Browsing SIFO Rapport by Title
Now showing items 236-255 of 334
-
Reklamasjonsfrister
(Oppdragsrapport nr. 7-2017, Report, 2017)Økt levetid for produkter gir redusert energibruk, redusert forurensning og redusert materialbruk. Derfor forutsetter vi helt generelt at langsommere utskiftingstakt er en miljømessig fordel. Det kan være vanskelig for ... -
Reklame i lærebøker i grunnskolen
(Oppdragsrapport 4-2003, Report, 2003)Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ... -
Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie
(Arbeidsrapport 2-1998, Report, 1998)Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ... -
Reklame særlig rettet mot barn
(Arbeidsrapport 7-1995, Report, 1995)Denne rapporten studerer ulike aspekter ved barn og reklame. Den er et bidrag som blant annet har til hensikt å studere forbrukernes synspunkter i en debatt som hittil i stor grad har vært preget av myndigheter og ... -
Retusjert reklame og kroppspress
(Oppdragsrapport 1-2014, Report, 2014)Nummer: 1-2014 Tilknyttede prosjekter Kroppspress -
Review of the Norwegian reference budget
(Project report No. 4-2018, Report, 2018)This report presents a review of the Norwegian reference budget in light of similar European initiatives. The key aims of this reference budget review is to ensure that the Norwegian budget is valid and reliable, and that ... -
RFID in Society – Preparing for the Internet of Things Case Criteria & Selection Part 1 of 4
(Professional report nr. 2-2017, Research report, 2017)This is the first of four reports from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010- 2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, media contributions ... -
RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Case Analyses & Evaluation. Part 2 of 4
(Professional report nr. 3-2017, Research report, 2017)This report is the second of four deliverables stemming from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010-2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, ... -
RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Final Report & Summary Part 4 of 4
(Professional report nr. 5-2017, Research report, 2017)This is the final of four project reports stemming from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010-2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, ... -
RFID in Society – Preparing for the Internet of Things. Handbook of Methods Part 3 of 4
(Professional report nr. 4-2017, Research report, 2017)This report is the third of four reports stemming from the RCN-financed project RFID in Society – Preparing for the Internet of Things (2010-2017). In addition to articles, conference papers, an exhibition, presentations, ... -
Sammenfatning av evaluering av markedsføringsloven
(Oppdragsrapport 3-2014, Report, 2014)Rapporten oppsummerer seks rapporter fra prosjektet om callsentre (kundesentre) som startet i 2010. I prosjektet inngår flere undersøkelser av forbrukere og telefonsalg samt kartlegging av kundesentre, både kommersielle ... -
Sammenlignende prisundersøkelse mai 2001
(Oppdragsrapport 8-2001, Report, 2001)mai 2001 ble det gjennomført en sammenlignende prisundersøkelse i 11 dagligvarekjeder i Oslo. Dette er en oppfølging av en tilsvarende undersøkelse høsten 2000, i hhv Oslo-området og Kristiansands-området (Lavik 2000). ... -
Sårbare bilder på sosiale medier: En studie om bildedelingskultur, kommersielle påvirkninger og kritisk medieforståelse blant ungdom
(Rapport;17-2021, Report, 2021)Deling av sårbare bilder på sosiale medier er blitt en stor del av dagens ungdomskultur. Sårbare bilder er subjektivt definert og omhandler bilder man ikke vil skal havne på avveie og sees av andre de ikke var tiltenkt. ... -
Seleksjon og ignorering
(Oppdragsrapport 2-2011, Report, 2011)Rapporten er en undersøkelse av merkemangfoldet i dagligvarehandelen, med utgangspunkt i den pågående offentlige debatten om “merkejungelen” som et kaos av symboler, bilder, logoer og tekst. Vi ønsker å vite hvordan ... -
«Sharenting» – til barnets beste? Personvern og kritisk medieforståelse knyttet til foreldres deling av egne barn i sosiale medier
(SIFO-rapport;9-2023, Report, 2023)Denne rapporten handler om sharenting - foresattes deling av innhold om barna sine på sosiale medier - i en norsk kontekst. Formålet med rapporten er å kartlegge hvordan deling foregår og å øke forståelse for foresattes ... -
SIFOs innspill i arbeidet med utformingen av statlige veiledende normer for utmåling av økonomisk sosialhjelp
(Oppdragsrapport 2-2000, Report, 2000) -
SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2021
(Rapport;3-2021, Report, 2021)Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2021, en oppsummering av de viktigste endringene som er gjortsammenlignet med referansebudsjettet for 2020 og en oppsummering av grunnlaget disse endringene er basert på. ... -
SIFOs Referansebudsjett for forbruksutgifter 2022
(Rapport;4-2022, Report, 2022)Denne rapporten presenterer referansebudsjettet for 2022. Rapporten er en oppsummering av de viktigste endringene fra fjorårets budsjett, og summerer opp grunnlaget disse endringene er basert på. I 2022-versjonen av ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2023
(SIFO-rapport;2-2023, Report, 2023)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2023 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2023-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdet «husholdningsartikler» blitt ... -
SIFOs referansebudsjett for forbruksutgifter 2024
(SIFO-rapport;3-2024, Report, 2024)I denne prosjektrapporten presenterer vi referansebudsjettet for 2024 og hvordan vi har arbeidet med årets oppdatering. I 2024-versjonen av referansebudsjettet har grunnlaget for forbruksområdene «lek og mediebruk» og ...