Mappevurdering i interiørfaget
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2770016Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk handler om hvordan en VG3 interiørklasse tok i bruk mappevurdering, som arbeids- og vurderingsmetode, skoleåret 2019-2020. Bakgrunn for prosjektet var en søken etter en pedagogisk praksis, som kunne bidra til at elevene ble mer aktive og ansvarlige i forbindelse med egen yrkeskompetanseutvikling, og som la til rette for utvikling av individuell yrkesidentitet. Problemstillingen jeg belyser i oppgaven er: Hvordan kan elever utvikle interiørfaglig yrkeskompetanse gjennom arbeid med mappevurdering? Prosjektet startet opp rett etter skolestart i august 2019 og ble avsluttet rett før elevenes eksamen juni 2020. Vi hadde da gjennomført fire aksjoner. Empiri ble produsert gjennom en metodetriangulering der jeg vekslet mellom deltagende observasjon, analyse av elevenes arbeid i akademisk mappe/portfolio og semistrukturerte intervjuer. Funn ble kategorisert, analysert, presentert og fortolket i lys av teori, fra blant andre Vygotsky, Schön, brødrene Dreyfus og Hiim. Funn fra aksjonsforskningen tyder på at elevene i økende grad ble bevisste hva helhetlig interiørfaglig yrkeskompetanse innebærer gjennom arbeidet med mappevurdering. De begynte gradvis å reflektere over, planlegge, diskutere, vurdere og dokumentere egen yrkesfaglige kompetanse og kompetanseutvikling. Lærerrollen skifteter suksessivt fra å undervise, til å tilrettelegge for læring. Spesielt økte arbeidsformen både mitt og elevenes fokus på utvikling av grunnleggende ferdigheter. Prosjektet med mappevurdering tyder på at dette kan være et godt verktøy for å bygge broer mellom ulike aktører i yrkesopplæringen. Mapper kan med fordel brukes som artefakt i kommunikasjon om yrkeskompetanse og yrkeskompetanseutvikling, mellom elever, mellom elev og lærer, programfag- og fellesfaglærere, mellom skolen og lokalt næringsliv og på tvers av utdanningstrinnene. This Master's thesis in vocational pedagogy is about how a senior high school interior design
class utilized Portfolio assessment, as a work- and assessment method. The background for
the project was a search for a pedagogical practice, which could contribute to the pupils
becoming more active and responsible in the development of vocational holistic skills. The
subject I wish to investigate in this thesis is: How can students develop interior vocational
competence through Portfolio assessment? The project started shortly after the beginning of
school in August 2019 and was completed in June 2020. We had then carried out four actions.
Empirical data was produced through a method triangulation, in which I switched between
participatory observation, assessment of the students' work in academic portfolio and semistructured interviews. Findings were categorized, analyzed, presented, and interpreted using
theory from Vygotsky, Schön, the Dreyfus brothers and Hiim, among others. Findings
indicate that the pupils became increasingly aware of what holistic interior vocational
competence entails, through the work on portfolio assessment. They gradually began to reflect
on, plan, discuss, assess, and document their own vocational competence and competence
development. The role of the teacher changed successively from teaching, to facilitating
learning. Portfolio assessment increased both mine and the students' focus on the basic skills,
needed by interior designers. This portfolio assessment project suggests that this may be a
good tool for building bridges between different actors in VET. The portfolio can be
advantageously used as artifact in communication regarding VET development, between
pupils, between pupils and teachers, between teachers, between school and local businesses
and across the educational stages.