Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvebakk, Lisbeth
dc.contributor.authorJohannesson, Maria
dc.date.accessioned2021-10-08T12:16:04Z
dc.date.available2021-10-08T12:16:04Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2788741
dc.description.abstractDenne oppgaven tar utgangspunkt i antagelsen at litteraturlæreren blir til i møte med litteratur. Den har derfor til hensikt å undersøke det skjønnlitterære tekstutvalget i norskfaget i lærerutdanningen gjennom problemstillingen Hvilken skjønnlitteratur møter norske litteraturlærerstudenter i løpet av utdanningen, og hvilke litteraturdidaktiske legitimeringsdiskurser og danningsperspektiv kommer til utrykk i dette tekstutvalget? Bakteppet for denne problemstillingen er tendensen der litteraturlærerstudenten begynner på studiene med færre litterære erfaringer enn før, og i mindre grad kan spille på en personlig interesse for litteratur. Dette er bekymringsfullt siden lærerens engasjement spiller en stor rolle for elevens læring i litteraturundervisningen. For å svare på problemstillingen bygger undersøkelsen først og fremst på en kvantitativ innholdsanalyse av de skjønnlitterære titlene på pensumlister for GLU 5-10 (Norsk). I tillegg har jeg intervjuet to lærerutdannere, for å få bedre innsikt i prosessen bak tekstutvalget. Funnene fra undersøkelsen viser blant annet en stor variasjon i titler, noe som tyder på at det er stor variasjon mellom de ulike institusjonene når det kommer til det skjønnlitterære tekstutvalget. I tillegg kommer det fram av undersøkelsene at det er en sterk nasjonal orientering i tekstutvalget – en betydelig overvekt av titlene er norske. Internasjonal litteratur, særlig utenfor Norden, er i liten grad representert til tross for at dette perspektivet er nevnt i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningen. Videre viser resultatene at samtlige målgrupper, sjangere er representert dog i noe varierende grad. På bakgrunn av dette kan det skjønnlitterære tekstutvalget tolkes som et utrykk for en polyparadigmatisk litteraturdidaktisk legitimeringsdiskurs, det vil si at det på en og samme tid hersker ulike begrunnelser for skjønnlitteraturens formål i skolesammenheng. En slik polyparadigmatisk legitimering av skjønnlitteraturen kommer også til utrykk i styringsdokumentene til lærerutdanningen, og det skjønnlitterære tekstutvalget er derfor i stor grad i tråd med disse. Oppgaven har med dette hatt som formål og bidra til diskusjonen rundt to av grunnlagsspørsmålene i litteraturundervisningen i lærerutdanningen, nemlig hva og hvorfor, men ønsker også å bidra til en diskusjon rundt hvilket tekstinnhold som er egnet på litteraturlærerutdanningen, ved å utfordre det som kan virke som er en såkalt etablert selvfølgelighet; nemlig at tekstutvalget i norskundervisningen skal være norsk.en_US
dc.description.abstractThis thesis is based on the premises that the teacher of literature is concieved in the encounter with literature. The main concern of this thesis is therefore to examine the fictional text selection in the L1 subject in teacher education, through the main research question What fictional literature does L1 literature teacher students encounter during their education, and which legitimation discourses and Bildung perspectives are expressed in this text selection? The background for this question is the tendency where the literature teacher students begins their education with fewer literary experiences than before, and to a lesser extent has a personal interest in literature. This is worrying because the teacher involvement plays a major role in the student´s learning in literature education. In order to answer the main research question, this thesis is primarily based on a quantitative content analysis of the fictional literary syllabus for the teacher students in the L1 subject that started their education in 2017 and 2018. In addition, I have executed qualitative interviews of two teacher educators, to gain further insight into the text selection process. The results show a big variation in fictional titles, which indicates that the text selection varies greatly between the different institutions. In addition, the study shows that the text selection expresses a strong national orientation – a significant predominance of the titles Norwegian. International literature, especially outside the Nordic region, is to a very small extent represented, despite the fact that this perspective is mentioned in the national guidelines for the teacher education. Furthermore, the results show that literature that represents both children, youth and adults are represented, however to a somewhat varying degree, and that here is a predominance of fiction written by male authors. Over all, the fictional text selection can be interpreted as an expression of a polyparadigmatic legitimation discourse of literature education in the L1 teacher education. This means that at the same time there are different reasons for the purpose of fiction literature in a school context. Such a polyparadigmatic legitimation of fiction is also expressed in the governing documents for teacher education, and the selection of fictional text is therefore largely in line with this. The thesis has aimed to contribute to the discussion around the two basic questions in in literature education, namely what and why, but it also wants to contribute to a discussion about what textual content is suitable in literature teacher education, by challenging what may sees like is an established matter of course; that the text selection in the L1 subject must be Norwegian.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkjønnlitteraturen_US
dc.subjectTekstutvalgen_US
dc.subjectLegitimeringsdiskurseren_US
dc.subjectDanningen_US
dc.subjectLærerutdanningeren_US
dc.subjectLiteratureen_US
dc.subjectText selectionsen_US
dc.subjectLegitimation discoursesen_US
dc.subjectBildungen_US
dc.subjectTeacher educationsen_US
dc.titleDet skjønnlitterære tekstutvalget i norsklærerutdanningen – litteraturdidaktiske legitimeringsdiskurser og danningsperspektiven_US
dc.title.alternativeText Selection in L1 Teacher Education – Legitimation Discourses and Bildung Perspectivesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© Maria Johannessonen_US
dc.source.pagenumber119en_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel