• Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv 

      Dahlback, Jorunn; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 6, No.1 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-24)
      Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ...
    • En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer 

      Karstensen, Steinar; Aakernes, Nina (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan ulike skolekulturer og yrkesfaglæreres ulike utdannings- og yrkesbakgrunn har preget tolkningen av læreplanen i et nytt utdanningsprogram. Utdanningsreformer ...
    • Kjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene? 

      Hansen, Kari; Haaland, Grete; Møller, Ellen; Vagle, Inger (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-06)
      Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ...
    • Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan 

      Spetalen, Halvor (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ...
    • Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy 

      Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)
      I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ...
    • Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere 

      Bergsli, Oddhild; Hellne-Halvorsen, Ellen Beate (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)
      Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ...
    • Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger 

      Watz, Siw Helen Martinsen; Ingstad, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ...
    • Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen 

      Rekdahl, Merete C.; Aas, Marit; Ballangrud, Brit Bolken (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Norsk og nordisk forskning tyder på at det er utfordringer med samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i den yrkesfaglige utdanningen. Et manglende samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan føre til at elevene får en mindre ...
    • Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen 

      Andersen, Tove (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Sammendrag Tidligere forskning har pekt på svake språkferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse i form av utdanning har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet. ...
    • Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen 

      Magnussen, Kaija-Liisa; Sylte, Ann Lisa (Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)
      Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ...