• Beredskap for IKT og -elektrisitetsbrudd i nordiske hushold 

      Storm-Mathisen, Ardis; Lavik, Randi (Prosjektnotat nr. 10-2016, Report, 2016)
      Dette notatet gir en deskriptiv gjennomgang av hovedresultater fra en web-survey om beredskap for strøm og IKT brudd i et representativt utvalg Nordiske hushold gjennomført av NORSTAT høsten 2016, på oppdrag fra SIFO. ...
    • Endring i åpningstider i dagligvaremarkedet 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2016, Working paper, 2016)
      Prosjektnotat nr. 2-2016
    • Endring i butikkstruktur og handlemønster i norsk dagligvarehandel 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 1-2012, Notat, 2012)
      Antall dagligvarebutikker har gått ned fra år 2000 til 2010, men med noe svakere nedgang de siste årene. Antall kjøpesentre har økt, og kjøpesentrene har blitt større. Økningen i omsetning pr. kjøpesenter er i ferd med å ...
    • Evaluering av markedsføringsloven 

      Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 1-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 1-2011 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg
    • Evaluering av telefonsalg til private 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2012, Notat, 2012)
      Nummer: 9-2012 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg
    • Forbrukstrender 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat nr. 2-2017, Working paper, 2017)
      Denne rapport viser figurer og tabeller fra ulike SIFO-surveyer fra 2005 til 2016. Temaer Husholdsøkonomi Ulike typer gjeld, hva brukes lån til, antall kredittkort, kredittkortgjeld, forbrukslån, betalingsproble ...
    • Forbrukstrender 2014: SIFO-Survey 

      Lavik, Randi; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 8-2014, Notat, 2014)
      SIFO samler årlig inn store mengde data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å fremskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes ...
    • Forbrukstrender 2015 SIFO-survey 

      Borgeraas, Elling; Lavik, Randi (Prosjektnotat 5-2015, Working paper, 2015)
      Funn fra SIFO Survey presentert 10. juni 2015 Hva mener den norske forbrukeren om for eksempel bærplukking, norsk kjøtt, betaling med telefonen, økologisk mat, vaskehjelp, matkasser på døra, designvesker og drosjepriser? ...
    • Forbrukstrender 2016 - SIFO-survey 

      Lavik, Randi; Borgeraass, Elling (Notat;, Research report, 2016)
      SIFO samler årlig inn store mengder data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å fremskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes ...
    • Forbrukstrender 2017 

      Lavik, Randi; Borgeraas, Elling (Prosjektnotat nr. 6-2017, Report, 2017)
      SIFO samler årlig inn store mengder data om ulike sider ved forbruket og forbrukernes situasjon i markedet. Målsettingen er å fremskaffe kunnskap om forbrukerne og hvordan forbrukermarkedene fungerer sett fra forbrukernes ...
    • Forbrukstrender september 2017 

      Lavik, Randi; Borgeraas, Elling Martin (Prosjektnotat;8, 2017, Working paper, 2017)
      Blir vi stadig sultnere på sunn og økologisk mat, og dropper vi butikken til fordel for nettbutikk og matkasser? Mange av oss lever i overflod og kaster mat for tusenvis av kroner, men som kontrast finnes det familier i ...
    • Forbrukstrender september 2017 

      Lavik, Randi; Borgeraas, Elling (Prosjektnotat nr. 8-2017, Working paper, 2017)
      Blir vi stadig sultnere på sunn og økologisk mat, og dropper vi butikken til fordel for nettbutikk og matkasser? Mange av oss lever i overflod og kaster mat for tusenvis av kroner, men som kontrast finnes det familier i ...
    • Forbrukstrender økonomi 2015 

      Lavik, Randi; Borgeraas, Elling (Prosjektnotat 11-2015, Working paper, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 11-2015
    • Forbrukstrender: SIFO survey 2005-2017 

      Lavik, Randi; Bøyum, Live Standal (Prosjektnotat nr. 12-2017, Working paper, 2017)
      Denne rapporten viser figurer og tabeller fra ulike SIFO-surveyer fra 2005 til 2017. Temaene er: Husholdsøkonomi Ulike typer gjeld, hva brukes lån til, antall kredittkort, kredittkortgjeld, forbrukslån, betalingspro ...
    • Grensehandel 2006 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 4-2006, Notat, 2006)
      Grensehandelen til Sverige har økt i 2005. Det er flere som handler der og de handler oftere enn før. I 2005 har prisforskjellene mellom Norge og Sverige økt, fordi prisene har steget mer i Norge enn Sverige samtidig som ...
    • Husholdningenes økonomiske situasjon 2011 

      Tufte, Per Arne; Lavik, Randi (Prosjektnotat 12-2011, Notat, 2011)
      Betalingsproblemer har økt. Gjennomsnittlig andel av to undersøkelser viser at 7,5 prosent har tilbakevendende betalingsproblemer. Sannsynligheten for å ha betalingsproblemer øker når en har forbrukslån og/ eller ...
    • Husholdningenes økonomiske situasjon og betalingsproblemer i 2012 

      Lavik, Randi (Prosjektnotat 6-2013, Notat, 2013)
      Husholdningenes økonomiske rammebetingelser har endret seg betydelig de siste tre-fire årene. Finanskrisen med etterfølgende realøkonomiske virkninger gjør at situasjonen kan være mindre lys. Samtidig har ikke krisen rammet ...
    • iResponse: Crowdsourcing; En tilnærming til miljøstyring i byer 

      Strandbakken, Pål; Lavik, Randi; Throne-Holst, Harald (Project report No. 5-2017, Report, 2017)
      The web-survey that this report is based on was carried out in autumn 2016 by TNS Gallup. Representative samples in five Norwegian cities were selected; Oslo, Region of Drammen, Stavanger, Bergen and Trondheim. A total ...
    • Kundesentre og “inhouse” 

      Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 3-2014, Notat, 2014)
      SIFO har snakket med 8 relevante aktører fra kundesentre som har kommersielle aktører som oppdragsgivere og aktører for veldedige organisasjoner som ringer til privatpersoner. Stort sett er de fornøyd med markedsføringsloven ...
    • Kunnskap om reklamasjon og garanti - bestemmelser blant forbrukere og næringsdrivende 

      Lavik, Randi; Stø, Eivind (Arbeidsnotat 4-1998, Notat, 1998)
      Store deler av forbrukerne blander sammen kjøpslovcns reklamasjonsbestemmclser og frivillige garantiordninger og kjenner heller ikke til tidsfristene for reklamasjoner. Dette gjør det vanskelig for store forbrukergrupper ...