Blar i Publikasjoner fra Cristin på tidsskrift "Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk"
Viser treff 1-5 av 5
-
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
(Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 8 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-26)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Jenter og gutters vennskap og sosial inkludering ved skolestart
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Fra en casestudie (Becher & Håøy, 2022) henter vi data og utforsker jenter og gutters vennskap og sosiale inkludering ved skolestart. Det empiriske hovedgrunnlaget er fokusgruppe-intervjuer med elever, foreldre og lærere ... -
Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre ... -
Nedsettende – og innafor? Læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i klasserommet
(Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 7 | 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-30)Denne artikkelen drøfter 20 læreres erfaringer med elevers bruk av stereotypier og fordomsuttrykk i ungdomsskolen og videregående skole. En sosialpsykologisk tilnærming åpner for å undersøke stereotypier og fordomsuttrykk ... -
Praksisfellesskap i endring i norsk grunnskole? Læreres erfaringer med tverrfaglig samarbeid om elevers faglige og sosiale mestring
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Med bakgrunn i politiske og faglige føringer for styrket tverrfaglig samarbeid i skolen, var stu- diens hensikt å utforske læreres erfaringer forankret i et konkret endringsprosjekt hvor alle barne- og ungdomsskoler i ...