Blar i SIFO Rapport på tittel
Viser treff 287-306 av 334
-
Understanding Financial Well-Being and Capability
(Professional report No. 3-2018, Research report, 2018)This report offers a working definition, a revised conceptual model and a comprehensive analysis of ‘financial well-being’. It builds on our previous study of the phenomenon ( Kempson, Kinney, Poppe, SIFO Project note ... -
Ungdom, politikk og internett
(Oppdragsrapport 2-2009, Report, 2009)Denne studien handler om hvordan unges samfunnsengasjement og politisk deltakelse utfolder seg på internett. Påvirker det nye medielandskapet de unges interesse for samfunnsspørsmål og deltakelse i det politiske feltet? ... -
Ungdommens eget forbruk
(Fagrapport 9-1995, Report, 1995)Rapporten tar for seg ungdommens eget forbruk. Den handler ikke om deres totale forbruk, men om hva de bruker egne penger på. Dette tenkes å være et uttrykk for det ungdomskulturelle forbruk. -
Ungdommers måltider. En studie av livssituasjon, mat og kjønn
(Rapport 6-2000, Report, 2000)I denne kvalitative studien tar vi utgangspunkt i en gruppe ungdom som har egen husholdning. Siktemålet er å få en forståelse av ungdoms mat-vaner i overgangen mellom foreldrehjemmet og den første etablering utenfor hjemmet. ... -
Ungdoms skolematvaner. Refleksjon, reaksjon eller interaksjon?
(SIFO-report;6-2007, Research report, 2007)Denne studien av ungdoms skolematvaner er en del av forskningsprosjektet YoungFood. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråds folkehelseprogram. Voksne fremstiller gjerne unge mennesker som matkulturelle opprørere. ... -
Unge voksne og lånefinansiert forbruk
(Oppdragsrapport 4-2011, Report, 2011)Rapporten ser på unge voksnes forhold til lånefinansiert forbruk. Den viser statistikk over tendenser og hva som kjennetegner de som er dårlige betalere. Den ser nærmere på hvilke veier som fører til betalingsproblemer og ... -
Unge voksne og personlig økonomi
(Oppdragsrapport 4-2013, Report, 2013)Rapporten ser på unge voksne og deres personlige økonomi. Temaet er deres kreditt- og låneatferd, deres økonomiske kunnskap samt eventuelle betalingsproblemer de måtte ha. Tilnærmingen er eksplorerende. Analysen er gjort ... -
Unges forhold til kjøp av overraskelsespakker (lootboxes) i dataspill
(SIFO-rapport;4-2023, Report, 2023)«Lootboxes», dvs. overraskelsespakker i dataspill, vekker bekymring verden over, blant annet fordi de etterligner gambling-mekanismer og tilbys i spill som spilles av barn og unge. En gjennomgang av tidligere forskning ... -
Use phase of apparel
(Professional report No. 6-2017, Research report, 2017)This report presents a literature review of clothing use phase. The purpose is to support improved methodological development for accounting for the use phase in Life Cycle Assessment (LCA) of apparel. All relevant textile ... -
Usikret kreditt - et samfunnsproblem?
(Oppdragsrapport nr. 6-2017, Report, 2017)Rapporten er basert på kvalitative intervjuer i 13 forbrukslånbanker/kredittkortselskaper og rapporterer deres syn på egen virksomhet, den offentlige debatten omkring den, og synspunkter på nær forestående reguleringer, ... -
Usunne mat- og drikkereklamer rettet mot barn
(Oppdragsrapport 5-2013, Report, 2013)Overraskende lite reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn De senere årene har det blitt satt stadig mer søkelys på samfunnets ansvar for å tilrettelegge for gode helsevalg. Ett av tiltakene som vurderes er å ... -
Ute av syne, ute av sinn?
(Oppdragsrapport 8-2007, Report, 2007)I denne rapporten resonnerer vi omkring et eventuelt forbud mot synlig framvisning av tobakksvarer i butikk. Vi drøftet hvorvidt et slikt tiltak kan tenkes å virke etter hensikten, dvs. å redusere andelen røykere, spesielt ... -
Utgifter til mat for personer med familiær hyperkolesterolemi (FH)
(Oppdragsrapport 9-2007, Report, 2007)Nummer: 9-2007 Tilknyttede prosjekter Referansebudsjettet -
Utnyttes digitale spor til personlig prising av varer og tjenester?
(Rapport;7-2019, Research report, 2019)Digitalisering av forbrukerrollen gjør det i dag praktisk mulig for nettbutikker å ta ulike priser fra ulike kunder basert på deres antatte kjøps- og betalingsvillighet. Hovedtema for denne studien er prisdiskriminering ... -
Utredning av kunnskapsgrunnlaget for sosialhjelpssatser
(SIFO-rapport;5-2024, Report, 2024)samlet inn og analysert: Nasjonale råd og anbefalinger som har betydning for hva som bør inngå i et forsvarlig livsopphold, spørreundersøkelsedata av 1511 nåværende og tidligere mottakere av økonomisk sosialhjelp, 20 ... -
Utsatte grupper i dyrtiden. Husholdenes økonomiske trygghet i august 2023
(SIFO-rapport;15-2023, Report, 2023)Denne rapporten gir en demografisk beskrivelse av husholdene som har fått redusert sin økonomiske trygghet fra 2021 til 2023. Vi har også sett på hvilke hushold som sliter økonomisk i 2023 og som enten misligholder eller ... -
Valuing Norwegian Wool
(Professional report no. 5-2012, Research report, 2012)Wool has been called the white gold and has warmed and brought joy to the Norwegian population throughout history. It is also a textile fibre with many unused features. The starting point of the project Valuing Norwegian ... -
Vareutvalg av mat og drikke i norske dagligvarebutikker
(Oppdragsrapport 7-2016, Report, 2016)På oppdrag fra Forbrukerrådet har Forbruksforskningsinstituttet SIFO presentert og oppdatert nye tall knyttet til utviklingen av vareutvalget av mat og drikke i norske dagligvarebutikker – herunder sammenligning med Sverige. -
Vask og stell av ull
(Fagrapport 7-2003, Report, 2003)Rapporten gjør rede for vaner og holdninger knyttet til bruk og stell av ull og proble-mer knyttet til dette. Målsettingen med rapporten er å gjøre stell av ull enklere gjen-nom innformasjon om egenskaper ved ullvaskemidler, ... -
Vegetarianisme – en studie av sosiale, praktiske og kroppslige aspekt ved å ha et helt eller delvis vegetarisk spisemønster
(Rapport;4-2021, Report, 2021)Med denne studien ønsket vi å få en bedre forståelse av hva som kjennetegner en vegetarisk identitet, samt hvordan det å ha et vegetarisk spisemønster påvirker sosiale, praktiske og kroppslige aspekter. Spørreundersøkelsen ...