Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLyng, Selma Therese
dc.contributor.authorMyrvold, Trine
dc.date.accessioned2022-01-17T14:08:19Z
dc.date.available2022-01-17T14:08:19Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.isbn978-82-7609-432-9
dc.identifier.issn2703-836X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2837699
dc.description.abstractOppfølgingsordningen er en statlig ordning for kompensatorisk støtte til skoleeiere som over tid har svake resultater på sentrale mål i opplæringen. Ordningen ble innført i 2017, men ble videreutviklet med vesentlige endringer som gjelder fra 2020. Modellen for uttrekk av kommuner til ordningen er endret, for å bidra til mer treffsikker identifisering av skoleeiere med størst behov for oppfølging. I tillegg ble ordningen endret når det gjelder innhold, lengde og struktur: Det ble innført en ettårig forfase, forut for den toårige gjennomføringsfasen, for å styrke treffsikkerheten på oppfølgingen og utviklingsarbeidet. Med forfasen skal skoleeierne, med bistand fra eksterne veiledere og statsforvalter, få bedre tid til å arbeide med analyse, lokal involvering og forankring, og til å finne fram til treffsikre tiltak. I dette temanotatet presenterer vi erfaringer med ny uttrekksmodell og første gjennomføring av forfasen. Overordnet finner vi at de nye elementene i ordningen vurderes positivt av de relevante aktørgruppene (skoleeiere, veiledere, statsforvaltere). Vi peker imidlertid også på utfordringer, både knyttet til uttrekksmodell og gjennomføring av forfasen. Til slutt kommer vi med forslag til anbefalinger for videreutvikling for kommende uttrekk i ordningen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherArbeidsforskningsinstituttet, OsloMet – storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesRapport;2021:09
dc.subjectoppfølgingsordningenen_US
dc.subjectveilederkorpsen_US
dc.subjectlokal kompetanseutviklingen_US
dc.subjectny kompetansemodellen_US
dc.subjectskoleutviklingen_US
dc.titleEvaluering av ny kompetansemodell. Temanotat 3: Forfasen i oppfølgingsordningen for 2020-uttrekketen_US
dc.typeReporten_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber56en_US
dc.relation.projectUtdanningsdirektorateten_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel