Show simple item record

dc.contributor.advisorAlmås, Inger Karin
dc.contributor.authorHansen, Lise Marita Kvalø
dc.date.accessioned2021-10-06T05:19:06Z
dc.date.available2021-10-06T05:19:06Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2787945
dc.description.abstractDenne artikkelen består av to deler. Den første delen fokuserer på forskning knyttet til funksjonelle kartlegginger og visuelle analyser, og den andre delen inneholder to studier med opplæring av personalet i eksperimentelle funksjonelle analyser og tolkning av visuelle analyser. Funksjonelle kartlegginger er spesielt hensiktsmessig når det kommer til behandling av personer med utfordrende atferd. Artikkelen vil gjennomgå anerkjente og relevante studier knyttet til denne problemstillingen, samt svakheter og begrensninger. Videre vil artikkelen gå inn på ulike metoder knyttet til funksjonelle kartlegginger og utviklingen av disse, visuelle analyser og opplæring knyttet til disse feltene. Slik kunnskap er nødvendig og fundamentalt når det kommer til behandling og tiltak ved problematferd. I lys av disse potensielle problemene vil fire deltakere uten kunnskap eller erfaring i atferdsanalyse få opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser, samt visuell inspeksjon av data. Den første studien fokuserer på opplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser og er en replikasjon av Iwata et al. (2000). Denne opplæringen vil gi deltakerne kunnskap i hvordan en kan forstå hva som opprettholder ulik atferd, og hvordan dette undersøkes. I den andre studien vil deltakerne lære kriterier som ligger til grunn for visuell inspeksjon, og hvordan en kan undersøke visuelle data fra ABAB-design, AB-design og multielement design. Resultatene fra begge studiene viser at personer uten kunnskap eller erfaring i atferdsanalyse kan øke ferdigheter i å gjennomføre eksperimentelle funksjonelle analyser og undersøke visuelle analyser etter relativ kort opplæring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.relation.ispartofseriesMALKS;2021
dc.subjectPersonalopplæringen_US
dc.subjectProblematferden_US
dc.titleOpplæring i eksperimentelle funksjonelle analyser og visuelle analyse: En teoretisk analyse og empirisk undersøkelseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record