• En fargerik merkedag. Halloween i Norge i det 21. århundret 

      Amilien, Virginie; Schjøll, Alexander (Working paper, 2019)
      I korte trekk kan vi oppsummere den norske halloween-feiringen i 2018 med følgende punkter:  Ca. 1/3 av befolkningen feiret halloween i 2018, mot under en 1/5 i 2011 og 2012.  69 % av de familier med hjemmeboende barn ...
    • En tilleggsundersøkelse av stordriftseffekten i barnefamilier 

      Alecu, Andreea Ioana (Notat;2-2021, Report, 2021)
      Notatet undersøker i hvilken grad er det empirisk grunnlag for å konkludere at en stordriftseffekt finnes også i tidligere Forbrukerundersøkelser (2008 og 2009) og for hvilket barn i rekken den eventuelt slår inn. Notatet ...
    • Endring i åpningstider i dagligvaremarkedet 

      Schjøll, Alexander; Lavik, Randi (Prosjektnotat 2-2016, Working paper, 2016)
      Prosjektnotat nr. 2-2016
    • Endring i butikkstruktur og handlemønster i norsk dagligvarehandel 

      Lavik, Randi; Schjøll, Alexander (Prosjektnotat 1-2012, Notat, 2012)
      Antall dagligvarebutikker har gått ned fra år 2000 til 2010, men med noe svakere nedgang de siste årene. Antall kjøpesentre har økt, og kjøpesentrene har blitt større. Økningen i omsetning pr. kjøpesenter er i ferd med å ...
    • Er vi overforsikret? Forbrukernes bruk og oppfatninger av forskjellige forsikringsprodukter 

      Bugge, Annechen Bahr (Prosjektnotat 9-2016, Working paper, 2016)
      På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet har Forbruksforskningsinstituttet SIFO kartlagt forbrukernes bruk og oppfatninger av utvalgte forsikringsprodukter. På oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet ...
    • Etisk-politisk forbruk 

      Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar; Jacobsen, Eivind; Terragni, Laura (Prosjektnotat 1-2006, Notat, 2006)
      Denne rapporten presenterer de første resultatene av prosjektet ”etisk-politisk forbruk” som SIFO gjennomfører på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet (BLD). Målet med prosjektet er å belyse faktorer som kan ...
    • Etiske, lovmessige, samfunnsmessige og miljømessige aspekter ved bruk av mikroalger for CCS 

      Vittersø, Gunnar; Throne-Holst, Harald (Prosjektnotat 3-2016, Report, 2016)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 3-2016 Kronikk
    • Evaluering av markedsføringsloven 

      Lavik, Randi; Brusdal, Ragnhild (Prosjektnotat 1-2011, Notat, 2011)
      Nummer: 1-2011 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg
    • Evaluering av telefonsalg til private 

      Brusdal, Ragnhild; Lavik, Randi (Prosjektnotat 9-2012, Notat, 2012)
      Nummer: 9-2012 Tilknyttede prosjekter Evaluering telefonsalg
    • Financial advice - An overview of research on pre-purchase financial advice for consumers 

      Kempson, Elaine (Notat;8-2015, Research report, 2015)
      Financialisation of social welfare places a considerable responsibility on individuals to select financial products that are appropriate to their needs. At the same time, liberalisation of financial markets has made those ...
    • Financial Well-Being 

      Kempson, Elaine; Finney, Andrea; Poppe, Christian (Project note no. 3-2017, Notat, 2017)
      Denne rapporten handler om ‘financial well-being’ — økonomisk trygghet på norsk. Studien føyer seg inn i en fagtradisjon som omfatter begreper som ‘økonomisk integrasjon’, ‘financial literacy’ og ‘financial capability’, ...
    • FOOD2GATHER: What is migrants’ food all about in Europe? A media discourse analysis through the lens of controversies 

      Razy, Elodie; Vivier, Melanie; Terragni, Laura; Roos, Gun; Teigen, Helene Fiane; Tolgensbakk, Ida; Seeberg, Marie Louise; Amilien, Virginie; Wie, Erica; O'Mara, Jillian; Starck, Edda; Matta, Raul; Crenn, Chantal; Techoueyres, Isabelle; Marchiset, Sarah; Schmidt, Donatella; Palutan, Giovanna; Guerazzi, Tommaso; Pivato, Caterina Zanatta; Dolphijn, Rick; Polson, Nick (Notat;3-2021, Report, 2021)
      This report is part of the HERANET funded project FOOD2GATHER. The project aims at understanding the question of integration/exclusion of migrants through foodscapes. An important step in this direction is to analyse the ...
    • Forbruk av spa tjenester 

      Roos, Gun (Prosjektnotat 5-2009, Notat, 2009)
      Som et case i SIFO-prosjektet ”Beauty comes from within. Looking good as a challenge in health promotion” er data på forbruk av spa tjenester fra den landsdekkende SIFO-surveyen 2008 analysert. En av fire respondenter ...
    • Forbruk og bærekraftsindikatorer – første fase 

      Throne-Holst, Harald; Stø, Eivind; Heidenstrøm, Nina (Prosjektnotat 23-2013, Notat, 2013)
      Notatet er en gjennomgang av mulige indikatorer for å studere endringer i bærekraftig forbruk i Norge Tilknyttede prosjekter Forbruk og bærekraftsindikatorer
    • Forbruk og det grønne skiftet 

      Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Throne-Holst, Harald; Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Torjussen, Hanne (Notat;, Research report, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og Likestillingsdepartementets som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforsknings ...
    • Forbruk og det grønne skiftet 

      Klepp, Ingun Grimstad; Laitala, Kirsi; Tangeland, Torvald; Holst, Harald Throne; Vittersø, Gunnar; Hebrok, Marie; Heidenstrøm, Nina; Torjusen, Hanne (Kunnskapsoppsummeringer forbrukerpolitikk 2018 1/4, Notat, 2018)
      Dette er ett av fire notater utarbeidet på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet som underlag i arbeidet med en ny NOU om forbrukerpolitikk. Notatet er skrevet i samarbeid med kolleger på Forbruksforskningsinstituttet ...
    • Forbruk og miljø i bydelen Grefsen - Kjelsås i Oslo 

      Ukjent forfatter (Prosjektnotat 11-2004, Notat, 2004)
      Nummer: 11-2004
    • Forbruk på internett, mars 1999 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 2-1999, Notat, 1999)
      Internett ble åpnet for kommersiell trafikk i 1990. I dag er store deler av ekspansjonen på nettet drevet fram av kommersielle interesser. Stadig flere "gratis" tjenester finansieres av reklame. Stadig flere velger å ...
    • Forbrukeres digitale mestring 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 10-2009, Notat, 2009)
      I denne rapporten tar vi for oss forbrukerrelaterte problemstillinger knyttet til PC-bruk, internettaktiviteter og internettjenester, og til problemløsing knyttet til TV og dekodere. Det er forbrukernes egne vurderinger ...
    • Forbrukeres erfaringer med elektroniske billetter og billett-app’er til offentlig transport 

      Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 6-2014, Notat, 2014)
      De siste årene har det blitt utviklet og tatt i bruk en rekke e-billettløsninger til offentlig transport ulike steder i landet. Utviklingen har så langt til dels forbedret opplevelsene for forbrukerne, og til dels forverret ...