redusert tilgang til informasjon. Et helhetlig og tverrfaglig hjelpeapparat som involverer fagområdet bibliotek- og informasjonsvitenskap kan bidra til økt informasjonstilgjengelighet for personer med afasi gjennom veiledning, kurs og søkehjelp.
Information retrieval places high demands on language skills such as word mobilization, spelling, and reading. This study investigates the extent to which people with aphasia can independently solve their information needs and how support services can contribute to ensuring information access for this group. The results show that people with aphasia face significant challenges in information retrieval, causing reduced access to information. A comprehensive and interdisciplinary teamwork involving the field of library and information science can contribute to increased information accessibility for people with aphasia through guidance, courses, and search assistance.