Show simple item record

dc.contributor.advisorWærdahl, Randi
dc.contributor.authorGregersen, Mirjam B
dc.date.accessioned2022-01-28T12:01:45Z
dc.date.available2022-01-28T12:01:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2937342
dc.description.abstractDette prosjektet undersøker hvilke kunnskaper sosialarbeidere har om seksualitet, og hvordan de benytter seg av denne kunnskapen i møte med ungdom. Seksualitet er et tema som har fått lite oppmerksomhet i sosialt arbeid og internasjonale studier indikerer at sosionomutdanninger ikke gir sosialarbeidere tilstrekkelig kunnskap om seksualitet. Nyere forskning viser at barn og unge i Norge ønsker at flere profesjonelle stiller spørsmål og diskuterer problemstillinger knyttet til seksualitet med dem. Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvordan seksualitet tematiseres i ett av sosialt arbeids praksisfelt. Datamaterialet er 6 kvalitative intervjuer med sosionomer, som møter unge i alderen 13-23 år på skoler og fritidsklubber i Oslo. Det er foretatt tematisk analyse av materialet. Jeg har valgt å belyse forskningsspørsmålene fra et strukturperspektiv som betyr at jeg ikke belyser den enkelte informants individuelle bidrag, men behandler sosionomene som et helhetlig datamateriale. Sosialarbeidernes forståelser av seksualitet, sammen med deres erfaringer og handlinger er det som analyseres og drøftes ut ifra hovedkategorier som ble konstruert av datamaterialet. Analysene viser at sosionomene har ulike forståelser av seksualitet. Disse er konstruert som 3 ulike forståelsesrammer: en biomedisinsk, en sosial og en individualistisk forståelse av seksualitet. Analysene viser videre at sosionomene møter på seksualitetsrelaterte spørsmål og problemstillinger, men at de har ulike måter «å handle på» i praksissituasjoner hvor seksualitet er tematisert. Sosionomene skifter mellom å formidle holdninger og verdier om seksualitet og veilede om pubertet, relasjoner, samtykke, sex, graviditet, porno, seksuell orientering og kjønnsuttrykk. Sosionomene utforsker også ungdommenes forståelser av seksualitet og fungerer som opplysere til andre tilbud og tjenester når det kommer til seksualitet og seksuell helse. Sosionomenes handlingstyper er kategorisert som oppdrager, veileder, utforsker og opplyser. Analysene viser at sosionomene veksler mellom de ulike forståelsesrammene av seksualitet i de konkrete måter å handle på med ungdommer. Samtidig synliggjorde analysene at sosialarbeiderne syntes seksualitet er et utfordrende tema å prate om. Utfordringene presenteres som 3 grunner til å ikke snakke om seksualitet, og er grensedragning til andre profesjoner, opplevd mangel på kunnskap og kompetanse og at det er i strid med profesjonens mandat. Sosionomenes grunner til å ikke prate om seksualitet med ungdom viser at utdanningene har en utfordring med å gi sine kandidater bedre verktøy for å bli bevisst på hvordan de kan arbeide med seksualitet i sin profesjonelle praksis. Dersom utdanninger overser seksualitet som en viktig faktor når de skal lære opp kommende sosionomer, er det også nærliggende å tenke at sosionomer overser seksualitet som en sentral faktor når de skal arbeide med ulike grupper i samfunnet. Analysene indikerer at sosionomer generelt trenger en mer mangfoldig og fleksibel kunnskap, samt en mer refleksiv praksis når det kommer til seksualitet som tema i sosialt arbeid. Prosjektet fremhever betydningen av å løfte seksualitet i utdanningen sosialt arbeid. Kunnskap og kompetanse om seksualitet er et viktig bidrag i det å møte klienter på en helhetlig måte, og vil gi sosionomer større handlingskompetanse når de møter «personer i situasjoner». Å ta opp seksualitet i sosialt arbeid vil også styrke klienters seksuelle rettigheter, og gi tilgang til de ressursene som fremhever god seksualitet og seksuell helse.en_US
dc.description.abstractThis project examines what knowledge social workers have about sexuality, and how they use this knowledge in encounters with young people. Sexuality is a topic that has received little attention in Social Work, and international studies indicate that social work education does not provide social workers with sufficient knowledge about sexuality. Recent research shows that children and young people in Norway want more professionals to ask questions and discuss issues related to sexuality with them. The purpose of this project is to look further into how sexuality is themed in one of the many fields within social work. The data material is 6 qualitative interviews with social workers who meet young people aged 13-23 at schools and youth clubs in Oslo. To analyze the data material, I have used thematic analysis as a method. I have chosen to shed light on the research from a structural perspective, which means that I don’t analyze with a view at each informant’s individual contribution, but I treat them as one comprehensive data material. The social workers’ understandings of sexuality, together with their experiences and actions are analyzed and discussed on the basis of the main categories that were constructed from the data material. The analysis shows that social workers have different understandings of sexuality. These are constructed as 3 different frames of understanding: a biomedical, a social and an individualistic understanding of sexuality. The analysis further showed that the social workers have different ways of “acting” upon encountering sexuality-related questions and issues. This project showed that social workers alternate between conveying about attitudes and values in relation to sexuality and guide the youth about puberty, relationships, consent, sex, pregnancy, porn, sexual orientation and gender expressions. They also need to explore young people’s understandings of sexuality and act as informers for other services when it comes to sexuality and sexual health. The social workers’ types of “action in practice” are categorized as educator, supervisor, explorer and informer. The analysis show that social workers’ alternate between different frameworks for understanding sexuality in the specific ways of “acting” in conversations with the youth. Furthermore, the analysis makes it clear that social workers thought sexuality was a challenging topic to talk about. These challenges are listed as reasons not to talk about sexuality. The challenges are presented in this project as boundaries to other professions, perceived lack of knowledge and competence and it is contrary to the profession´s mandate. Social workers’ reasons for not talking about sexuality with young people shows that education has a challenge in giving their candidates better tools to become aware of how they can work with sexuality in their professional practice. If education overlook sexuality as an important factor when training future social workers, it is reasonable to think that social workers overlook sexuality as a key factor when working with different groups in society. The analysis of this project indicates that social workers need more diverse and flexible knowledge, as well as a more reflective practice when it comes to sexuality as a theme in social work. The project emphasizes the importance of focusing on sexuality in social work. Knowledge and competence about sexuality is an important contribution when meeting clients in a holistic way and will give social workers’ the ability meet “people in their situations”. Addressing sexuality will also strengthen clients’ sexual rights and provide access to the resources that emphasize good sexuality and sexual health.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet-Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSeksualiteten_US
dc.subjectSeksuell helseen_US
dc.subjectSosialt arbeiden_US
dc.subjectSosionomen_US
dc.titleSeksualitet i sosialt arbeid "I think sex is here to stay" (Groucho Marx 1890-1977)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record