dc.description.abstract | Høsten 2020 ble nytt læreplanverk innført som et resultat av regjeringens krav om nye læreplaner gjennom Stortingsmelding 28 (Meld. St. 28 (2015–2016)). Kravet baserte seg på Ludvigsensutvalget (NOU 2015:8, 2015) sin utredelse om behov for å synliggjøre sammenhengen mellom hva elevene lærer på skolen og hvordan de kan anvende denne kunnskapen senere i livet. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke matematikklæreres forståelse av utforskende undervisning. Bakteppe er læreplanen og skolens styringsdokumenter sin vektlegging av utforskende undervisning. Utforskende undervisning kommer spesielt frem i læreplanen i matematikk gjennom kjerneelementene. På bakgrunn av dette har jeg i denne studien valgt å undersøke denne problemstillingen «På hvilken måte forstår lærere utforskende undervisning i matematikk?» gjennom disse forskningsspørsmålene: 1) Hvordan forstår lærere utforsking som en undervisningsmetode? 2) Hvordan forstår lærere sin egen rolle i utforskende undervisning? 3) Hva tenker lærere om utforsking i læreplanen i matematikk? Forskningsprosjektet består av en kvalitativ studie der semistrukturert intervju er benyttet for å samle inn data. Empirien i undersøkelsen er basert på fem matematikklæreres forståelse av utforskende undervisning. Det innsamlede datamaterialet er analysert ved hjelp av tematisk analyse. Deretter ble dataen kodet på en enhetlig måte og det ble foretatt sammenligninger på tvers av dataene. Funnene antyder at lærere kobler utforskning sammen med problemløsning, elevaktivitet, samarbeid og kommunikasjon. Lærere ser på utforskning som en metode for å gjøre matematikken meningsfull samt forberede elever på samfunnet de skal ta del av i fremtiden. Lærerens rolle er også sentral i utforskende undervisning da informantene mener at læreren selv må være utforskende for at elever skal kunne bli utforskende. Informantene er positive til læreplanens endrede fokus med økt vektlegging av utforskning, men mener samtidig den setter høye krav til elever. Noen informanter viser til at den nye læreplanen gir læreren mer handlingsfrihet, mens andre mener de blir begrenset av den.
The purpose of this master's thesis is to investigate mathematics teachers' understanding of exploratory teaching. The background is the emphasis on exploratory teaching in the curriculum and school policy documents. Exploratory teaching is particularly evident in the mathematics curriculum through the core elements of the subject and in several competence goals. New curricula was introduced in the autumn of 2020 as a result of the government's requirement for an updated teaching plan through Stortingsmelding 28. This requirement was based on the report of the Ludvigsen Committee (NOU 2015:8, 2015) on the need to highlight the connection between what students learn in school and how they can apply this knowledge later in life. Based on this, I have chosen to investigate the research question "In what ways do teachers understand exploratory teaching in mathematics?" through the following research questions: 1) How do teachers understand exploration as a teaching method? 2) How do teachers understand their own role in exploratory teaching? 3) What are teachers' thoughts on exploration in the mathematics curriculum? The research project consists of a qualitative study in which semi-structured interviews were used to collect data. The empirical data in the study is based on five mathematics teachers' understanding of exploratory teaching. The collected data has been analyzed using thematic analysis. The data was coded in a uniform manner, and comparisons were made across the data. The findings indicate that teachers associate exploration with problem-solving, student activity, collaboration, and communication. They view exploration as a method to make mathematics meaningful and prepare students for the society they will participate in the future. The teacher's role is also central to exploratory teaching as the informants believe that teachers themselves must be exploratory for students to become exploratory. The informants are positive about the changed focus of the curriculum with an increased emphasis on exploration, but they also believe that it places high demands on students. Some informants point out that the new curriculum gives teachers more freedom, while others feel limited by it. | en_US |