Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFlognfeldt, Mona Evelyn
dc.contributor.authorTsagari, Dina
dc.contributor.authorSurkalovic, Dragana
dc.contributor.authorTishakov, Therese Marie
dc.date.accessioned2021-12-22T09:23:57Z
dc.date.available2021-12-22T09:23:57Z
dc.date.created2020-11-20T09:13:22Z
dc.date.issued2020-11-18
dc.identifier.issn1543-4303
dc.identifier.issn1543-4311
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2835346
dc.description.abstractThe increasing representation of young language-minority students in school settings around the world and recent insights into multilingualism as a potential resource for language learning and development call for a critical study of theoretical and practical implications for the field of language teaching and assessment (Jessner, 2008; Ortega, 2019; Schissel et al., 2019; Shohamy, 2011). Relatively little attention has been devoted to exploring the assessment of very young students’ language proficiency in the context of multilingualism. The current study explores the role of multilingualism in language assessment in the Norwegian school context. The study is based on teachers’ perceptions and practices as regards the way centrally and locally mandated language assessment is carried out in EFL and Norwegian (language arts) in a multilingual elementary school in Norway. The results of the study identify factors that impact on the enactment of language assessment at the beginner level and the assumptions underlying these practices. The paper contributes to our understanding of issues of validity and social consequences in connection with assessment in a multilingual education environment (Bailey, 2017; Kane, 2016; McNamara & Ryan, 2011).en_US
dc.description.abstractAndelen unge elever med minoritetsspråklig bakgrunn øker på skoler rundt om i verden. Ny kunnskap om flerspråklighet som potensiell ressurs i språklæring og utvikling krever kritisk analyse av de teoretiske og praktiske følgene dette får for språkundervisning og vurdering (Jessner, 2008; Ortega, 2019; Schissel et al., 2019; Shohamy, 2011). Relativt lite oppmerksomhet har vært viet vurdering av de yngste elevenes språkkompetanse i flerspråklige kontekster. Denne studien bygger på lærernes forestillinger og praktiske realisering av sentrale og lokale føringer for vurdering av språkkompetanse i engelsk- og norskfaget på en flerspråklig barneskole i Norge. Resultatene i studien identifiserer faktorer som har betydning for språkvurderingen på begynnerstadiet og forestillinger lærerne gir uttrykk for omkring den praktiske gjennomføringen i klasserommet. Artikkelen bidrar til vår forståelse av validitetsproblematikk og sosiale konsekvenser i forbindelse med elevvurdering i en flerspråklig utdanningssammenheng (Bailey, 2017; Kane, 2016; McNamara & Ryan, 2011).en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherRoutledgeen_US
dc.relation.ispartofseriesLanguage Assessment Quarterly;Volume 17, 2020 - Issue 5: Validity Considerations for Assessing Language Proficiency in Young Language Minority Students
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectMultilingualismen_US
dc.subjectVery young language-minority learnersen_US
dc.subjectClassroom-based formative assessmentsen_US
dc.subjectNorwayen_US
dc.subjectEnglish language teachingen_US
dc.subjectMajority language instructionen_US
dc.titleThe Practice of Assessing Norwegian and English Language Proficiency in Multilingual Elementary School Classrooms in Norwayen_US
dc.title.alternativeVurdering av språkkompetanse i norsk og engelsk i flerspråklige klasserom på barnetrinnet i Norgeen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.1080/15434303.2020.1827409
dc.identifier.cristin1850219
dc.source.journalLanguage Assessment Quarterlyen_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.issue5en_US
dc.source.pagenumber519-540en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal