• Hvorfor slutter ledere i Statens vegvesen? 

      Heen, Hanne; Bjørnholt, Margunn (AFI Notat 2008:14, Report, 2008)
      Notatet diskuterer årsakene til at ledere i Statens vegvesen har sluttet. En tidligere undersøkelse viste at kvinnelige ledere i mindre grad enn mannlige så seg som ledere i etaten om fem år. For å oppnå en målsetting på ...
    • Høgskolen i Telemark og TEL-TEK 

      Falkum, Eivind; Steen, Arild Henrik (AFI Rapport 2015:2, Report, 2015)
      Rapporten er et beslutningsgrunnlag for styrene i Tel-Tek og Høgskolen i Telemark når de skal vurdere nærmere samarbeid og formen på et slikt samarbeid. Rapporten viser at det er betydelige potensialer for samarbeidsgevinster. ...
    • ‘I chose to stay for a while’: Aspirations and capabilities in the nonmigration decision making of nurses in the Philippines 

      Gotehus, Aslaug (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Focusing on Filipino nurses, who are situated in a culture of migration where nursing is seen to pave way for overseas migration, this article explores the (non)migration decision‐making process and the temporal and ...
    • IA Bransjeprogram i næringsmiddelindustrien – hva har vi lært? Erfaringer og underveisrefleksjoner tre år inn i programperioden 

      Yde Aksnes, Siri; Enehaug, Heidi; Frøyland, Kjetil (AFI-rapport;02, Report, 2023-02-01)
      Arbeidsforskningsinstituttet (AFI) har på oppdrag fra NHO Mat og Drikke systematisert erfaringene fra arbeidsmiljøarbeid i 12 bedrifter knyttet til IA-bransjeprogram i næringsmiddelindustrien (2020-2022). I denne rapporten ...
    • ICT and employment 

      Hansen, Inger Lise Skog (AFI Rapport 2009:2, Report, 2009)
      The report is witten in a joint project between the Work Research Institute (WRI) and Fafo. Editor is Inger Lise Skog Hansen, Fafo. Wri-report 2009:2 / Fafo-paper 2009:02.
    • Idealer og realiteter i forvaltningen av arbeidsrettede tiltak i Nav 

      Fossestøl, Knut; Berg, Helene; Borg, Elin; Gleinsvik, Audun; Maximova-Mentzoni, Tatiana; Pedersen, Eirin (AFI Rapport 2016:07, Report, 2016)
      Prosjektet «Idealer og realiteter i forvaltningen av arbeidsrettede tiltak i Nav» er utført på oppdrag av Arbeids- og sosialdepartementet. Prosjektet har sett på tiltaksstyringen i Nav og kartlagt hva som ligger til grunn ...
    • The Impact of Employer Characteristics on Sustaining Employment for Workers with Reduced Capacity: Evidence from Norwegian Register data 

      Ulstein, Julie (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Both literature and public policy on work inclusion has shifted towards the demand-side, which recognises that employer engagement is crucial to increase labour market participation and sustained employment for vulnerable ...
    • Impression of Supported Employment 

      Spjelkavik, Øystein; Evans, Michael J. (Foredrag 2007, Research report, 2007)
      The report explores the practical workings of supported employment in different countries in Europe. The aim of this qualitative study is to get an impression of how supported employment is practised, organised and understood ...
    • Improving interprofessional collaboration in schools: A cluster-randomized study evaluating the effectiveness of the LOG model on collaboration practices 

      Malmberg-Heimonen, Ira; Tøge, Anne Grete; Akhtar, Sehrish (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Although interprofessional collaboration is emphasized as important in schools, little is known about how it should be organized. We analyzed the effects of an organizational model of interprofessional collaboration, the ...
    • Inclusion of young people in school, work and society – a review of Nordic research literature 

      Frøyland, Kjetil; Alecu, Andreea L.; Ballo, Jannike G.; Leseth, Anne; Sadeghi, Talieh; Abdelzadeh, Ali; Anvik, Cecilie H.; Einarsdóttir, Margrét; Gaini, Firouz; Görlich, Anne; Julkunen, Ilse; Larsen, Christina V. L. (AFI-rapport;2022:03, Report, 2022-03-11)
      In autumn 2019, the Norwegian Ministry of Labour and Social Inclusion and the Nordic Council of Ministers commissioned a literature review from the Centre for Work Inclusion (KAI) at OsloMet based on relevant Nordic research ...
    • Indigenous communities and influenza: protocol for a systematic review and meta-analysis 

      Alves, Daniele Evelin; Røgeberg, Ole; Sattenspiel, Lisa; Mamelund, Svenn-Erik (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Background Several studies have documented that specific Indigenous groups have been disproportionately affected by previous pandemics. The objective of this paper is to describe the protocol to be used in a review and ...
    • Individuell Oppfølging - Sluttevaluering av et forsøksprosjekt i Østfold 

      Frøyland, Kjetil; Spjelkavik, Øystein (AFI Notat 2006:1, Research report, 2006)
      Individuell Oppfølging (IO) var et 2-årig prosjekt (2003-2005) for å prøve ut en modell som skulle øke overgangen til jobb blant yrkeshemmede arbeidssøkere. Prosjektet ble ledet av Aetat Sarpsborg, hovedkontor for Østfold. ...
    • Individuell oppfølging av unge i ferd med å havne utenfor skole og arbeid 

      Bragdø, Annlaug; Spjelkavik, Øystein (AFI Rapport 2013:9, Report, 2013)
      Prosjektet ”Overganger, samarbeid og koordinering” (OSK) ble gjennomført 2009 – 2012 og var knyttet til skolefrafallsproblematikk i Lindesnesregionen. Prosjektet var finansiert av NAV Farve, med delfinansiering fra ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid 

      Frøyland, Kjetil (AFI Rapport 2012:20, Report, 2012)
      Tettere samarbeid mellom tjenestene og god oppfølging gir bedre grunnlag for inkludering av utsatt ungdom i skole eller arbeid. Første delrapport viser at det kan være fornuftig å etablere regelmessig samarbeid både på ...
    • Inkludering av ungdom i skole eller arbeid - 2 

      Frøyland, Kjetil; Fossestøl, Knut (AFI Rapport 2014:1, Research report, 2014)
      Arbeidsforskningsinstituttet fikk høsten 2011 i oppdrag av Arbeids- og velferdsdirektoratet å evaluere et pågående utviklingsarbeid rettet mot utsatt ungdom i 13 ulike prosjektområder. Fra 2012 kom to nye prosjektområder ...
    • Inkludering av unge i skole, arbeid og samfunn – en sammenstilling av kunnskap fra nordisk forskning 

      Frøyland, Kjetil; Ballo, Jannike. G; Anne, Leseth; Talieh, Sadeghi; Abdelzadeh, Ali; Anvik, Cecilie. H; Alecu, Andreea. I; Einarsdóttir, Margrét; Gaini, Firouz; Görlich, Anne; Julkunen, Ilse; Larsen, Christina V. L. (Rapport;2022:02, Report, 2022-03-10)
      Kompetansesenter for arbeidsinkludering (KAI) ved OsloMet fikk høsten 2019 i oppdrag fra AID og Nordisk Ministerråd å utarbeide en kunnskapssammenstilling av relevant nordisk forskningslitteratur om utsatte unge, utenforskap ...
    • Inkluderingskompetanse i NAV - Evaluering av forsøket Kjerneoppgaver i NAV 

      Spjelkavik, Øystein; Mamelund, Svenn-Erik; Schafft, Angelika (AFI-Rapport 2016:05, Research report, 2016)
      «Kjerneoppgaver i NAV–kontor» (2012 – 2016) var et forsøk ved fem NAV-kontor der NAV gjennomfører avklarings- og oppfølgingstjenester i egen regi som alternativ til kjøp av slike tjenester i form av tiltak fra eksterne ...
    • Inkluderingskompetanse som samskaping - Underveisrapport 

      Spjelkavik, Øystein; Enehaug, Heidi; Schafft, Angelika (AFI-notat;2022:01, Working paper, 2022-03-25)
      Prosjektet «Inkluderingskompetanse som samskaping» (2020–2023) er finansiert av NAV FoU. Forsknings- og utviklingsprosjektet har to overordnede mål: 1) Utvikle praksisnære læringsmodeller for utvikling av inkluderingskompetanse ...
    • Integreringsprosessen på det lokale NAV-kontoret - Tidlig fase av iverksettelse av NAV-reformen 

      Klemsdal, Lars (AFI Notat 2008:15, Report, 2008)
      Notatet handler om iverksettelsesprosessene av NAV-reformen ute på de lokale kontorene. Det undersøker betydningen av valg av inteGrimsmo, Asbjørnjonsmodell for selve integreringsprosessen. I tillegg undersøkes betydningen ...
    • International migration of researchers and gender imbalance in academia—the case of Norway 

      Wendt, Kaja Kathrine; Gunnes, Hebe; Aksnes, Dag W. (Scientometrics;, Peer reviewed; Journal article, 2022-06-08)
      Female representation among students and graduates in higher education is growing internationally. This is a promising trend for achieving gender balance in top positions in academia. But there is still a long way to go, ...