Show simple item record

dc.contributor.authorSaltkjel, Therese
dc.contributor.authorMalmberg-Heimonen, Ira
dc.contributor.authorTøge, Anne Grete
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2022-03-15T14:41:43Z
dc.date.available2022-03-15T14:41:43Z
dc.date.created2022-02-04T13:18:40Z
dc.date.issued2021-10-05
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2021, 15 (2), 36-52.en_US
dc.identifier.issn2535-7697
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2985328
dc.description.abstractSamarbeid med profesjoner i og rundt skolen er en forutsetning for at lærere skal kunne gi elevene tilpasset opplæring, men det er uklart hvor tydelig denne sammenhengen er. I denne artikkelen undersøker vi læreres vurderinger av kvalitet i tverrprofesjonelt samarbeid og av deres forventninger om å mestre tilpasset opplæring. Videre undersøkes hvorvidt og i hvilken grad det er sammenheng mellom deres vurderinger av kvaliteten i tverrprofesjonelt samarbeid og deres forventninger om å mestre tilpasset opplæring. Dataene er hentet fra en spørreundersøkelse til 225 kontaktlærere på 5.–7. trinn i 37 barneskoler i fire kommuner i Norge i 2017. Svarprosenten på undersøkelsen var 69,8 prosent. Resultatene fra den lineære regresjonsanalysen viser at læreres vurdering av kvaliteten i tverrprofesjonelt samarbeid i liten grad forklarer deres forventninger om å mestre tilpasset opplæring. Av de ulike dimensjonene av tverrprofesjonelt samarbeid; tverrprofesjonelt klima og kultur, profesjonell makt, organisasjonsmål og ledelse og motivasjon, er det kun for organisasjonsmål der sammenhengen med tilpasset opplæring er signifikant. Imidlertid kan kollektiv mestringsforventning bidra til at lærerne opplever å kunne gi tilpasset opplæring. Kollektiv mestringsforventning er skolens og lærerkollegiets støtte og kompetanse i å håndtere utfordrende elevsituasjoner. Resultatene tyder på at skolekollektivet og samarbeid med andre lærere er viktig for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæringen, nettopp fordi lærerne er mest opptatt av sin kjerneaktivitet – undervisning.en_US
dc.description.abstractInterprofessional collaboration is important to help teachers adapt their education to meet the various needs of pupils. Although emphasised, it is unsure how important the association between interprofessional collaboration and adapted education really is. In this article we study teacher’s perception of the quality of interprofessional collaboration and of their competence in providing adapted education. Furthermore, we study whether and to what extent interprofessional collaboration is associated with teacher’s perception of their competence for adapted education. The data come from a 2017 survey to 225 contact teachers in 5th–7th grade in 37 schools, in four municipalities in Norway. The response rate was 69.8 percent. The results from the linear regression analysis show that interprofessional collaboration only had weak associations with teachers’ perceptions of their competence to adapt their education. Of the various dimensions of interprofessional collaboration; interprofessional climate and culture; professional power, organisational goal, and leadership and motivation, it was only organisational goal that contributed significantly to explain adaptive education. However, collective teacher efficacy, measuring collegial support and learning within the school explained a substantial part of teachers’ perception of their competence to adapt their education. A plausible interpretation of these findings is that the school collective and collaboration with other teachers are more important to promote adaptive education than interprofessional collaboration because the teachers more than anything are engaged in their core activity–teaching.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherCappelen Damm Akademisken_US
dc.relation.ispartofseriesNordisk tidsskrift for utdanning og praksis;Vol. 15, No. 2, 2021
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectTverrprofesjonelt samarbeiden_US
dc.subjectKollektiv mestringsforventningen_US
dc.subjectAdaptive educationen_US
dc.subjectInterprofessional collaborationen_US
dc.subjectCollective teacher efficacyen_US
dc.titleBetydningen av tverrprofesjonelt samarbeid for lærernes vurderinger av egen kompetanse til å tilpasse opplæring i skolenen_US
dc.title.alternativeThe importance of interprofessional collaboration for teacher's perception of their competence for adaptive educationen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Therese Saltkjel, Ira Malmberg-Heimonen & Anne Grete Tøgeen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v15.2836
dc.identifier.cristin1997818
dc.source.journalNordisk tidsskrift for utdanning og praksisen_US
dc.source.volume15en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber36-52en_US
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 269298en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal